17 parasta matkahetkeä vuonna 2017

Taannoin blogeissa on pyörinyt parikin matkakuvahaastetta. Tässä kirjoituksessa  muutan haastetta siten, että listaan tässä vuoden parhaat matkahetket 2017 aina parhaasta matkahetkestä, hotellista, rannasta, auringonnoususta ja -laskusta vuoden lemikaupunkiin ja vuoden matkayllättäjään. Samalla haastan sinut mukaan kertomaan omista parhaista matkahetkistäsi!

Otsikkokuva on yksi vuoden 2017 parhaista hetkistä kesälomaltamme Dubrovnikistä.

1.Paras matkahetkeni 2017

Tästä aiheesta voisi kirjoittaa ihan oman jutun, koska sain vuoden 2017 aikana kokea aivan hirveän monta hyvää matkahetkeä. Parhaat hetket ovat niitä, kun mutkien kautta löytää perille tai löytää sattumalta kauniin paikan tai maistaa jotain ainutlaatuista tai kun on kauan haaveillut näkevänsä jonkun erityisen paikan ja volaa yhtenä päivänä se on siinä, ihan juuri silmiesi edessä käsin kosketeltavissa.

Vaihtoehtoina parhaasta matkahetkestä voisi olla helmikuun Tallinnan matka ja yö hotelli Hiltonissa, Vilnan baarikierros ja upea boutique hotelli Shakespeare, missä yövyimme, ensimmäinen lomapäivämme kesällä Dubrovnikissä, Mostar tai upea Kotor, postikorttimaisemat  Marrakechissä tai Saharassa tai viinilasillinen auringonlaskun aikaan hotellissamme Meteorassa tai hetki Rockefeller Centerissä New Yorkissa? Tässäpä pulma. Puhumattakaan niistä kaiksta kotimaan kohteista, joita pääsin näkemään; Kylmäpihlajan majakka, Isokarin majakka, Koli, Porvoo jne. Eli hetkiä riittää!

Yksi on ylitse muiden: Viinilasillinen Meteorassa auringonlaskun aikaan. Valitsen tämän hetken, koska päivä oli melkoisen pitkä ja ihan maailman helpointa meillä ei ollut päästä perille. Mutta kaikki se vaiva palkittiin, kun pääsimme perille. Uskomattoman upeat maisemat palkitsivat uurastamisen. Hienoa hetkessä on se, että pitkän ”hikisenkin” päivän päätteeksi voit istahtaa parvekkeelle, ottaa lasin viiniä, oikoa jalat suoraksi ja vain nauttia kaikesta, mitä näet ympärilläsi. Ja mikä parasta, paikan näkemeisestä olin haaveillut jo pitkään.

Paras vuoden matkahetkeni on siis lasillinen viiniä Meteoran maisemissa.

Meteora -yksi maailman ihmeistä

Lasillinen Meteoran viiniä ja iltahetki hotellin parvekkeella oli yksi parhaista hetkistäni matkavuotenani.

2. Turistikuvani

Matkoilla on pakko käydä katsomassa maailmankuuluja paikkoja, missä tuhannet ja taas tuhannet muutkin ovat käyneet. Tyypilliset turistikuvat löytyy erilaisten nähtävyyksien ääreltä.

Aika moni matkustaa Mostariin nähdäkseen sen upean kuuluisan sillan. Niin mekin. Päädyimme Mostarissa erääseen paikalliseen ravintolaan lounaalle. Ulkona oli kyltti,  missä luvattiin huikeat näköalat joelle ja sillalle. Ja juurikin, näkymä oli kuin postikortista.

Mostar -Hetki postikortissa

Mostarin silta on melkoinen turistikohde

3. Kuva eksoottisimmasta käymästäni kohteesta

Vuoden 2017 eksoottisin käymäni kohde on ehdottomasti Marokko ja Marrakech. Köyhä mutta kaunis ja värikäs maa elää vielä osittain mennyttä aikaa ja se sykähdyttää mieltä. Maa herättää myös ristiriitaisia tuntemuksia. Kuvassa olemme Marrakechin Medinan soukissa ensimmäisenä päivänä.

Yhteenveto Marokon matkastamme

Marrakechin medina, paikallisten souk ja tavaraa riittää!

