Missä kävimme? Millä matkasimme? Mitä kaikki maksoikaan? Hotellit, kulkupelit ja matkustaminen paikasta toiseen ja vähän muuta yleistä. Siinä juttua kerrakseen kesän matkastamme.

Dubrovnik
Maat, joissa kävimme

Kroatia, Bosnia & Hertsegovina, Montenegro, Albania, Kreikka

Kaupungit tai paikat

Dubovnik, Mostar, Kravice, Elafiti saaret, Kotor, Durres, Saranda, Korfu, Meteora

Matkastoorit:

Dubrovnik – me tapaamme taas KroatiaTäydellinen päivä DubrovnikissaElafiti saaret Dubrovnikin edustalla-Kolocep, Sipan ja LopudLokrum -sopiva saari iltapäivätorkuilleMostar -Hetki postikortissaKravice -paratiisi helteessäKotorin parhaat palat,  Risteily Kotorinlahdella -mainio päiväretkikohde  ,#tilaa matkailla -Albanian Durres,  Helteiset hetket Sarandassa,  Butrint -paluu menneeseen,  Ksamil -yksi Euroopan rantalomaparatiiseista ?,  Korfu -Kreikan Italia,  Meteora -yksi maailman ihmeistä,  Käytännön vinkkejä Meteoraan matkaaville

20613968_10211047279351148_382766607_n
Kauniit Kravicen vesiputoukset
Liikkuminen

Alkutaipaleen Dubrovnikistä Kotoriin ja sieltä Tiranaan matkasimme bussilla.

Taukoja ei näillä reiteillä juuri pidetty. Autoissa toimi ilmaistointi mutta vessat eivät kummassakaan. Näillä matkoilla ei siis paljoa kannata juoda. Piti varautua myös siihen, että rajanylitykset saattoivat viedä välillä paljonkin aikaa. Bussilippuja Kroatian ja Montenegron reiteille saa ostaa joko linja-autoasemilta paikan päältä tai netistä. Albanian reiteille bussilippuja ei voinut ostaa netistä. Albaniassa oli linja-autoasemia (aiemmista tiedoista poiketen, että niitä ei olisi) isoimmissa kaupungeissa mutta linja-autopysäkkejä ei joka paikassa ollut. Linja-autopysäkeiltä liikennöivät isommat bussit. Lisäksi kylissä saattoi olla joissakin paikoissa ns pikkubusseja, jota lähtivät matkaan kunhan bussi ensin täyttyi matkustajista. Halutessasi pysähtyä piti ilmoittaa, missä halusi jäädä pois. Tai kyytiin halutessasi piti viuhtoa kovin. Paikallisbusseissa törmäsimmekin muutoinkin mielenkiintoiseen bussiliikennekulttuuriin. Siitä lisää myöhemmin.

Me ostimme liput etukäteen netistä hyödyntäen seuraavia nettiostospaikkoja:

Dubrovnikista Kotoriin http://www.buscroatia.com/  ja Kotorista Tiranaan https://busticket4.me/EN

Muitakin ostoskanavia näyttää netissä olevan.

Paikan päällä pitää vielä maksaa erikseen muutama euro matkalaukusta, jos sellainen mukana on.

Tiranasta onnistuimme saamaan kyydin Durresiin juteltuamme bussikuskin kanssa. Hän hommasi meille kyydin paikalliselta kuskilta. Apuriksi kuskille tuli lisäksi nuori englantia puhuva tyttö. Paikalliset olivat joka paikassa kovin ystävällisiä ja auttavaisia. Erityisesti Albaniassa.

Tiet Albaniassa olivat osittain kunnossa. Ruuhkaa ja autoja oli paljon. Durresista Sarandaan osa tiestä oli uutta moottoritietä ja sitä tietä vielä rakennettiin. Loppupätkä sarandaan vei vuorten ylitse. Se tie oli kapea ja mutkainen. Vastaan tiellä saattoi tulla vapaana käyskentelevää karjaa, muutama hevonenkin vahtikoiran kera tuli eteemme.

