Ensikertalaisen New York -must see OSA 1

En koskaan ole ollut mikään Amerikka -fani tai oikeammin Yhdysvalta -fani. Eikä New York ole ollut ykköstoivelistallani matkojen suhteen. Mutta maa on sellainen, että siellä pitää edes kerran ihmiselämässä käydä ja erityisesti New Yorkissa.

Merkkipäiväni oli lähestymässä ja  olin päätynyt siihen, etten niitä halua viettää ihan perinteisellä tavalla. Monta vuotta olin haaveillut, olen silloin Saharan aavikolla katselemassa tähtitaivasta shamppanja pullon kera.

Syksyllä varasimme matkan ei kuitenkaan Saharaan vaan Jordaniaan. Olisi sielläkin ollut Wadi Rumin aavikko ja Petra. Muutaman viikon päästä kyseisen matkan varauksesta tuli matkayhtiöltä matkan peruutusilmoitus.

Aloimme kuumeisesti etsiä uuttaa matkakohdetta. suurimmat rajoitukset matkalle olivat ne, että voisimme olla poissa vain viikon ja matka-ajankohta oli tammikuu. Silloin kun monessa lähikohteessa on kylmä.

Olin keväällä 2016 Lontoossa ja ihastuin kaupunkiin. Kaupunki tarjosi niin paljon aktiviteettia. Hiukan samaa uumoilin New Yorkin tarjoavan. Syntymäpäivän viettoa ajatellen, olisi New Yorkissa paljon vaihtoehtoja sen viettoon. Niinpä varasimme lennot Nyckiin.

Blogeista löytyy paljon juttua eri kohteista New Yorkissa. Niitä ja matkaoppaita yms tietoja ahmimme ennen reissua.

Lähdin listaamaan juttuja, joita me ehdimme ja ehdottomasti halusimme katsastaa kuuden päivän aikana. Jälkeen päin olen kyllä ajatellut, että monia paikkoja jäi vielä näkemättä.

Tässä osa 1 -must see juttuja, joita Nycissä ei kannata missata:

Tätä osiota seuraa osa 2. Siinä keskitytään enemmän nähtävyyksiin.

Käy ainakin yhdessä musikaalissa

Kulttuurista pitävälle, on ehdotonta käydä edes yhdessä musikaalissa. Broadway on täynnä teattereita. Jos hotelli on Manhattanilla, niin niihin on vielä lyhyt matkakin. Me ostimme teatteriliput Kinky Bootsiin etukäteen nettisivuilta Broadway musikaalit. Varaus kannattaa tehdä, jos haluat ehdottomasti tiettyyn aikaan tiettyyn näytäntöön. Muuten voi ottaa riskin ja käydä ostamassa Manhattanin infotoimistosta liput. Saman päivän lippuja saa puoleen hintaan. Ja jos ajelet hop on offilla, siihenkin sisältyy mahdollisuus ostaa kaksi lippua puoleen hintaan. Katso lisää linkistä New York City FreeStyle Pass.

Jääkiekko-ottelu on ihan ehdoton

Toinen melkein ehdoton juttu on suomalaiselle jääkiekko-ottelu. Erityisesti jos satut osumaan paikalle, kun joukkueessa pelaa suomalaisia pelaajia. Me kävimme katsomassa New York Islander vs Florida Panthers ottelun. Floridan paidassa pelasi Jokinen.

Mielenkiintoista otteluissa on se, että katsomoon saa viedä juomat ja syömiset. Me ostimme hodarit ja oluet katsomoon. Tarjoilijat kiersivät katsomoissa, näin pystyit tilaamaan lisääkin juomaa ja syömisiä. Hintataso…..meni jo yli sanonnan Helsingin hinnat. Voisi sanoa tällä hetkellä, että New Yorkin hinnat!

New Yorkissa voi käydä katsomassa kaikenlaista urheilua ja lippuja voi ostaa netistä katso lisää linkeistä Urheilu tai Stubhub.

