Päiväpatikointia Kolilla

Koska olimme ajoissa menneet edellisenä päivänä nukkumaan, jaksoimme aamulla nousta rivakasti ylös. Olimme jo illalla tutkailleet saamaamme karttaa etsien, mikä olisikaan päivällemme paras reitti. Kartan olin hommannut luontokeskuksesta 2 euron hintaan. Vinkki: kannattaa siis tulostaa kartta kotona lähtiessä.

Aamun usvaa, kyl nää on kuin alppimaisemat

Aamu oli pilvinen ja Pielinen näyttäytyi meille usvaisena. Ei auttanut kuin toivoa, että pilvet väistyisivät.

Aamiaisen jälkeen lähdimme matkaan. Ensin Satamaan 2,4 km ja sieltä sitten keskustaan 3 km. Olihan se Ryynäsen kahvila/ravintola ainakin nähtävä.

Metsän polkuja

Mikään helppo maasto ei meillä ollut edessä. Satamaan päin mennessä mäkeä alas ja toista ylös. Polku oli melko vaikeakulkuista johtuen puun juurakoista ja muusta epätasaisuudesta. Mutta tarina kertoo polun olevan todella historiallisen ja vanhan. Itse arastelin kulkemista kuukausi sitten loukkaamani jalan kanssa. Se myös omalta osaltaan vaikeutti kulkua.

Ja sitten hiukan haasteellisempaa osiota

Satamassa. Ei ollut enää sesonkikausi, joten sataman ravintola oli kiinni. On hiljaista vain me ja muutama muu kulkija poikkeaa sataman laiturille ihastelemaan järveä. Viimeiset yhteysalukset ja risteilijätkin olivat jo päättäneet kautensa. Satamasta olisi päässyt Nurmekseen ja Lieksaan.

IMG-20170911-WA0087IMG-20170911-WA0090

Aikamme satamalaiturilla istuttuamme lähdimme kapuamaan rinnepolkua ylös päämääränä Kolin keskusta. Matkaa keskustaan oli 3 km. Kuka onkaan keksinyt, että rinnettä on kiivettävä kohtisuoraan? No rinteellä törmäsimme raunioihin. Niiden kerrottiin olevan ensimmäisen majatalon. Juttua oli myös kasketusalueesta ja miten kasketusta ennen tehtiin. Tämä valitsemamme reitti on osa kaskenkierrosta.

Parin kilometrin matkan jälkeen kuului kukon kiekuntaa. Tupsahdimme Mattilan tilan pihalle. Siellä vapaana juoksentelivat kukot ja kanaset. Tämä tila on yksi perinnetiloista. Harmi, että se on kiinni. Kesällä tilalta olisi saanut lounasta ja kahvia. Pettyneinä kahvihampaamme kolotuksesta huolimatta jouduimme jatkamaan matkaa kylille.

IMG-20170911-WA0115

Mattilan pihapiirissä oli kanoja. Kukot pitivät omaa elämäänsä.

IMG-20170911-WA0121

Mattilan Pihapiiriä

Aikamme taivallettua olemmekin Kolin keskustassa. Onneksemme Ryynänen on auki. Ja kyllä vaan kulkemisemme kruunataan kahvilla ja lämpimällä omenapiirakalla.

Lehtolaidunta

On aika palata hotellille. Meillä on valittavana kaksi vaihtoehtoa; joko luontopolkua Mattilaan ja Ollilaan tai maantietä pitkin.  Me onnettomat (vai olimmeko?- en tiedä) valitsimme maantiereitin. Taas jälleen kiipeämme mutkittelevaa tietä pikkuhiljaa ylöspäin. Eikö tämä jo lopu…..vihdoin olemme alaparkkipaikalla. Sieltä mistä loppumetrit pääsemme ylös hissillä.

Käyn ahon laitaa minä ilman paitaa….

Pienen huilitauon jälkeen lähdemme vielä kiertämään Ukko-Kolin, Akka-Kolin ja paha-Kolin.

IMG-20170911-WA0165IMG-20170911-WA0170

IMG-20170911-WA0173

Akka -Kolin maisemat

IMG-20170911-WA0175

Ja mikä parasta, siellä soi Sibelius

IMG-20170911-WA0185

Näkymä Paha-Kolilta

Paha-Kolilla vielä

Ukko-Kolin vieressä oli levähdyspaikka

Jestas mitkä maisemat. En enää ihmettele, miksi tänne ihmisiä jostain vaeltaa. Tämä on vaan yksinkertaisesti nähtävä. Kertakaikkiaan hieno päivä Kolin ja Suomen maisemissa.

Ja vielä. Ilmakin oli ihan erinlaista. Se tuntui mielettömän raikkaalta. Vai luulenko vain. No ehkä kasvavat naavat puissa voisi kertoa jotain ilman puhtaudesta.

Lisää tarinaa Kolin kesäreiteistä: Luontoon.fi/Koli/reitit/kesäreitit

Ja vielä kerran näkymä Ukko_kolilta

Hissi ylös parkkipaikalta

19 comments

1. Johanna @ Out of Office · 13 Days Ago

Kyllä nuo Kolin maisemat hakevat vertaistaan! Aikamoinen tuuri käynyt jos olette tuolla saaneet Sibbeä kuunnella.

Kävelimme tuosta satamasta rinteen ylöspäin, se oli hyvä nousu. Taisi olla juurikin se Kasken kierros. Pitäisi kaivaa kuvat esiin ja kirjoittaa jutut ennen kuin kokonaan unohtuvat.