Meteoraan pääsimme suurrimmaksi osaksi uutta moottritietä pitkin. Tie oli rakennettu EU-rahoilla. Matkan varrella oli tulleja. Loppupätkä 40 km oli mutkittelevaa pienempää tietä mutta itse Meteroan mutkatiet olivat todella loistavassa kunnossa.

Mostar
Taksilla Albaniassa

Aikamme nautittuamme Durresin rannoista (juhannus Albaniassa), piti meidän sanoa hyvästit ja jatkaa matkaa Sarandaan. Matkaa oli edessä reilut 200 km. Hotellissa respa kertoi, että voimme joko hypätä hieman parempaan bussiin keskustasta tai paikalliseen pikkubussiin jostain rantakaupungin laitamilta ja että pikkubussi ei ehkä olisi niin varma lähtöaikojen yms suhteen. Meille kerrottiin myös, että keskustan parempi bussi lähtisi 5-6 aikaan aamulla ja että matka kestäisi noin kuusi tuntia. Aikamme räknättyämme päätimme ottaa taksin, koska edessämme olisi ollut aikainen aamulähtö, eikä pitkä aika bussissa istumiseen  33 asteen kuumuudessa napannut ollenkaan. Varsinkaan, jos siinäkään bussissa ei olisi ollut vessaa ja olisi ajettu ilman taukoja.

Hyödynsimme tarpeen tullen taksia myös pieniin matkoihin. Esimerkiksi Sarandassa otimme taksin, jotta pääsimme katsomaan auringonlaskua ylös vuorille. Hinta tunnin matkasta 10 e. Ei paha. Ja tietysti taksilla kuljimme lentokenttäkuljetukset.

Lautta Korfulle

Sarandasta Korfulle matkustimme kantosiipialuksella. Lippuja sai ostettua parhaiten lauttasataman läheisyydessä olevista liikkeistä. Lauttasatama taas löytyi aivan Sarandan kaupungin keskustan rannoilta. Lipunmyyntipisteitä oli monia. Liput lautalle oli ostettava päivää ennen ja lippua ostettaessa on näytettävä passi. Matka nopealla aluksella kesti reilun tunnin. Lauttoja Korfun ja Sarandan välillä kulki monia päivässä.

Korfulta teimme edestakaisen matkan mantereelle Igoumenitsaan , jotta pääsimme Meteoraan. Korfulla kaupungin satamaan ja lautalle helpoiten pääsimme taksilla. Ystävällinen kuski vei meidät ensin lippuluukulle ja sen jälkeen ajoi meidät oikean lähdössä olevan lautan viereen.

Matkatavaroina Meteorassa meillä oli vain reput. Olimme saanet sovittua hotellin kanssa, että muut laukkumme jäivät sinne päiväksi.

Meteora oli parasta matkallamme

Autoa emme olleet vuokranneet etukäteen, vaan sen vuokrasimme vasta paikan päällä Igoumenitsassa. Lauttasataman läheisyydessä olevalla kadulla oli ainakin kolme autonvuokrausliikettä. Me onnistuimme saamaan auton vuokralle toisella yrittämällä. Eli etukäteen varaamista kannattaa harkita. Autonvuokrausyritys oli Green Motion. Olimme tyytyväisiä palveluun ja no mitään erityistä ei meille sattunut. Autonkin palautimme ehjänä.

Lennot

Lentojen hintatasoa nostivat muutamat seikat. Jos olisimme olleet pari päivää pidempään, olisi lentolipun hinta tippunut yhteensä 100 e. Lisäksi hintaa nosti eri tulo- ja lähtöpaikka. Toisaalta hotelliin olisi kulunut jäädessämme muutamaksi päiväksi enemmän euroja.

