Postikortti maailmalta -terveisiä Kiovasta!

Terveisiä Kiovasta!

Muutama käytännön vinkki saapumisesta Kiovaan

Saavuttiin tänne Kiovaan perjantai illalla. Pimeää oli mutta hotelli siitä huolimatta löydettiin. Tai oikeammin sen löysi taksikuskimme. Me kun emme lentokentällä viitsineet säätää enempää, vaan hyppäsimme taksiin. Lentokentän  tuloaulassa on henkilöitä, jotka tarjoavat kyytiä ja palveluksiaan. Ei ehkä kannata hypätä näiden kelkkaan. Me ohitimme heidät kohteliaasti kieltäytyen ja kävelimme suoraan taksi pisteelle, mistä tilataan taksi kertomalla määränpää  ja maksamalla taksi etukäteen. Kuitin kera sitten kävellään taksille. Ennen taksia vaihdamme rahaa. Taksimme maksoi 540 hyvriaa (n15 e) . Kurssi kentällä on huonompi kuin keskustassa, joten kentällä  ei kannata koko matkakassaa vaihtaa. Automaattejakin löytyy kaupungista  ja kortilla voi maksaa ravintoloissa. Itse nyt viime Tanskan matkan korttihuijauksen vuoksi käytin käteistä.

Majoituksemme

Punkkaamme hotellissa nimeltä Dnipro. Hotelli on muisto Neukkuajoilta. Tilavaa koristeellista käytävää, kahviloita jne. Mutta lämpö puuttuu. Hotellissa on kylmä. Me olimme varanneet panoraamasviitin. Huone on tilava mutta muuten melko vaatimaton,  Ja näköalat? 12 kerroksen huoneesta on ikkunat (ja parveke) kahteen suuntaan. Toisesta ikkunasta voi katsella itsenäisyysaukiolle ja toisesta Dnepr joelle. Sijainniltaan hotelli on ihan paras. Eikä hinta ole päätähuimaava. Maksamme 189 e kahdesta yöstä.

dav

Lennot

Kokonaisuudessaan matkamme on edullinen. Lennoista, kunhan ne ajoissa varaa, olemme maksaneet 78 e kahdesta hengestä edes takas. Mikäli kiinnostaa, niin kannattaa seurailla Ukraina Airlinesin sivuja. Tein edullisen varauksen suoraan sieltä.

Harmillista ainoastaan aikaisessa varauksessa on se, että kaavailtu 4 päivän lomailu typistyi lentoaikataulujen muutosten vuoksi kahden yön matkaksi. Lentoajat vielä osoittautui niin epäedulliseksi, että olemme paikan päällä ainoastaan reilun päivän. Näin mm kaavailemamme Tsernobylin reissu jää tekemättä.

HUOM Lisäys Meille tarjottiin erilaisia Lento aikoja ja olisimme voineet tehdä pidemmänkin matkan mutta emme enää halunneet.

Kiovassa

Kaikenlaisen lentöaikojen suhteen lisäksi epävarmuutta matkalle lähtöön toi Kiovan ja Venäjän kärjistynyt tilaan. Maan joihinkin osiin julistettiin poikkeustila. Silmä kovana ahtasimme koko viikon uutisia ja matkustustiedotteita. Jostain luin, että Kiovassa elämä on kaikesta huolimatta kuin ei olisikaan. Lähdimme siis matkaan ja saimmekin todeta, että eipä tuo tilanne näkynyt. Passikopio mukana kuljimme mutta sitäkään ei kysytty. Illalla vielä kymmenen aikaan uskalsimme jopa kulkea ulkosalla.

Tarkoituksenamme on viettää viikonloppua Kiovassa nauttien kaupungin nähtävyyksistä ja ihan vaan nauttia olemisesta.  Yllätys yllätys Kiovassa on melko edullista. Illalla käväisimme heti syömässä iltapalaa. Päädymme läheiseen grilliin, the Grills nimeltään. Saamme hampurilaisen ja äyriäis perunakorin juomineen alle 20 eurolla. Grilli ei ihan perinteinen grilli ole. Miehen hampurilainen tuodaan höyryävänä lasikuvun alla. Hänelle laitetaan muovinen essu, ettei suttaa ja käteensä saa kumihanskat. Haarukkaa ja veistä ei tarvita. Maku on kuulemma hampurilaisessa taivaallinen. Omakin annokseni on hyvä.