Cotton club; elävää musiikkia tai stand up, jotain niistä kannattaa kokeilla

Menin sitten lukemaan eräästä matkaoppaasta, että Cotton Club elää vielä. Nettisivut löytyivät. Mutta kuinka meidän kävikään! Teimme ennen matkaa pöytävarauksen. Luulimme kaiken olevan ok. Ovet aukesivat sen verran iltamyöhään (klo 21 onko se myöhäistä? No ehkä Brooklynissä käppäily on), että päätimme mennä paikanpäälle hotellilta taksilla.

Lähellä ollessamme taksikuski oli hukassa ja pysähdytti meidät tien varteen. Ei tiennyt paikan olemassaolosta mitään. Aikamme käveltyämme löysimme paikan. Olimme perillä puoli tuntia ennen. Paikka oli hiljainen. Kävelimme läheiseen Macciin odottelemaan. Juuri ennen yhdeksää palasimme oven taakse ihmettelemään. Siellä oli muutama muukin ja aikamme odotettuamme totesimme, että ovet eivät aukea meille.

Lähellä Cotton Clubia olisi ollut Apollo teatteri. Harmitti, ehkäpä olisi pitänyt ostaa liput sinne. Linkki Apollon esiintymiskalenteriiin.

Muita elävän musiikin paikkoja löytyy mm. nyc.comVillage voiceTime out ja Radio City.

Cotton clubin edustalla. Ei ihan paras kuva

Ostokset, Outlet Jossakin niistä kannattaa käydä

Viime reissuillani en juurikaan ole shoppailua harjoittanut. Nyt pohdimme lähtemistä kaupungin ulkopuolelle Outlettiin. Päädyimme kuitenkin ainoastaan pistäytymään lähellä olevaan Century 21 tavarataloon.

Tein paljon löytöjä; vauvanvaatteita olisin ostanut kohtuuhintaan vaikka kuinka paljon. Yksi merkkilaukkukin tarttui käteeni.

New York on täynnä kauppoja. Yksi tunnetuimmista on Macys. Sen jätimme väliin.

Kattoterassibaarit -ainakin yhteen on mentävä

Kattoterassibaareja on Nycissä runsaasti. Itse halusin juhlistaa merkkipäivääni jossain hienossa erikoisessa ruokapaikassa. Valitsimme korealaisen ravintolan Gannourin. En ole aiemmin käynyt korealaisessa. Saatikka sitten syönyt BBQ-grilliateriaa. Ravintola on sijalla 462 Nyciläisestä 13 196 ravintolasta Tripadvisorissa. Gannourin kotisivut löytyy linkistä. Muissa näköalabaareissa emme ehtineet käymään. Kuusi päivää matkassa ja sekään ei riitä mihinkään.

Ruokana korealaisessa oli BBQ -grill. Kokki grillasi pöydän grillissä lihoja.
Ja jälkkäri. Ihan parasta. Liekitettyä marenkia kera sorbetin ja suklaakakun.

Muut ruokapaikat -kannattaa kokeilla jotain mitä ei aiemmin ole kokeillut. Siihen New York antaa mahdollisuuksia paljon.

Nycissä ravintoloita ja ruokapaikkoja löytyy joka lähtöön. Ne ovat myös auki melkein yötä päivää. Nälkään ei siis tarvitse kuolla! Hintataso vaihtelee sen mukaan, minkä paikan valitsee. Kaduilta löytyy hodari kojuja, on kahviloita, hampurilaispaikkoja, korealaista, meksikolaista, kuubalaista, kiinalaista, thaimaalaista yms ravintolaa.  Ja näist ainakin yksi hampurilainen kuuluu Amerikassa ollessa syödä.

Oikein kulinaristille löytyy melkoisen kattava kokoelma Michelin ravintoloita. Me jätimme ne tällä kertaa väliin. Vuoden 2016 Michelin ravintolat New Yorkissa.