4.Suurkaupungin lumoissa

Ehdottomasti mieleenpainuvin suurkaupunki, missä vuonna 2017 olimme on New York. Näkymä iltamyöhään Rockefeller Centerin tornista oli lumoava kaikkine valoineen. Rockefelleriin ”kiipesimme” (hissillä) toisena iltana ollessamme tammikuussa New Yorkissa.

New York -kaikkien kaupunkien kuningatar, matkasaldo

New York

5. Hotellikuvaa

Vuoteen 2017 kertyi melkoinen määrä hotellielämyksiä. Viimeaikoina yöpyminen eri maissa ja kaupungeissa on saanut erilaisia vaatimuksia. Aina ei riitä, että on paikka, minne päänsä kallistaa. Tallinnan matkalla esimerkiksi halusimme testata uutta Hiltonia. Sen deluxe -huone oli elämys näköaloineen. Toisen hotellielämyksen koimme Vilnassa. Vilnan boutique  Shakespeare hotelli oli tyylikäs kirjailijateemaan sisustettu hotelli. No ei ollut hullumpi elämys kesämme matkalla myöskään Albanian Sarandan Spa hotelli.

Mutta tässä paras 2017 hotellikokemus: hotelli Hilton Tallinna.

Matkalla Tallinnan uudessa Hiltonissa

hotell Hilton Tallinna
IMG_20170318_150351 (1)
Näköalasta maksoimme hiukan ekstraa tässä hotellissa

6. Paras rantakuva

Ehdottomasti elämäni aikana parhaat lähestulkoon autiot rannat olen löytänyt Khao Lakista Thaimaasta. Siellä saa kilometritolkulla kävellä hiekkarantoja pitkin törmäämättä kehenkään. Se jos mikä on luksusta.

Vuonna 2017 emme juurikaan varsinaisesti rantalomailleet ja niin emme oikein todella hienoihin rantoihin emme rantautuneet. Tässä kuva ehkä yhdestä nousevasta matkailumaasta ja rantalomakohteesta Albanian Durresista, missä vietimme juhannusta spa hotellissa. Etappi oli yksi kohteista kahden viikon kiertomatkalla Adrianmeren/Baltian maissa.

Helteiset hetket Sarandassa

Juhannus Durresissa oli ihan parasta, kolme päivää laiskottelimme rannalla

7. Paras auringonlasku/-nousu

Istuimme ihailemassa monia auringonlaskuja ja -nousuja eri puolella maapalloa. Nyt siis iskee valinnan vaikeus. Valitsenko tähän Kylmäpihlajan, Kolin vaiko Dubrovnikin vaiko Marokon.

Eräänä viikonloppuna päätimme ekstempore vielä viettää rentouttavaa viikonloppua jossain Suomi-kohteessa. Koli on yksi Suomen kauneimmista paikoista. Päätimme lähteä sinne.

Siellä koimme yhden vaikuttavimmista auringonnoususta. Se jopa tarjottiin suoraan huoneeseemme!

Toinen paikka, missä koimme upean auringonlaskun oli Kylmäpihlajan majakka. Alla kuva kummastakin. Tässä auringonlaskussa lisätaikaa toi se, että istuimme rantakalliolla tyttäremme ja vävykokelaan kanssa nauttien yhteisestä ajasta.

Kolin Breaks Sokos hotelli -Suomen kansallismaisemissa

Viikonlopun viettoa Kylmäpihlajan majakalla

IMG-20170905-WA0073
Aamuaurinko nousemassa Kolilla suoraan ikkunastamme katsottuna
Aurinko on laskenut mailleen Kylmäpihlajan majakalla Raumanmerellä

8. Paras ravintolakokemus

Ravintoloita vuoteen mahtuu todella paljon. Yksikään ravintolakokemus ei ole ollut aivan surkea. Vai kuultaako aika muistot? No yksi ehkä oli fiasko; Dubrovnikin vanhassa kaupungissa taisimme syödä ylihinnoitellun aterian vanhassa kaupungissa.

Yhden ikimuistoisen ravintolahetkistämme kieltämättä vietimme New Yorkin korealaisessa näköalaravintolassa. Täytin tuona päivänä 50 -vuotta. Olimme onnistuneet saamaan ravintolasta varattua ikkunapöydän.  Tämä oli mitä parhain paikka syntymäpäivän viettämiseen.