Yllättävä huomio iltaisesta Kiovasta on se, että erilaisia stripparibaareja on melkoisesti. Hotellistammekin löytyy gentlemans klubi. Todellinen seksiturismin paikka Kiova näyttää olevan myös sitä tarvitsevalle. Onneksi se ei haittaa meidän menoa me enempää.

Muutama sana säästä

Sää reissulla me ei ehkä ole se parhain. Matkaa teemme marras-/joulukuun vaihteessa. Yöllä sataa lunta ja kadut ovat erittäin liukkaat sekä vaikeakulkuiset. Sohjoisilla kaduilla on hankala liikkua. Pakkastakin on noin 6 astetta.

mde

Tämä postaus on uusi aloittamanai sarja, missä kirjoitan terveisiä ja ensimmäisiä tunnelmapaloja reissuissa me eri maissa ja paikoissa. Postikortteja kun en enää juurikaan kellekään lähettele.

sdr

28 vastausta artikkeliin “Postikortti maailmalta -terveisiä Kiovasta!

1. Aika kiva käytäntö tuo ennakkoon maksettava taksi! Ei tarvitse koko matkaa jännätä sitä yrittääkö kuski lopuksi huijata rahat turistilta.
    Mutta voi miten tylsä juttu toi lentoaikataulujen muuttuminen ja matka-ajan kutistuminen!

Liked by 1 henkilö

1. Totta tuollainen taksi käytäntö ei jätä mitän arvailujen varaan. Me muutenkin kysyttiin aina hinta etukäteen. Nyt kun tuli paikan päälläkin ajeltua taksilla, kun oli suht edullista. Matla-ajan kutistuminen harmitti suunnattomasti. Mutta ei voi mitään. Nyt jäi jokunen vapaapäivä keväälle!

2. No voi harmi miten teidän reissu supistui alkuperäisestä suunnitelmasta. Mutta hienoa, että uskaltauduitte ja pääsitte silti matkaan. Onpa jännä tuo etukäteen maksettu taksi, varmasti kätevä systeemi. Ja hiukan olisi kyllä varmasti minulla hämmennystä aiheuttanut jos tarjoilija toisi essun ennen syömään ryhtymistä. Toki se olisi kätevää, eipähän tarvi pelätä sotkevansa itseään. 😀

Liked by 1 henkilö

1. Taksi homma sujui hyvin. Onneksemme luimme tästä jostain etukäteen. Olisimme voineet sortua paikallisiin huijareihin. Tuo ruokailutilanne oli huvittava 🙂 Kaikki ei tuota muovista essua huolineetkaan. Kertakäyttöhanskat olivat ihan parasta syödessä. Hampurilaisen syönti kun ei ole helppoa haarukalla ja veitsellä.

3. Muuttuivatko lentojen aikataulut noin paljon varauksen jälkeen? Silloin kai vaihtoehtona olisi ollut varauksen peruuttaminenkin eli olisitte kai saaneet rahat takaisin? Tosin emme mekään aikoinaan Kiovassa olleet kuin runsaan viikonlopun, mutta toisaalta emme olleetkaan Tsernobylistä kiinnostuneita – jotenkin ei vaan ole innostanut tuo alue, kuvat ja videot sieltä ovat riittäneet.

Liked by 1 henkilö

1. Muuttuivat. Peruutus käväisi mielessä mutta halusimme joka tapauksessa sitten lähteä edes päiväksi.

4. Ollaanko Jo Perillä 2 joulukuun, 2018 — 10:01 pm

Ikävää tuo lentojen aikataulumuutos, mutta kiva kuitenkin että pääsitte matkaan! Harmillista myös, että Tshernobyl jää tällä kertaa välistä. Toivottavasti kuitenkin nautitte Kiovasta kaikin rinnoin 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Nautimme kovin. Osittain typistyminen oli hieman omakin valinta.