Aamiainen ei sisältynyt hotellin hintaan. Kävimme hotellin aamiaisella kerran. Muutoin kävimme eri aamuina eri lähialueen kahviloissa. Parhaiten mieleen jäi Stardust. Paikan hintataso ei ollut halvimmasta päästä mutta aamiaisen yhteydessä sai nauttia nousevien Broadway tähtösten esiintymistä jo aamusta alkaen. Paikka on 50 -luvun tyyliin sisustettu. Se on perustettu reilut 30 vuotta sitten. Juuri sellainen kuin omissa mielikuvissa USA:ssa kuuluu ravintolan olla.Toinen paikka, mihin ihastuimme, oli Central Parkin Loeb Boathouse. Lämmin omenasiideri maistui kylmänä pakkaspäivänä hyvältä takkatulen äärellä. Paikka ei ollut myöskään hinnalla pilattu. Vieressä oli hiukan hienompi ravintola mutta me tyydyimme tähän kakkosvaihtoehtoon. Hotellia vastapäätä löytyi mm meksikolainen ravintola Iguana.

Se kannattaa muistaa, että listojen hintoihin lisätään aina vero ja palvelumaksu. Palvelumaksu vaihtelee paikoittain.

Central Parkin ravintola

Eri kaupunginosat -kannattaa käydä muuallakin kuin Manhattanilla;

Kannattaa käydä muuallakin kuin vain Manhattanilla. Me kiersimme niin Chinatownissa, Haarlemissa, Bronxissa kuin Brooklynissä. Jokainen alue erottuu toisistaan. Ohessa muutama kuvafiilistely eri kaupunginosista.

Muut New Yorkin jutut:

Ensikertalaisen New York-must see OSA2

New York -kaikkien kaupunkien kuningatar, matkasaldo

Kategoriat AMERIKKA, Maat ja kohteet, New York, YhdysvallatAvainsanat ,

64 vastausta artikkeliin “Ensikertalaisen New York -must see OSA 1

1. Oi ihana New York! Se on kaupunki, josta en vain saa tarpeekseni. Mulla on keväällä edessä seitsemäs kerta kaupungissa ja vieläkin tuntuu että en tiedä kuin vähän siitä -saattaa johtua tosin osin siitä, että aina noin puolet vierailuajasta menee niiden vanhojen, tuttujen suosikki- juttujen uudestaan näkemiseksi/tekemiseksi ja vain puolet ajasta tutustutaan uusiin. 🙂

1. Kiitti kommentista! Sinä olet kyllä todellinen New York fani! Tekemistä todellakin ja nähtävää siellä on todella paljon. Kyllä se minullakin kymmenen top kaupunki listalle pääsi. Kilometrejä viikon aikana kertyi todella paljon eli nähtävää on ja paras tapa nähdä on kulkea jalan.

2. New York on minulta vielä näkemättä. Se kuuluu kyllä niihin kaupunkeihin, joissa haluan kerran käydä.

Harmi, että teidän alkuperäiset suunnitelmat peruuntuivat, mutta onneksi löysitte hyvän vaihtoehdon tilalle.

1. Näin välillä käy mutta kai sinne Jordaniaankin jossain vaiheessa pääsee. New York oli ihan jees. Pitkä miinus hintatasolle. Tosin varmaan hinnatkin olisi ollut halvemmat, jos olisi lähtenyt kauemmas Manhattanilta.

3. Minäkään en ole mikään Amerikka-fani, vaikka kivoja reissuja sinnekin on tultu tehtyä. New York on ruokansa puolesta minun ja mieheni toiveissa (jotka EHKÄ toteutuvat kesällä). Selvisikö koskaan miksette päässeet esitykseen?

1. Kai se niin on, että siellä on käytävä ja noita elämyksiä koettava. Cotton Clubin kiinni oleminen ei selvinnyt. No emme yrittäneetkään selvittää. Onneksi Nyc tarjoaa muuten niin paljon kaikkea tekemistä.