Liked by 1 henkilö

• Kyllä oli hieno kokemus tuo musiikki ja muukin. On nauhallakin mutta en kai voi tänne laittaa kun en jysynyt lupaa. Ylämäkeä oli totta tosiaan ja kunto senkun koheni kiivetessä…

2. Kolin kansallismaisemat ovat todella kauniit ja ihan parasta Suomea! ❤ Mikä tuuri teillä oli, että saitte maisemiin kaupanpäälle vielä Sibeliuksen sävelmät!

Olemme mökkeilleet Kolilla muutamana kesänä ja aiemmin tänään pyörittelin ajatusta, josko lähtisimme sinne syyslomalla, vaikkapa hotelli/kylpylälomalle tällä kertaa. Aivan ihana paikka!

Liked by 1 henkilö

• Me olimme siellä ensimmäistä kertaa. Kaunista oli. Nyt voi todeta, että on tainnut suomikin jäädä vähäiselle. Sibelius oli mahtavaa. Voisin yrittää pätkän edes siitä laittaa!

3. Heli / Heli voyage · 8 Days Ago

Maisemat on huikeat! Mutta olipa harmi, että sataman ravintola ja perinnetila olivat jo kiinni. Sesonkin on niin lyhyt täällä Suomessa…. Jaksan aina vaan hämmästellä esim. Italiaa missä ravintola voi menestyä keskellä ei mitään ympäri vuoden.

Liked by 1 henkilö

4. Kolilla olisi kyllä ehdottomasti päästävä käymään. Aivan ihanat on nuo maisemat.Kyllä Suomessa on paljon upeita luontokohteita!

5. Anna Koskela · 7 Days Ago

Suomen vanhin merkitty luontopolku avattiin 12.7.1896 Kolilla. Ensimmäiset retkeilijät 1900-luvun alussa saapuivat Vuonislahdesta Kolille juuri sataman kautta. Huipulle piti jatkaa jalkaisin tai hevosen vetämänä.

Ukko-Kolille on kuitenkin vaellettu aina. Siis useita satoja vuosia. Mutta tarkoitus lienee silloin ollut vähän toinen kuin kunnon kohotus. 1500-luvulla Kolin huipulla asuivat nimittäin haltiavoimat, joita käytiin Ilomantsista saakka lyylittelemässä ja suostuttelemassa. Varmaan moni pohjoiskarjalainen erämies nousi Kolin huipulle anomaan, että “Kolin korkeat isännät, Mustarinnan murhat miehet” tulisivat osallisiksi hänen valmistamastaan uhriateriasta ja antaisivat hänelle saalisonnea.

Kirjoittelin aikanai pitkähkön jutun Kolista, kun olimme sillä muutaman päivän. Ryynänenkin tuli katsastettua : ) Jos kiinnostaa, niin lukemaan pääset tästä http://www.tamamatka.fi/koli-kansallismaisemamme/

Liked by 1 henkilö

• Voi kiitos tästä historian pläjäyksestä! Itse jäin vain ihannoiman kaskenpolttajia, maatilojen omistajia ja Sibeliusta taiteilijaystävineen. Nyt huomaan, että aika moni on siellä käynyt. Olisikin pitänyt koostaa näitä juttuja yhteen.

6. Kansallismaisemia parhaimmillaan ja hienoja kuvia! 🙂
    Kävimme kesällä pitkästä aikaa myös pyörähtämässä Kolilla ja kävimme risteilyllä. Samalla lautalla olisi päässyt myös risteilyn jälkeen Lieksaan. Tässä pikku juttu päivästä: http://www.rantapallo.fi/himomatkustaja/2017/08/01/timanttinen-kesaristeily-pielisen-aalloilla/.

7. stacysiivonen · 5 Days Ago

Minä olen suuri Kolin fani, itse asiassa aikoinaan osoitin mieltä Kolin kansallispuiston perustamisen puolesta. Silloin ajateltiin rakentaa mökkejä Paimenenvaaralle Kolin kylkeen. Ei sitten rakennettu ja hyvä niin. Se ei ole Lieksaa vienyt konkurssiin, vaan Kolista on tullut melkoisen suosittu kohde päiväretkille.

8. Henna · 4 Days Ago

Siinä ovat Suomi-maisemat kohdillaan! Koli on alkanut huutamaan kutsuhuutoaan myös minun suuntaani voimistuvasti. Vielä en ole sinne ehtinyt, mutta ehkä ensi kesänä! Ihan mielettömän upeita maisemia olet päässyt katselemaan, enkä kestä mikä tuuri, että vielä Sibeliuksen soidessa! 😀

Liked by 1 henkilö

• Mekin olemme paljon reissanneet Suomessa mutta siitä huolimatta Koli oli jäänyt koluamatta. Nyt näimme sen ja toden totta kyllä kannatti!

9. Henna / Kulkutautiset · 4 Days Ago

Edellinen kommentti siis Kulkutautiset-blogista, tuli vahingossa vanhalla profiililla 🙂

10. Sannahof · 2 Days Ago

Olen tänä syksynä päässyt jo kahdesti käymään Kolilla. Eipä nykyisestä asuinpaikastani, Joensuusta, ole kuin 80 km kohteeseen, joten useamminkin pitäisi piipahtaa. Tälle syksylle on suunnitelmissa vielä ainakin yksi visiitti, jolloin olisi tarkoituksena nukkua pari yötä vaellusreittien varrella joko laavuissa tai kodissa. Mielestäni Kolin polut ovat puolestaan mukavan helppokulkuisia ja eteneminen on nopeaa sekä vaivatonta 🙂