Rapallo -keskellä keskikesän juhlaa

Niin siinä sitten kävi. Alkuperäinen suunnitelmamme oli reissata kahden viikon matkailun jälkeen (viikko Comojärvellä ja viikko Riomaggioressa) viimeiseksi kahdeksi päiväksi Dolomiiteille. Pohdimme, kuinka joutuisimme tekemään melkoisen koukkauksen, jos matkustaisimme aivan eri suuntaan vaivaiseksi pariksi yöksi Riomaggioresta. Autoakaan emme enää halunneet vuokrata. Tai sen vuokraaminen sunnuntaina Riomaggioressa olisi ollut hankalaa.

Otimme kartan käteen ja aloimme pohtimaan uutta suuntaa viimeisiksi päiviksi.

Riomaggioren lähellä pohjoiseen päin (siis Milanoon) mentäessä sijaitsee kaupunki nimeltä Rapallo. Päätimme kokeilla kyseistä paikkaa. Hotellejakin näytti olevan tarjolla kohtuuhintaan ja vielä aivan keskustassa.

Päivä oli lämmin kuten muutkin kesän päivät. Saavuimme juna-asemalle ja etsimme suuntaa minne päin suunnistaa kera matkalaukkujen. Hotelli kuvauksien mukaan sijaitsi aivan lähellä kävelymatkan etäisyydellä.

Rapallo juna-asemalta käsin

Aikamme etsittyämme löysimme hotellin. Kaupunki oli täynnä väkeä ja markkinahenkeä. Ihmettelimme minkä keskelle me oikein saavuimme. Sitten selvisi. Yhdessä kaupassa meille kerrottiin, että kaupungissa on Feste Di Luglio. Meitä neuvottiin menemään illalla rantabulevardille. Siellä kun oli tarjolla juhlan loppuhuipentuma, ristikulkue ja ilotuliteshow. Juhla oli jonkinlainen uskonnollinen juhla mutta sen enempää en osaa tästä kertoa.

Vanhaa kaupunkia

Iltapäivää vietimme kulkien kaupungilla. Kaunista. Emme enää viitsineet juosta top nähtävyyksien perässä. Halusimme vain aistia kesäistä kaupunkia ja merta. Sekä tietysti tuosta juhlasta aiheutuvaa kohinaa. Vanhassa kaupungissa oli kadut täynnä jos jonkinlaista kojua jne.

Ja lisää herkkuja torilla. Ja katso noita marsipaaneja NAM

Toki kävellen oli helppo löytää kaupungin päänähtävyyksiä. Kirkkoja ja kellotapuleita kaupungissa oli monia. Itse kävin muutamassa. Yksi niistä oli Bell tower and dome of the basilica of San Gervasio e Protasio (rakennettu 500 -luvulla ja uudelleen restauroitu 1700 -luvulla). Kirkko oli todella kaunis sisältä. Sisällä tunnelmaa loivat mielettömän isot palavat kynttilät. Kynttilöiden äärelle sai ripustaa muistolappuja omaisistaan. Siellä kynttilöiden loisteessa sitten minäkin istuin ja ihmettelin sekä ihastelin.

San Gervasio e Protasio

Se kynttilämeri

Toinen kirkko missä kävin oli Romanesco Church Chiesa Di Santo Stefano. Se sattui olemaan auki näin juhlan aikana.

Ihastelun kohde oli rantabulevardi ja sen varrella sijaitseva Rapallon linna. Rakennettu 1551. Sekä pieni pavilijonki nimeltään Chiosco della Musica. Kaiken kaikkiaan Rapallo oli ihastuttava 30 000 asukkaan kaupunki Liqurian rannikolla.

Näköalojakin olisi päässyt katsomaan funiculurilla Santuario di Nostra Signora di Montallegron kirkon kupeelle mutta me emme sitä tehneet.

Nähtävyyksien ohella kaupungissa oli paljon pieniä mielenkiintoisia putiikkeja, kahviloita ja ravintoloita. Itselle lähtemättömästi jäi mieleen muutama kahvila, missä istuimme kahvilla.

IMG_20160703_124004 (2).jpg
kahvilla mutta älkää kysykö missä mutta sen muistan, että croissantit olivat tuoreita

Illalla ilotuliteshown jälkeen päätimme, että viimeisen Italia päivämme viettäisimme Pisassa. Sinne siis lähtisimme varhain aamiaisen jälkeen. Nyt voisi tästä sanoa, että hulluja nuo roomalaiset :).