4. Onneksi olkoon merkkipäivän johdosta! Oli hyvä valinta mennä New Yorkiin, ainakin tämän postauksen perusteella voisin niin väittää. On niin monipuolinen ja kiehtova kaupunki, että ihan mitä vaan tekemistä ja kokemista löytyy. NYC on upea jopa lumipyryssä. 🙂

Mun käynnistä on jo 8 vuotta, pitäisi käydä katsomassa vieläkö pilvenpiirtäjät on pystyssä. Meidän reissu oli budjettimatka mutta seuraavalla kerralla varmasti hieman toisenlainen. 🙂

1. Kyllä matkakohde oli mitä paras merkkipäivän viettoon. Hiukan tuo kylmä keli -15 ja kylmä tuuli haittasi tahtia. No onneksi tuli lämpimämpää. Ihan varmasti budjettimatkaajalle reissu olisi erilainen mutta loppujen lopuksi ilmaiseksikin siellä näkee paljon.

5. Selkeästi paikka, joka jättää mut kylmäksi, etenkin noi musikaalit. Eivätkös ne jääneet johonkin 1950-luvulle ja parempi niin. Jonkun mässyn kans voisi viihtyä jossain vähän aikaa ja tuijotella pöydästä ulos.

1. Tuo on varmasti makuasia. Itse pidän musikaaleista varsinkin, jos niissä on hyvä musiikki. New York paikkana jakaa ihmisiä. Itse voisin mennä uudelleen vaikka ei omaankaan makuuni paras ole.

6. New Yorkiin haluan! Ennen se ei ole ollut millään mun bucket listillä, mutta tosiaan tuntuu että sinne on päästävä kerran elämän aikana. Musikaali ja katotterassit pitäisi itsekin tuolla kokea!

1. Ei ollut minunkaan lisralla mutta sielläpä olimme. Tyytyväinen olen, että siellä kävimme.

7. Harmi, että matkanne Jordaniaan peruuntui. Kävin siellä itse nyt marraskuussa ja paikka oli varsin valloitava. New Yorkissa en ole koskaan käynyt, mutta mieheni pitää kaupungista kovasti, joten varmasti sinne päädymme jollakin aikavälillä.

1. Luinkin teidän matkakokemuksia Jordaniasta. Kyllä me sinne vielä pääsemme.

8. Toivottavasti pääsette pian Jordaniaan!
    En myöskään ole ollut New York-fani, enkä sellaiseksi muuttunut pari vuotta sitten käydyn reissun jälkeen. Suosittelen myös noita musikaaleja, me kävimme katsomassa Chicagon. Te pääsitte todistamaan myös lumista New Yorkia.

1. Kiitos toivon niin, vaikka näillä näkymin siihen menee ainakin vuosi, koska matkasuunnitelmat on nyt vuoden loppuun lähestulkoon lyöty lukkoon.

9. Hyviä vinkkejä! Me haaveilimme New Yorkiin menosta keväällä, mutta nykyisen negatiivisten juttujen myötä on vähän mennyt matkustusfiilis…

1. Totta pohdimme myös muutoksia matkaa varattaessa ja silloin tulimme päätökseen, että onneksi teimme matkan ennen virkaan astumista. Nyt ehkä itsekin pohtisin matkustamista maahan muutaman kerran.

10. Oi New York, New York! Hienoa, että saitte järjestymään mukavan matkan peruuntuneen tilalle ja Paljon Onnea merkkipäivän johdosta!

6-vuotias tyttäreni on jostain syystä aivan ihastunut New Yorkiin, vaikkei ole siellä vielä koskaan käynyt, ja meillä on ollut puhetta, koska pikkuneidin haave Vapaudenpatsaan näkemisestä toteutettaisiin. Minkälainen lämpötila kaupungissa oli reissullanne, ja tuuliko nyt paljon?

Tuo Stardust-kahvila kuulostaa todella kivalta!