5. Marraskuussa on harvemmin missään Euroopassa hieno ilma, mutta riittäähän Kiovassa silti katseltavaa, ikävän lyhyeksi vain jäi tuo lomanne.

Liked by 1 henkilö

1. Sepä se, jos marraskuussa haluaa lämpöä on syytä lähteä hiukkasen alemmas.

6. Oi olipa mahtava ajoitus, ostin itelleni ja siskolle juuri tänään nuo samaiset 38e/hlö lennot Kiovaan ensi marraskuuksi. Tietenkin tuo maan poliittinen tilanne on hieman keskimääräistä arveluttavampi, mutta eipä jää tuo summa hirveästi harmittamaan, jos reissu ei onnistuisikaan. Meitäkin kiinnostaisi tuo päivävisiitti Tsernobyliin, josko onnistaisi paremmin kuin teitä! Kirjoittele ihmeessä vielä lisää vinkkejä ja tunnelmia Kiovasta! 🙂

1. Aika jännää. Itsekin ostin liput joskus tammikuussa. Kyllä vielä tulee juttu, mitä päivässä ehtii näkemään ja tekemään. Pitänee, kun noin halvalla lentoja saa, ostaa toinen reissu ja mennä sinne Tsernobyliin. Kai se tilannekin joskus siellä rauhoittuu.

Liked by 1 henkilö

7. Kylläpä on ollut edulliset lennot! Ikävä kyllä noiden halpisyhtiöiden aikataulut muuttuvat usein ja näinollen ovat epävarmoja, mutta teidän kohdalla tuo muutos on ollut aika huima. Harmi että tuo odotettu Tsernobylin reissu jäi teiltä kokematta, toivottavasti reissu oli kuitenkin muutoin onnistunut.

1. Reissu oli kaikesta huolimatta onnistunut. Kiova antoi positiivisen kuvan ja noin edullisilla lennoilla Tsernobhlkin tulee tapetille varmastikin. Nytkin UIA lla edullisia lentoja tarjolla.

8. Kiovaa ollaan mietitty monesti! 2008 käytiin Ukrainassa, Lviv:ssä ja oli aivan mahtava paikka. Pitääkin alkaa miettiä Kiovaa seuraavien kohteiden listalle 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Ukrainassa olisi paljon muitakin kohteita kuin Kiova. Ehkä on syytä itsellekin ottaa uusintamatka agendalle.

9. Näköjään samanlaiset kelit teillä kuin mun reissulla viime helmikuussa! Hotellihuoneessa oli kylmä vaikka sain extrapatterin ja sohjossa kävely ja liukastelu oli vähän tylsää. Mutta muuten Kiova oli kyllä tosi kiva ja mielenkiintoinen!

Liked by 1 henkilö

1. Okei eli lämmityksestä tingitään kaikkialla siellä. No onneksi tuli kuuma vettä suihkusta. Venäjällä ollessamme ei tullut sitä. Kadut olivat liukkaat ja erityisesti nuo laatoitetut kadut.

10. No huh, mikä matka-ajan lyhennys :/ Toivottavasti silti Kiovasta kerkeää näkemään parhaimmat palat. Siellä on tullut vaihdettua vain lentoa.

Liked by 1 henkilö

1. Päivässä ehti näkemään ehkä ne tärkeimmät mutta toinen päivä olisi voinut olla paikallaan!

11. No hitsi, inhottava tuo reissun lyhentyminen. Noin edullisilla lennoilla tuonne suunnille varmasti voisi reissata toistekin ja toiseen vudoenaikaan, ettei olisi niin kylmä. 🙂 Tuollainen taksi-käytäntö on kyllä hurjan kätevä. Niin monesti on Itä-Euroopassa turisteja koijattu ylihintaisilla takseilla.

Liked by 1 henkilö

1. Noiden koijauksien vuoksi mekin hiukan etukäteen selvitimme, mitä kannattaa tehdä. Ehdottomasti kevät/kesäaikaan varmasti mennään joskus uudelleen.