Gannouri, New York

9. Kuva roadtripiltä

Vuoden 2017 matkoilla emme juurikaan itse ajaneet autoa kulkiessamme paikasta toiseen. Siksi valitsen tähän matkamme Meteoraan. Vuokrasimme auton päiväksi, millä huristelimme Igoumenitsasta Meteoraan.

Autolla Meteoran upeissa maisemissa

10. Kuva lentokoneesta otettuna

Laskeutuminen Helsinkiin syysmaisemiin

20171113_125517
Helsinki ruska-aikaan

11. Luontokuva

Sykkähdyttäviä luontohetkiä on saatu kokea mielettömän paljon. Kaksi on ehkä ylitse muiden hyljesafari Itämerellä ja Saharan autiomaan hiekkadyynit.

Keväällä pääsimme Uudenkaupungin majakalle ja hyljesafarille. Tosiaan siellä ne hylkeet asuskelevat keskellä Itämerta. Yövyimme Saharassa yhden yön Marokon matkalla. Aamulla oli pakko käydä ihailemassa auringonnousua.

Hyljesafarilla

Se taisi olla kangastusta-Saharan autiomaan hiekkadyyneillä

testi1
hyljesafarilla
20171112_225459
Toinen aurinkokuva; auringonnousu Saharan aavikolla. Ihan kyllä tämä on jo myös elämänkin parhaimpia hetkiä! Sahara vaan oli mykistävä kokemus.

12. Maisemakuva

Olemme vuoden aikana nähneet huikeita maisemia. Se, että kiipeää korkealle palkitsee. Niin kävi tässäkin tapauksessa, kun kiipesimme Kotorissa sen rinteelle. Kotorinlahti levittäytyi todella kauniina eteemme ylhäältä käsin.

Kotorin parhaat palat

Kotorinlahti

13. Vuoden Lempikaupunkini

Kesämatkalla usea kaupunki vei sydämeni. Ensin ihastuin Dubrovnikiin, sitten Kotoriin ja viimeksi vielä ihanampaan Kerkiraan Korfun pääkaupunkiin. En oikein vieläkään ymmärrä, miksi Korfu teki tämän.

Korfu -Kreikan Italia

Korfu mereltä käsin

14. Pikkukylässä

Perast Kotorin lahdella uinui kesäuntansa, kun me sinne rantauduimme. Olisin ollut kauemminkin mutta aika ei tällä kertaa riittänyt kuin vajaan tunnin kiertelyyn.

Perast, kaunis pieni kylä Kotorinlahdella

15. Kaupunkiristeilyllä

Nyt ei ihan varsinaisessa merkityksessä oltu vuoden aikana yhdelläkään kaupunkiristeilyllä mutta erilaisia veneretkiä kyllä teimme.  Yksi tälläinen retki oli päiväpurjehdus Dubrovnikin edustalla oleville Elafiti saarille.

Elafiti saaret Dubrovnikin edustalla-Kolocep, Sipan ja Lopud

Kuvaa purjelaivasta käsin

16. Aamuhetki

Usein en aamuhetkiä juurikaan kuvaa mutta nyt tuli niitä ikuistettua muutama. ja ehdottomasti parhaat aamuhetket löytyvät Vilnan matkalta ja kesän matkaltamme Durresista. Vilnassa aamiaisella saimme nauttia aamiaisemme mm suoraan paistinpannusta, minkä sai tilata a`la carte listalta. Kesän matkalla Sarandassa aamiainen syötiin hotellin kattoterassilla. Näköala aamiaisella on jo puoli ruokaa.

IMG_20170415_091403 (1)
ja saada tilata aamiainen ala carte listala ja saada syödä  suoraan paistinpannusta!
Tai miten on kuppi kahvia ja croissant meren äärellä? Kuva on Sarandasta, missä nautimme aamiaista kattoterassilla

17. Vuoden 2017 matkayllättäjä

Vuosi 2017 on ollut melkoinen matkavuosi. Se alkoi New Yorkin matkalla, jatkui Tallinna viikonlopulla, Vilnalla, kesän kahden viikon Balkanin kierroksella (Kroatia, Bosnia, Montenegro, Albania ja Kreikka), viikon Marokon matkalla ja vielä sokerina yllätyksenä pohjalla Saksan Munchenin viikonlopulla. Hurjasti maita ja kaupunkeja sekä pieniä kyliä. Lukemattomia upeita maisemia ja nähtävyyksiä. Tästä saa olla jo tuhannesti kiitollinen! Olenko minä ansainnut todellakin tämän kaiken? 10 eri maata kertyi matkasaldoon ja näistä kuusi oli uusia käymättömiä maita. Lisäksi valtasimme Amerikan ja Afrikan mantereet.