1. Meidän matka osui juuri kylmimpään aikaan. Ensin satoi lunta, oli -15 pakkasta ja kova tuuli. Koti ikävä siinä tuli. Loppupäivät +16. Meillä lapsien pakkomielle oli Pariisin disneyland. Yksi jopa säästi rahaa matkaa varten. Ei ollut silloin rahaa viedä koko perhettä sinne. Matkat versus nyt olivat todella paljon kalliimpia.

1. NY:n tammikuun keleistä olen juuri tuollaista aiemminkin kuullut, hurjaa vaihtelua tuntuu olevan ja pahimmillaan lumipyryt sotkemassa liikenteen. Meillä Pariisi ja Disneyland on lasten kanssa käyty, ja monta muuta haavetta toteutettu, mutta New York tuntuu olevan perheen nuorimmaisella The Juttu! Täytynee toteuttaa tämäkin piakkoin, ehkäpä kevät tai syysmatkana!

2. Juuri ajankohta kannattaa miettiä. Ehkäpä tammikuu ei ole se paras mahdollinen paitsi, silloin ei ole niin paljon turreja.

11. Mielenkiintoinen vinkkipaketti! Hauska konsepti Stardustilla, että jo aamiaisella pääsee näkemään esiintyjiä. Pitää muistaa paikka sitten jos/kun New Yorkiin joskus menen! 🙂

1. Kiitos kommentista! Itse pidin kovin esityksistä aamutuimaan.

12. Tuosta ensikertalaisuudesta tuli mieleen sisarentyttärieni kanssa tekemämme New Yorkin reissu (taisi olla meidän viides tai jotain niillä main, mutta siis tyttöjen, 20 ikävuoden molemmilla puolilla tuolloin, ensimmäinen).
    Centry21 Outlet -oli heidänkin listallaan. Kattobaarissakin kävimme. Chinatowniin suostuttelimme, mutta nyrpistivät sille kyllä vähän nenäänsä. Musikaali vaihtui elokuvaan tyttöjen toiveesta.Central Park taisi olla näiden koiria harrastavien tyttöjen suosikki melkein, kauppojen lisäksi, sen verran paljon siellä sunnuntai-aamuna näki koiria!

1. Aika samoissa siis on menty. Central Parkissa ei ollut niin paljon koiria nyt. Olisiko johtunut huonoista keleistä 🙂

13. Ihana NewYork! ❤ Oon käyny Losissa ainoastaan jenkeissä ja se vei mun sydämen! 🙂

1. Usassa on monia paikkoja missä voisi käydä

14. Kiitos New York-jutusta! Vaikkakin luulen, että itse suuntaisin siellä aika eri kohteisiin. Erityisesti puistot ja nuo eri kaupunginosat kiinnostaisivat.

1. Näin ne intressit vievät myös mukanaan. Mutta olisiko moni perusnähtävyyksistä ainakin niitä, mitä jokainen haluaa nähdä.

15. Hauskoja vinkkejä! Jääkiekkomatsiin en välttämättä menisi, mutta musikaalit, kattobaarit ja erityisesti tuo aamiaispaikka esiintyjineen kuulostavat hyviltä. Mulla olisi ollut Brasiliasta palatessa mahdollisuus käydä Nycissä muutaman tunnin verran pitkällä välilaskulla, mutta Black Fridayn ja matkaväsymyksenkin vuoksi se jäi odottamaan toista ajankohtaa, jolloin on enemmän aikaa – ja kaupungilla arvatenkin vähemmän ruuhkaa. Miksi muuten ette sitten lähteneetkään Saharaan?

1. Jääkiekkomatsi oli minulle kompromissi. Aviomies tuli kanssani musikaaliin 🙂 Olen kyllä tyytyväinen. Se oli elämys! Jordaniaan olimme menossa. No lennot, joita sinne olisi vaihtoehtoisesti ollut tarjolla oli todella pitkät ja monen vaihdon päässä. Tuo matka oli varattu matkayhtiöltä. Saharaan olemme menossa syksyllä. No se on eri juttu.