Lisää kesämatkajuttuja 2016 on luettavissa http://matkallalahelletaikauas.blogspot.fi/ kunnes saan siirrettyä ne tänne uudelle sivulle jossain vaiheessa.

Show oli melkoinen. Ensin katu täyttyi ristejä kantavien kulkueesta, sitten kaukana merellä sytytettiin kelluvia kynttilöitä meri täyteen. Kaunista. Illan pimetessä alkoi mieletön ilotulitusshow, minkälaista en ikäissäni ole nähnyt. Tuli hyvä mieli. Tähän oli hyvä päättää Italian lomamme! Tai olihan meillä jäljellä vielä tuo Pisa -päivä.

Juhlakulkue

Valomeri

Kategoriat EUROOPPA, Italia, Maat ja kohteet, RapalloAvainsanat

30 vastausta artikkeliin “Rapallo -keskellä keskikesän juhlaa

1. Voi, nuo kylien/kaupunkien juhlat on vaan niin ihania, ja niissä pääsee mukavasti paikalliseen elämänmenoon mukaan – todella kiva että pääsitte sellaisen kokemaan loman lopuksi!

Ja nyt muuten rupesi tekemään mieli italialaisia herkkuja ja cappuccinoa – pahus, ettei noita marsipaaneja saa näiltä kulmilta, cappis onneksi järjestyy! 😀

P.S. Tuo puumainen kasvi on tod.näk. kerrottu pasuunakukka!

Liked by 1 henkilö

1. Todellakin oli aivan hienoa päästä kyläjuhlaan. Ai pasuunakukka, kiitos tästä. Todella kaunis puu ja isot kukat.

2. Uskomatonta! Ja kaupunki täynnä tyhjiä hotelleja kesken juhlien! Omituista! Minä olin kuvitellut Rapalloa isommaksi, onhan siellä solmittu rauhansopimuskin.

1. Sanopa se. Mutta kai se on niin paikallisten juhla ja niin italialainen kaupunki. Turret kai kiertää myös kaukaa kun ei kunnon rantoja. Totta rauhansopimus on aikanaan tehty siellä. Kaupunki on lähellä Genovaa. Olisiko sillä vaikutusta?

3. Joskus kaikkein parasta on vaan just tuo rauhassa kulkeminen, katseleminen ja aistiminen. Itsekin liian usein syyllistyn siihen, että reissussa on kauhea lista nähtävää ja aikataulu päällä eikä vaan pysähdy nauttimaan olemisesta.

1. Juuri niin. Olimme lähes kaksi viikkoa kulkeneet paikasta toiseen haluten nähdä kaikki. Ei vaiskaan. Cinque Terressä vietimme aikaa paljon Monterosson rannalla. Aamuisin kiertelimme eri kylissä ja iltapäivällä makoilimme rannalla. Ehkäpä kaksi viimeistä päivää oli sitten jo niitä kotiinmeno fiiliksissä olevia päiviä. Me tosin viimeisenä päivänä vierailimme vielä Pisassa…..

4. Italiassa on kyllä uskomattoman paljon upeita kaupunkeja niin isoja kuin pieniä! Tuonnekin voisi hyvin lähteä lomalle, sen verran tekstin&kuvien perusteella kaupunki kivalta vaikuttaa.

Liked by 1 henkilö

1. Niinpä, Italia on täynnä pieniä ja isoja kyliä ja kaupunkeja. Ja mikä ihanampaa hukkua kaupunkiin, joka ei ole turismilla pilattu, kuten Rapallo. Se kun tietääkseni on italialaisten oma lomanviettokohde. Me nautimme kesällä joka hetkestä.

5. Vaikuttaa sympaattiselta pikkukaupungilta kiinnostavine juhlineen. Ei huono lopetus lomalle siis. Tuo rantakatu ilotulitteineen muistuttaa vähän meidän Sesimbraa uutenavuotena tai karnevaalien aikaan. 🙂

Liked by 1 henkilö

6. Nälkähän tässä tulee! Hienoja valoteoksia ja varmaan myös ilotulituksia, siis!

1. Kyllä koko kaupunki oli valaistu kauniisti. Melkein täytyy sanoa törmäsimme Rapallossa parhaimpiin kahviloihin Italiassa.