Lennot ostin flightfinderin kautta. Kaikki lennot olivat Finnairin tai heidän allienssien hoitamia. Mennessä lensimme Finnairilla suoraan Dubrovnikiin. Lähtiessä Korfulta lensimme ensin Air Berliinillä Berliiniin ja vaihdoimme Finnairin koneeseen, millä pääsimme Helsinkiin. Vaihtaessa Berliinissä jouduimme vaihtamaan terminaalia. Ostimme pullon ouzoa Korfulla. Virkailija ei pakannut sitä suljettuun pussiin ja me emme sitä edes tajunneet pyytää, joten sanoimme hyvästit avaamattomalle pullolle Berliinissä….

No kaikki tämä säätömme ja menetetyt eurot  olivat sen arvoisia!

Majoituksemme

Hotellien varaamiseen ja etsimiseen käytän useimmiten trivagoa. Se kun näyttää, miltä sivuilta hotellin saa varattua edullisimmin. Lisäksi käyn varmistamassa vielä hotellin omilta sivuilta hinta ym tiedot.

Hintataso riippuu paljon siitä, minkä tasoisessa hotellissa yöpyy, mikä on sen sijainti ja minkälaisen huoneen valitsee. Me valitsemme hotellit pitkälle sijainnin ja hinnan perusteella. Tietyt mukavuudet haluamme majoituksella olevan mutta olen huomannut, että välillä kun punkkaa halvemmassa hotellissa, kelpaa toisessa paikassa majoittautua luksushuoneessakin. Näin ainakin tällä matkalla teimme.

20614209_10211047287671356_1914173832_n
Luksusta Durresin Spassa

Kallein hotellien hintataso tällä matkalla oli Dubrovnikissa, kun taas Albania osoittautui edullisimmaksi. Sen vuoksi talvella Albaniasta osittain innostuinkin. Hyvän huoneen hyvällä sijainnilla Albaniassa kahdelle aamiaisen kera sai jo 40 euron hintaan. Durresissa  juhannuksen kunniaksi valitsimme hieman luksusta, joten siellä vietimme kolme yötä 5 -tähden spa hotellin deluxe -huoneessa. Hotellissa oli sauna, joten juhannussaunassakin kävimme. Päivääkän en kadu tuota valintaa. Muutkin hotellit olivat ihan ok eli niiden osalta onnistuimme valinnoissamme melko hyvin.  Durresin Spa hotellin lisäksi miellyttävänä idyllisenä valintana pidin Meteoran hotellia. Sen maalaismaisuus, maalaismainen aamiainen, huippunäköalat ja hotellinpitäjän ystävällisyys olivat ylitse muiden.

Hotellimme olivat seuraavat:

20623907_10211047282951238_230434562_n
Kotor
Hintataso

Hintataso eri maissa vaihteli. Kalleimmat hinnat olivat Dubrovnikissä. Huhutaan, että siellä on Kroatian kalleimmat hinnat. Hintataso tippui selkeästi kun lähti pois vanhankaupungin alueelta. Halvinta oli Bosnia-Hertsegovinassa ja Albaniassa. Mutta ei Montenegrokaan hirveästi halpojenhintojen suhteen hävinnyt. Korfulla hintataso oli hiukan korkeampi kuin edellisissä paikoissa. Albaniasta ostin mm sandaalit 10 eurolla. Korfulla mekon 80 eurolla. Mekko oli kylläkin juhlamekko ja materiaalina pellava.