1. Aivan, hyvä vaihtokauppa siis! Kiva, että pääsette sinne Saharaan myöhemmin, jos se kerran oli se alkuperäinen unelma! 🙂

2. Sahara ollut kauan mielessä ja nyt se toteutuu mutta kyllä Jordaniakin on listalla. Sitä odotellessa.

16. Hyviä vinkkejä, mutta rehellisesti sanottuna jääkiekko-ottelun jättäisin väliin. En ole yhtään penkkiurhelija.
    Kiva oli nähdä kuvia talvisesta Nykistä. Mulla olisi haaveena mennä silloin, kun ruska olisi, mutta vaikea ajankohta saada lomaa.

1. Itsekin nyt jälkeenpäin ajateltuna menisin muuna ajankohtana mutta aina ei vaan onnistu. Jääkiekko ottelu vaikka en itsekään niitä käy tavallisesti katsomassa, oli elämys!

17. Tulipa hyviä vinkkejä, itsellä on New York vielä näkemättä. Musikaali olisi mulle ehdoton! Korealaista BBQ:ta tulikin testailtua Losissa, saimme itse grillailla pöydän grillillä, ihan hauska kokemus 🙂

1. Kiitos kommentista! Ai te saitte grillata itse, niin mekin luultiin mutta oli kokki joka grillasi.

18. Hyviä vinkkejä ja samat ajatuksen on itsellä pyörinyt mielessä sitten jos joskus Nykiin eksyn. Ajoittaisin matkan kyllä kevääseen tai alkukesään. Nuo lumiset kuvat kaupungista eivät nappaa sitten yhtään, hyrrrr!!!! 😉

1. Kiitti kommentista! Nuo on varmaan valtavirran suosikit. Täytyy sanoa, että siinä kelissä tuli hiukan ikävä ja pohdittiin, että minkälaista olisikaan palmun alla….

19. New York on mahtava – tosin on sitä mieltä että nimenomaan NY pitäisi jokaisen kokea ainakin kerran elämässään, sama sanonta ei käy koko Amerikkaan, sillä maassa riittää niin paljon nähtävää ja koettavaa, ettei kerta yksinkertaisesti riitä. Ellei sitten viivy pitkään ja viraile lukuisissa paikoissa.
    NY tosiaan jakaa mielipiteet, omat tutut joko rakastaa tai vihaa paikkaa. Mä rakastin 😀
    Teillä taisi olla ihan miellyttävä reissu?

1. Näin on New York on kerran ainakin elämässä juttu. Matka oli jees. Ilmat hiukan latisti.

20. Kivoja vinkkejä, ja mukavasti juuri tekemisvinkkejä! Olen ollut kaupungissa vain viikon, aika pintaraapaisun ehdin siinä ajassa saada 😊

1. Kiitti kommentista. Ei sitä viikossa ihan kaikkea ehdi näkemään mutta sai hyvän kuvan jo.

21. Harmi, että Jordanian reissu peruuntui. Minä olen lähdössä sinne maaliskuun lopulla – toivottavasti se matka toteutuu. Nycissä olen viettänyt vain muutaman tunnin lentojen välillä. Ehdottomasti pitää päästä paremmalla ajalla.

1. Suosittelen matkaa Nyciin. Voi sinä onnellinen. Kyllä mekin vielä sinne pääsemme. Olenkin sitten kuulolla. Toivottavasti kirjoitat juttuja paikasta.

22. On kyllä harmi että tuo alkuperäinen matkasuunnitelma peruuntui, mutta kyllä New York on vain hieno kaupunki. 🙂 Viime syksynä tuli käytyä toistamiseen ja silti vain ei kaikkeen riitä aika. Ette muuten menettäneet mitään, vaikkette Outletiin lähteneetkään! Outletien hintoja on melko hyvin nostettu turisteja varten, koska niin moni tekee reissuja niihin New Yorkissa vieraillessaan ja se näkyy hinnoissa, tai ainakin nyt surkealla kurssilla tämä korostuu. Harmittaa vain kun täytyy varmaan boikotoida Jenkkejä jonkun aikaa viime aikojen erilaisten päätösten takia. 😦