12. Mä tykkään Kiovasta todella paljon. Oon ollut siellä pari kertaa mutta kuljetus on järkätty etukäteen, tosin mentiin taksilla hotelilta Tserno-museoon jonka maksoin käteisellä, saatiin tingittyä hiukan koska ei ollut saatu rahoja rikki vielä.
    Huomasin että olitte samassa hotellissa, Dnipro on mun suosikki!
    Viime reissu oli syys-lokakuussa ja sillon oli jo kylmä, huoneessa ei mutta aamiaiashuoneessa kaikilla kalisi vaan hampaat ja ne jakoi huopia, silon oli mennyt joku putki rikki (edellis kerralla meni vesi ja tuhottoman kuuma :D)
    Hotelli on ihan huippu paikalla, rantaan, näköala paikoille, Maidanille ja ostoksille sekä Lavraan ym kirkoille pääsee kätevästi joko kävellen tai bussilla (maksoi vissiin 0,10-0,20 senttiä suunta). Siellä on todella halpaa ja yllättäen oli munkin ruumalaukku täynnä..
    Pelkäsin ekalla kertaa sinne menoa mutta ihmiset on todella ystävällisiä ja auttavaisia.
    Kävin yksin syömässä siellä ja illalla käppäämässä ympäriinsä sekä ihailemassa noita Maidanin alueen valoshowta!
    Harmi että teillä jäi Tsernobyl väliin, on todella käymisen arvoinen paikka tapahtuneesta huolimatta, rupeaa tosin olemaan jo osa niin kasvien alla ja romahtaneita että kannattaa mennä asap.
    Samoin meinaavat purkaa sen valtavan Dugan (tutkan), en voi käsittää miten semmonen on saatu sinne rakennettua ja pidettyä piilossa…
    Harmi että nuo lennot vaihtuivat, mutta meillä kävi sama ekalla reissulla sinne ja vika päivä tippui pois noiden fiksailujen takia..
    Mutta hyvä syy teillä palata takaisin kun jäi näkemättä!! 😉

Liked by 1 henkilö

1. Meillä oli ja ennakkoluuloja mutta turhaan. Kiva kuulla, että muutkin ovat käyneet tuossa hotellissa. Meillä aamiaisella riippui paikasta missä istui Oliko lämmintä vaiko ei. Hotelli muuten ihan jees. Ja sijainti ihan parasta. Hotellin kuskin kyydissä mentiin lentokentälle. Eikös matkalla pyyhkijät jumiin, eikä vettä tullut. Kuski sitten pysähtyy välillä pyyhkimään rapaa pois😀 onneksi meillä oli aikaa siihen.

13. Travelloverin Annika 7 joulukuun, 2018 — 10:09 pm

Minä tykkäsin Kiovasta paljon. Taidettiin olla silloin aikoinaan pääsiäiasenä. Oli jo kevät. Mutta voi mahdoton, miten halvalla olette päässeet! Kateuksissani tässä puhisen, miksen ikinä onnistu saamaan noin halpoja mihinkään. 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Kiova oli kyllä ihana. Jos kiinnostaa, niin nytkin UIA lla taitaa olla noita edullisia lentoja tarjolla.

14. Kiova kiinnostaa kovasti, mutta tahtoisin mennä sinne mieluummin keväällä kuin näinä vähän ikävämpinä aikoina. Tuo taksisysteemi kuulosti samalta kuin Unkarissakin, sielläkin ostimme matkan tiskiltä, jolta saimme kuitin ja ei kun menoksi. Varsin kätevää ja turistiystävällistä! Kiva idea tämä postikorttijuttu, on aina eri kirjoittaa matkan päältä kuin kotiin tullessa. Itse olen vielä toistaiseksi liian innokas keskittymään lomailuun, että bloggaaminen reissussa ei ole hirveästi innostanut. 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Kevät on varmasti parempi aika matkustaa. Tuo postikortti tulee tehtyä nopeammin kuin normi jutun. Katsotaanpa viitsinkö ja ehdinkö seuraavalla reissulla tehdä. Ehkäpä kun ja jos on joutoaikaa.