Bosnia Hertsegovinassa sai kaksi kuppia kahvia ja vesipullot kahdella eurolla. Albaniassa vesipullo maksoi 0,50 €, lihaisa salaatti ja lasi viiniä hotellimme allasbaarissa Durresissa maksoi 6 €, Durresissa söimme pitkän kaavan mukaan illallisen maksaen kahden hengen menuusta juomineen 38 €. Tuossa ravintolassa tuotiin vielä ilmaiseksi erilaisia maistipaloja ekstraruokina. Kalleimman ruoan söimme Dubrovnikin vanhassa kaupungissa, missä pelkkä pääruoka juomineen kahdelta hengeltä maksoi 79 €. Kotorin hintataso ei päätä huimannut myöskään, sillä esim. yksi henkilö sai simpukat ja viinilasillisen 7 eurolla. Ja ne simpukat olivat elämäni parhaat. Albaniassa bussilippu Saranda-Ksamil välillä maksoi 1,80 €. 14,8 km.

Ruoka

Ruokailimme hyvin eritasoisissa ravintoloissa. Kaikissa maissa tarjolla oli runsaasti kalaa ja mereneläviä. Niitä mekin pääasiassa söimme. Kroatialle ja entisille Jugoslavian maille tyypillistä ruokaa ovat risotot ja cevapit. Lisäksi kaikista paikoista saa pizzaa ja pastaa. Kreikassa sitten tietysti pääsimme herkuttelemaan kreikkalaisittain. Tosin Korfu on jännä sekoitus italiaa. Hyvin paljon oli myös italialaisia ravintoloita.  Albaniassa liharuokaa eräässä ravintolassa syödessämme harmittelimme kovin, kun eivät olleet osanneet karitsan karetta leikata oikeaoppisesti.

Valuutta

Joka maassa pystyi maksamaan Euroilla. Vaihdoimme silti joka maassa valuuttaa tai itse asiassa nostimme automaatista. Kroatiassa ja Montenegrossa sai maksettua paikassa kuin paikassa kortilla. Albaniassa piti käyttää käteistä. Albanian Durresissa pankkiautomaatteja löytyi kaupungin keskustasta. Korfulla ei myöskään mielellään otettu vastaan kuin käteistä rahaa. Olisiko syynä ollut verotus?

20632351_10211047290111417_65324506_n

1 yö Meteorassa 79 €

yhteensä 2 759 €

eli yhdeltä 1 380 € 2 viikkoa aamiaisineen

Matkasuunnitelmat toteutuivat lähestulkoon kaavaillun mukaisesti. Ainoastaan Shkoder jätettiin väliin ja sen tilalle varasimme yhden yön lisää Durresin palace Spassa.

Korfu uusi ihastukseni Kreikassa

Kerro, mikä on sinun kesän paras muisto?

Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka vetäjinä Suomessa toimivat matkablogit Vagabondablogin Travellover ja Skimbaco. Liity sinäkin mukaan tempaukseen ja jaa reissuinspiraatiota käyttämällä Instagramissa tunnistetta #IGTravelThursday tai #IGTT! Lue tempauksesta lisää täältä.

Minut löydät Instagramista nimellä @matkallalahelletaikauas.

24 vastausta artikkeliin “Yhteenveto matkalaukkureissustamme Kroatia, Bosnia, Montenegro, Albania ja Kreikka reitillä

1. Hyvä yhteenveto! Sopii monenlaisille ratsastajille. Listaamasi maat kiinnostavat kovasti. Itse reissaan yleensä ratsain – Albanian vuorilla ja Joonianmeren rannalla olen ratsastusvaeltanut kahdesti. Ja lauantaina suuntaan Zagrebin alueelle vuoristoreitille.

Liked by 1 henkilö

1. Kiitti! Vau ratsastusvaellus kuullostaa hyvältä! Mukavaa reissua!

2. Terhi | VAGABONDA 3 elokuun, 2017 — 6:02 pm

Teillä on varmastikin ollut tapahtumarikas ja ikimuistoinen loma! Ainakin paljon erilaisia paikkoja ehditte nähdä 🙂 Meteora on kyllä uskomattoman upea paikka, voisin mennä toistekin!

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos kyllä oli mahtava matka! Teillä ilmeisesti edessä! Meteora on minunkin suosikki. Sinne pitäisi päästä vielä uudelleen.