Unohtaa ei pidä myöskään matkojamme kotimaassa. Kävimme mm Isokarin majakalla, Kylmäpihlajan majakalla, Porvoon vanhassa kaupungissa ja Kolilla.

Vuoden 2017 matkayllättäjä on Munchen.  Viikon varoajalla päätimme marraskuun lopulla lähteä Saksaan Muncheniin. Samalla kävimme Garmisch-partenkirchenissä. Tarkoituksemme oli mennä joulumarkkinoille mutta väärän tiedon vuoksi missassimme ne. Vaikka Munchenin joulumarkkinat eivät virallisesti olleet avautuneet, saimme kuitenkin hieman esimakua niistä.

Marienplatz, Munchen

Mitkä ovat olleet sinun vuoden 2017 hetkesi? Tarraa kiinni haasteeseen ja kerro omat matkahetkesi!

34 vastausta artikkeliin “17 parasta matkahetkeä vuonna 2017

1. Oletpa ehtinyt käydä vaikka missä! Tämä voisi olla ihan mielenkiintoinen haaste ja tapa miettiä kulunutta vuotta taaksepäin.

Liked by 1 henkilö

1. Täytyy sanoa, että itsekin pohdin, että tuskinpa tulee vastaavanlaista vuotta eteen. Ilman muuta ota haaste vastaan!

2. Aivan mahtava matkavuosi ja hienoja hetkiä. Noista kohteistasi minulla on kokematta Meteora ja – yllättäen- Koli. Pitäisikö hävetä? Täytyy harkita haasteeseesi vastaamista, sen verran yllytyshullu olen.

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos! Matkavuosi on ollut mahtava! Ilman muuta kannattaa osallistua. Lukuhetkeä odotellessa!

3. Kivoja kohteita ja kuvia tältä vuodelta! Täytyypä harkita haasteeseen osallistumista, jollain tavalla voisin muistella mennyttä matkailuvuotta. Välillä on tosi kiva muutenkin lukea lyhyitä tekstejä ja katsella kuvia, etenkin kohteista joihin ei ole heti menossa itse. 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Ilman muuta kannattaa osallistua! Näistä lyhyistä teksteistä saa hyviä matkavinkkejä.

4. Kiva haaste, mutta sitäkin ihanempia muistoja!
    Vuoden vaihde onkin mukava paikka miettiä kulunutta vuotta taaksepäin. Mitä kaikkea on nähnyt ja kokenut, ja mitä haluaisi tulevana vuotena kokea! Taidanpa tarttua haasteeseesi! 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Kiva kuulla. Kirjoitustasi odotellessa siis. Vanhojen matkojen muistelu ja kertaus on yksi matkustamisen suola!

5. Paljon olet ehtinyt matkustamaan.¨
    Katsoin ensin artikkelisi kuvat, ja ne kyllä aika hyin vakuuttivat, että hienoja hetkiä on ollut. Suosikkikuvani oli syksyinen Suomi lentokoneesta kuvattuna.

Liked by 1 henkilö

1. Totta paljon reissuja ja hienoja hetkiä! Kunpa niitä olisi tulevinakin vuosina.

6. Jälleen kerran pitää ihastella teidän matkavuotta. Upea! Ja tosi kiva postaus, hieno idea. Vuoden lopussa on aina kiva muistella mennyttä vuotta ja summata ylös kokemuksia ja elämyksiä!

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos kiitos! En usko että ihan samanlaiseen yllämme ensi vuonna. Vuoden loppuun kuuluu ehdottomasti matkojen summailu.