1. Kyllä olemme tyytyväisiä, että olimme ennen tätä kaikkea.

23. New Yorkin ongelma monelle ensikertalaiselle on se, että on nähtävää ja koettavaa tolkuttoman paljon. Oma vinkkini on se, että kolua ekalla kerralla niin paljon kuin jaksat ja sitten seuraavalla kerralla ehdit jo nautiskelemaan kaupungista. Nykyään käyn New Yorkissa pelkästään ravintoloiden (ruoka ja juoma) ja urheilun kautta, aina sitten joku ajankohtainen juttu mukaan + High Line ja Central Park. Tietty muut kaupunginosat kuin Manhattan myös 🙂

1. Tuo on totta ja pätee muihinkin kaupunkeihin. Ensin kannattaa käydä lävitse must see osio ja sitten voi katsella muuta.

24. Tanja / Tanjan matkassa 4 helmikuun, 2017 — 7:49 pm

Oon käynyt kerran Nykissä, olin silloin 13 eli pitäis vissiin päivittää käynti sielläkin. Isoja outletteja löytyy muualtakin Usassa ja joka kerta niitä on pitänyt hyödyntää. Seuraava jenkkilän reissu on sitten tyhjällä matkalaukulla 🙂

1. Ilmeisesti pitää hyödyntää outlettejä, kun menee muualle Amerikassa.

25. Kiva lukea vaihteeksi tällainen New York -juttu. Minä en jostain syystä ole koskaan tuntenut henkilökohtaista vetoa käydä siellä muuta kuin pitäisikösielläkaikkienkuitenkinkäydäkerran-ajatuksen ajamana. Varmaan lentokenttien ja ohimatkustamisen lisäksi pitäisi, sittenhän tietäisin 🙂

1. Kyllä kannattaa käydä. Oma historiansa kaupungilla on ja siitäkin jo nauttii.

26. NY on niin unelmani! Vähän hirvittää, että koska nyt jo rakastan sitä näin hirmuisesti, että selviäisikö se rakkaus siitä todellisuudesta…

27. Mä olen käynyt nyt New Yorkissa kaksi kertaa ja ensimmäisellä kerralla en ihastunut. Toisella kerralla, kun ei enää ”tarvinnut nähdä”, löysin kaupungista sen viehätyksen. Luultavasti kolmannella kerralla kaupungista löytäisi sen, miksi monet suomalaisetkin palaavat sinne uudelleen ja uuudelleen. Nähtäväksi jää. Reissu New Yorkiin ei ole suunnitteilla, mutta Yhdysvallat kokonaisuudessaan on niin kiinnostava, että voi olla, että NYCiinkin tulee vielä joskus reissattua.

1. Me ei myöskään olla kaavailemassa toista matkaa NYCiin mutta muuten on paikkoja, joissa voisi käydä. Ja erityisesti etelä Amerikka- kiinnostaa.

28. Mä lisäisin listalle vielä museon. Ehkä mieluiten MoMan – tai ehkä Metin, jos nykytaide ei kiinnosta. Myös High Linelle ääni täältäkin, ihana paikka!

1. Hiukan jälkeen päin harmittaakin, että museot meillä jäi kokonaan käymättä. No on sitten jotain seuraavaksi kerraksi 🙂

29. New York on monessakin mielessä hieno kaupunki. Se vain on kovin erilainen kuin melkein kaikki muut paikat USA:ssa. En ole itsekään koskaan ollut mikään jenkkifani, paitsi ehkä musiikin suhteen, mutta silti tuolla maassa on tullut reissattua. Nähtävää vain on niin valtavasti. Suosittelen automatkaa, jossa isojen kaupunkien lisäksi reitille sattuu myös pienempiä paikkoja. Missään ei ole niin tyly meininki kuin Nykissä. Ja silti haluan sinne taas pian takaisin.

1. Uskon tuon. Kyllä muitakin kohteita varmasti olisi. No kaikki aikanaan.