3. Upeita paikkoja! Mostarissa olen minäkin käynyt yli vuosikymmen sitten, tykkäsin siitä kovin, ja Sarajevostakin, jossa kävimme samalla reissulla. Muuten en ole juuri Balkania nähnyt, vaikka toinen puoliskoni on sinne hinkunut ties kuinka kauan. Mutta kyllä me vielä jonain päivänä. Ehkäpä teemme samantyylisen kiertueen, olen myös melko liikkuvaista sorttia. Kreikka taasen on tuttu (ja ihana) kuin mikä, pian taas sinne! Hieno loma on varmasti ollut! ♥

Liked by 1 henkilö

1. On ollut hieno reissu. Joka maassa olisi enemmänkin nähtävää. No Kroatiassa oltiin toistamiseen ja sitten Albania, sielläkin olisi monta kohdetta, joka meiltäkin jäi, koska alettiin rantalomailemaan. Balkanian maat taitaa olla nyt in

4. Hauskasti tämä kooste toi mieleen vanhoja muistoja omilta reissuilta. Kun nyt otit puheeksi, niin tosiaan Bosniassa, Albaniassa ja Kroatiassa bussit eivät turhia pysähdelleet, edes pitkillä matkoilla. Albaniassa pysähdyttiin kerran hedelmäkojun kohdalla, mutta sekin oli enemmän ”hedelmät kouraan ja menoksi” kuin varsinainen pysähdys.
    Enpä olekaan tuota aiemmin tullut ajatelleeksi, vaikka monessa muussa maassa pysähdyksiä on muutaman tunnin välein.

Liked by 1 henkilö

1. Täytyy sanoa, että tämä askarrutti meitä jopa etukäteen. Kysyimme jopa toiselta kuskilta, että onko heillä lakisääteisiä taukoja. Ne menee kuulemma tullissa seistessä.

5. Me matkustettiin muutama vuosi sitten bussilla Splitistä Mostariin ja takaisin ja huomasin tuon saman ilmiön, ettei busseissa ollut vessoja! Matka-aika oli kuitenkin joku 4-5 tuntia suuntaansa. Paluumatkalla bussi sentään pysähtyi jossain päin Kroatiaa ja saimme käydä vessassa. Muuten bussit olivat ok. Albaniasta ja ihmisten ystävällisyydestä olen kuullut paljon hyvää, toivottavasti pääsen käymään siellä pian. Samoin Meteorassa, se vaikuttaa niin ainutlaatuiselta ja huikealta paikalta!

Liked by 1 henkilö

1. Mennessä Kotorista Shkoderiin meilläkin oli vessatauko Shkoderin jälkeen. Sentään. Ihmiset olivat todellakin auttavaisia. Meitä jopa ihanvkysymättä apua opastettiin Durresissa. Siellä myös pidettiin suomalaisista, koska olemme rehellistä ja säntillistä kansaa! Hyvä me. Maine mitä parhain. Meteora oli nyt yksi parhaista paikoista mitä olen nähnyt.

6. Olipa mielenkiintoinen road trip. Ehditte monta maata reissullanne. Minulla on noista Balkanin maista vielä Bosnia käymättä – aina vain. Tässä linkki minun Albanian ja muun Balkaninkierrokseeni.

Liked by 1 henkilö

1. Reissu oli mielenkiintoinen. Pitää käydäkin katsomassa, mitä te piditte Albaniasta.

7. Me tehtiin pari vuotta sitten kahden viikon reissu juuri noissa maissa Kreikkaa lukuunottamatta, ja oli ihan mahtavaa! Eniten mieleen jäi Montenegron Kotor ja Albanian halvat hinnat. Tiranassa löydettiin ihan mieletön ravintola, josta sai pääruoan parilla hassulla eurolla. Ja ne ruoat olivat yksiä parhaista mitä ollaan ikinä syöty! Durresin rannat eivät oikein tehneet vaikutusta, mutta jos on noin hienossa hotellissa uima-altaalla, niin kokemus on varmasti paljon parempi 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Tää reissukulma taitaa olla in. Durressin rannat ei minunkaan mieleen olleet, vaikka ranta-alue on mielettömän kokoinen. Saranda oli rantojen suhteen parempi. Kunhan lähti parinkymmenen kilometrin päähän. Meillä oli hotellisssa yksityinen ranta ja se oli kyllä hotellin tasoinen se. Hinta yllätti meidätkin ja ihan mukiinmenevä ruoka.