7. Vau, paljon olette vuodessa ehtineet! Itseäni kiinnostaa erityisesti Marokko, saas nähdä, koska sinnepäin pääsen. Myös tuo Albania näyttää upelta, pitää lukea tarkemmin. 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos niin olemme! Albania on mielenkiintoinen maa ja kaikkea sitä hienoa mitä siellä on emme edes reissullamme nähneet. Eli joskus vielä on palattava.

8. Mukavia ja unohtumattomia hetkiä olet kokenut vuoden aikana! Oma suosikkini oli tuo kuva 10, jossa ruska näkyi lentokoneesta. Ei varmasti yhtään harmittanut palata kotiin noihin maisemiin! 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos kyllä vaan! Täytyy snoa, että syksyinen ilma Suomessa ei ehkä ollut maailman paras mutta ainahan kotiin on kiva palata!

9. Annika | travelloverblogi 20 joulukuun, 2017 — 6:10 pm

Monenmoista on matkavuoteen mahtunut. Hienoja paikkoja ja kokemuksia! Meteora on kyllä niin uniikki, että en ihmettele sen nousemista listasi ykköseksi. Kyllä niissä maisemissa kelpaa viinitellä.

Liked by 1 henkilö

1. Meteora oli kyllä yksi ylitse muiden. No hyvänä kakkosena tulee Sahara ja Marokko.

10. Tämähän oli kiva haaste! Tuo Meteora herättää minussa kyllä kateutta. 😃 Muistan postauksesi sieltä ja näytti upealta! Paljon oli muitakin hienoja paikkoja.

Liked by 1 henkilö

1. Meteora oli ihana. Sitä voin suositella kaikille! Mukaan haasteeseen sitten vaan!

11. Ihania kuvia sinulla, moneen noista haluaisi itsekin matkustaa. Marrakech on seuraava kohteena todennäköisesti itsellänikin.

Liked by 1 henkilö

1. Voi ihana Marrakech. Jollain tavoin vaikka melkein siellä hermonikin menetin aivan ihana.

12. Oi, Meteora ja Marokko ovat myös omalla haavelistallani! Melkein jo varasin lennot Marokkoon tälle talvelle, mutta matkaseuralaiset eivät harmikseni innostuneet ajatuksesta. Toivottavasti Norwegian jatkaa halpoja lentoyhteyksiä vielä tulevinakin vuosina.

Liked by 1 henkilö

1. Metera ja Marokko olivat kyllä ihania ja ei New Yorkaan loppujen lopuksi ihan mahdoton ollut. Toivottavasti saat seuralaisen innostumaan. Minunkaan ei meinannut lähteä millään mukaan. Sain aika kauan houkutella. Kieltämättä Norwegianilla pääsee nykyään melko edullisesti.

13. Ihania matkahetkiä! Näitä koosteita on kyllä ihanaa lueskella. Itse vielä koostan pelkkää viimeisintä Orlandon ja Karibian matkaamme. Josko tässä joulun pyhinä ehtisi koostaa koko vuoden matkat.

Liked by 1 henkilö

1. Näitä on kiva lukea! Koko vuoden matkakoosten koitan myös vielä loppuvuodesta tehdä.

14. Paljon olet ehtinyt vuodessa palloa kierrellä ja hienoja kohteita! Minuakin Marokko kiehtoo jostain kumman syystä. Voi olla, että siitä on viime aikoina ollut hyvien lentoyhteyksien vuoksi niin monta postausta, että kiinnostus on siitä herännyt. Tämä oli niin kiva haaste, että voisi koostaa omasta vuodesta samanlaisen. Nyt olisi joulun pyhinä hyvin aikaa ja näitä on kiva tehdä.

Liked by 1 henkilö

1. Kirjoitusta odotellessa! Vuosi on ollut melkoinen matkojen suhteen. Ja totta on Marokko on nyt ollut julkisuudessa ihan varmaan jo, koska sinne pääsee nyt suorilla yhteyksillä.

15. Nää kuvahaasteet on ihan supereita, mielenkiintoista katsoa mitä porukka on valinnut näihin. Hauska idea muuntaa tää vielä juuri tälle vuodelle. Marrakeshiin olisi kyllä niin ihana päästä, vaikuttaa todellakin ihanan eksoottiselta paikalta! 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos! Jollain tavoin on kiva tapa muistella menneen vuosia hetkittäin.