7. Teppo/Tämä matka 28 lokakuun, 2016 — 3:53 pm

Nätti pikkukylä. Me oltiin yksi yö tuossa ylhäällä rinteessä. Rapallosta mentiin vielä Portifinoon. Vanhana pasunistina sanoisin, että pasuunakukka 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Mitä pidit Rapallosta? Me emme käyneet Portfinossa mutta jälkeenpäin pohdin, että olisi pitänyt.

8. Tulee takavuosien Alsace mieleen, jossa matkamme aikana yhdessä jos toisessa kylässä sattui olemaan juhlahumua. Majoituksen löytäminen oli ajoittain haastavaa, kun meitä oli viisi henkeä ja majoitukset tietysti täynnä juhlien vuoksi.
    Miellyttävän näköistä tuolla!

Liked by 1 henkilö

1. Yllättävää oli meidän osalta, että muutaman päivän varoajalla kuitenkin majoitus löytyi ja vaihtoehtojakin oli tarjolla parissa hotellissa. Onneksemme hntatasokaan ei ollut korkeampi kuin muutoin. Matkan hintaa olenkin vielä koostamassa yhteen. Itseäkin kiinnostaa tietää paljonko rahaa tähän matkaan oikein kuluikaan.

9. Ihanan näköistä ja kuuloista! Ihana just että vähän on rauhallisempaa mitä monessa muussa paikassa! Saa rauhassa katsella ja ihailla! Etenki noi kaupunkijuhlat on musta aina ihania, ku jotenki pääsee siihen paikalliseen meininkiin paremmin mukaan!

Liked by 1 henkilö

1. Totta on mukavampaa hiukan niinkuin soluttautua tavalliseen elämään. Sama asia oli Comojärvellä, missä olimme Lagliossa. Pieni kylä, missä ei turistimassoja näkynyt.

10. Se on kyllä aina kiva, kun osuu paikallisia juhlia oman vierailun ajankohtaan. Onpa hieno tosiaan tuo valkoinen kukka. En muista koskaan nähneeni!

1. Eikö olekin kaunis kukka ja iso. Puu oli niitä täynnä.

11. Ulkomailla juhalpyhät saattavat yllättää, ei niistä kaikista voi olla perillä. On sattunut täälläkin… Kauniin ja herkullisen näköinen paikka tämä on!

Liked by 1 henkilö

1. Se on totta. Usein Suomessakin on kylissä juhlia, joista välttämättä kaukaa tullut ei mistään saa tietää. Vaikka kyllähän niitä matkailijoita varten yritetään yhteen nivoa.

12. Italia ❤️ Hyvään aikaan satuitte kaupunkiin, kun siellä oli juhlat. Joskus tekee hyvää vaan haahuilla kaupungilla eikä juosta kieli vyön alla nähtävyyksien perässä. Syyllistyn itse usein tuohon jälkimmäiseen, pitäisi ottaa useammin löysin rantein 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Sama juttu. Sitä pakkaa tosiaan haluamaan nähdä kaiken mahdollisen ja siksi koko ajan on tarvottava joka paikkaan. Ja silti meillä jäi esim Cinque Terressä näkemättä paikkoja. Näitä kohteita kun huomasin olevan vasta jälkeen matkan. Nytkin pelkään, että New Yorkin matkalle olemme jo valinneet liikaa tekemistä….

13. Joskus nämä vähemmän turistien kansoittamat kaupungit ovat ihan parhaita. Niissä pääsee näkemään sitä paikallista elämää ja asumaankin halvemmalla. Ihanan näköinen paikka. Ja hyvin sattui tuo juhlapäivä!

Liked by 1 henkilö

1. Totta pitäisi enemmän ottaa noita paikkoja omille käyntilistoille. Monessa maassa kun on ilmeisesti vielä niin, että näistä oman maan asukkaiden lomanvietto paikoista ei juurikaan mainita muille.

14. Rapalloon voisin lähteä, vaikuttaa todella sympaattiselta ja kivalta kaupungilta! Italia on ihana, pieniä kyliä, katuja, kirkkoja, kyläjuhlia! Voi että, onneksi pääsee edes näin nojatuolimatkalle! 🙂
    – Virpi/ Täynnä tie on tarinoita

Liked by 1 henkilö

1. Totta puhut. Talvi on aikaa, milloin voimme muistella ihania kesäreissujamme ja lukea muiden hienoista matkoista odotellessamme uusia kesämatkoja tulevaksi.