8. Annika | travelloverblogi 12 elokuun, 2017 — 5:28 pm

Meteora on niin upea! On niin monta vuotta, kun siellä kävin. Samalla kierreltiin ylipäätään Manner-Kreikkaa ja käytiin taksilla Sarandessa. Se on varmaan hurjasti kehittynyt näiden vuosien aikana. Mutta kuinka ihastuinkaan viimeiseen kuvaasi Korfulta! Vanhat talot, vähän rapistuneet. Kapeat kujat. Niin mun juttu! Mutta pelkään, että Korfu vähän turhan turistinen muuten makuuni.

Liked by 1 henkilö

1. Meteora oli upea! Ja Korfu. Ihastuin kaupunkiin kovin. Sinne voisi palata.

9. Siinä on paljon kohteita joissa haluaisin kierrellä. Meteora on hieno, kävimme siellä auton päiväksi vuokraten Ateenasta käsin 2000-luvun alkupuolella. Rohkeita kyllä olette kyn vessattomilla busseilla kuljette noin pitkiä matkoja! Mulle iskisi varmaan hätä välittömästi 😂

Liked by 1 henkilö

1. Täytyy sanoa, että bussien vessattomuus hirvitti myös. No onneksi kuski oli kyllä ystävällinen ja pyshtyi, mikäli jollekin tarvetta ilmeni.

10. Teidän reissu on yllä ollut myös aika hieno. Kaikki maat mulle tuntemattomia paitsi Kroatiassa kävin viime syksynä. Kreikka on myös alkanut pikkuhiljaa kiinnostaa. Mä en tykkää matkustaa bussilla, koska kärsin helposti matkapahoinvoinnista, mutta toisalta bussilla pääsee paikkoihin, joihin ei junalla välttämättä, joten ehkä sitten kun popsii annokset matkapahoinvointilääkettä voisin harkita sitäkin vaihtoehtoa. Paljon ehditte parissa viikossa.

Liked by 1 henkilö

1. Juna on kyllä huomattavasti parempi matkamuoto. Kesäreissusi junalla on saanut minut tutkimaan Keski-Euroopan matkaa, jonka ennemmin voisi toteuttaa junalla. Siellä kun on niin hyvät junareitit melkein kaikkialle. Kreikka on moninainen maa, jos on Italiakin. Siellä on saaria, hyvin erilaisia toisistaan, historiaa, manner, missä sielläkin monenlaista ihmeteltävää. Näistä ihan kaikkein paras on kyllä tuo Meteora. Siitä reissuosastamme juttuakin kirjoitan vielä. Toisaalta seuraavaksi Kotorista menemme Albaniaan.

11. Jostain syystä luin tämän sun jutun vasta tänään. Tämähän on täsmälleen sama reitti, mistä haaveilen ensi kesäksi! Voi tosin olla, että käytännön syyt pakottavat pysyttelemään Korfu-Meteora-Sarandë osuudella.

Liked by 1 henkilö

1. Aika metkaa. Tuokin reissu on varmasti mahtava ja riippuen aikatauluista saa enemmän irti. Korfulla ehdottomasti kannattaa olla pidempään me emme nähneet kuin kaupungin. Sitten Meteorassa myös pidempääan ja Sarandassa. Meillä jäi ajanpuutteen vuoksi paljon näkemättä.