Vuoden 2019 parhaita matkahetkiä

Taas lähenee vuosi loppuaan ja on aika muistella mennyttä. Matkavuosi 2019 oli jälleen moninainen. Se alkoi lupaavasti uuden vuoden bileillä Da Nangissa. Kaiken kaikkiaan vuosi oli elämäntäyteinen Iloineen ja suruineen. Se sisälsi onnekseni matkoja Vietnamiin, Hollantiin, Islantiin, Portugaliin ja Venäjälle.

Matkojen paras suola on ne hetket. Ne erityiset hetket, jotka syöpyvät muistin syövereihin.

Tässä tarjolla oma gaalakokoelma matkojen tähtihetkistä kuvina vuonna 2019!

VUODEN PARAS MATKAKUVANI

Useiden tuhansien kuvien joukosta tämä valinta, vuoden parhaasta matkakuvasta, oli todella vaikea. Loppupeleissä valittavana on kolme kuvaa. Kolmesta kuvasta päädyn valitsemaan kuvan kotimaasta ja vielä kotikaupungista. Muumimaailma on ihan paras lasten matkakohde ja yksi Suomen kuuluisimmista paikoista, joka tunnetaan kaikkialla maailmassa. Ja parasta siellä muumimaailmassa tietysti ovat muumit. Muumimamman ja – papan onnistuin nappaamaan kuvaan meidän siellä ollessa. Tää vaan on, niin suloisin💖.

Ja mikä parasta, tämä sopii myös hyvin lähimatkailun ja Suomi-matkailun teemaan, joka nousi selkeästi yhdeksi matkailutrendeistä vuonna 2019.

SUURKAUPUNGIN LUMOISSA

Tämä jos mikä on todellista suurkaupunkia: ruuhka Saigonissa. Sitä en tiedä, ollaanko tässä niin kaupungin lumoissa mutta suurkaupungissa ainakin. Ho Chi Minh -Cityssä eli Saigonissa ehdimme viettää ainoastaan yhden päivän ja se oli selkeästi liian vähän, jotta olisi päässyt lumoutumaan. Valintakriteeri onkin nyt se, että Saigon oli vuonna 2019 suurin kaupunki, missä kävin.

PARAS RANTALOMAKUVA

Me emme juurikaan vuoden 2019 aikana rantalomailleet. Vietnamin Da Nangissa vuoden 2018 ja 2019 taitteessa olimme rantalomalla mutta mitä? Tuolloin satoi vettä koko ajan. Tyydyimme siis vain katselemaan upeita rantoja. Kesällä matkasimme Portugaliin. Portossa olimme varanneet huoneen pariksi päiväksi meren rannalta. Siellä pääsimme muutamana päivänä rantalomailun makuun.

porto

ROADTRIPILLÄ

Suoranaistesti omalla autolla tai edes vuokra-autolla emme juurikaan matkanneet. Islannissa keväällä matkatessani olin joka päiväksi varannut päiväretken. Matkasin pikkubussilla ympäri Islantia upeissa maisemissa. Tässä kuvassa mennään jossain päin etelä-Islantia.

VUODEN LEMPIKAUPUNKI

Yhdestä asiasta olen 100 -varma: Porto on kaupunki, johon ihastuin suunnattomasti vuoden 2019 aikana. Pietari tulee tässä sarjassa vahvasti kakkosena. Porto on täynnä värikkäitä taloja,  rappioromantiikkaa ja eksotiikkaa sekä ihan sitä aitoa paikallista elämää. Kaupunki ei ollut siloiteltu kuten joiltain osin oli Lissabon, joka oli sen vuoksi liian mahtipontinen minulle. DNA-testeissä todettu iberian -geenini ihastui myös koko Portugaliin toden teolla.

VUODEN PIKKUKYLÄ

Todellinen löytö ja ihastus pikkukylien sarjassa oli vuonna 2019 Eckerö. Ehdin viettämään siellä vain hetken ja totesin, että sinne pitää palata. Tämä vierasvenesatama venevajoineen aamu usvan aikaan sai minut haukkomaan henkeä.

VUODEN MATKAYLLÄTTÄJÄ

Kun vuosi sitten sokerina pohjalla teimme yllätysmatkan Kiovaan. Tosin lennot olin jo hankkinut melkein vuosi ennen matkaa, kun halvalla sain….. Niin nyt samanlainen yllättäjä, mistä en niin hirveästi etukäteen huudellut, oli matkamme Pietariin. Matkayllättäjäksi kaupunki pääsee jo ihan sen vuoksi, että viisumeita saimme odottaa reissun viime metreille saakka. Vihdoin päivä ennen lähtöämme saimme noutaa matka-asiakirjat ja pääsimme reissuun.  Edellisestä käynnistä oli aikaa vuosia. Jälkeenpäin totesimme, että tykkäsimme. Paikka oli ihan paras viikonloppukohteeksi.

PARAS KUVA YLÄILMOISTA

Vuoden 2019 aikana tapani mukaan kiipesin useaan erilaiseen näköalapaikkaan. Tämä näköalapaikka Lissabonin Miradouro da Graca oli ehkä upein niin näköaloiltaan kuin itse puitteiltaan. Se sijaitsi ihastuttavasti kirkon kupeessa kukkien ja pensaiden keskellä.

PARAS MATKAHETKI

Vuoden 2019 aikana sain kokea useita upeita matkahetkiä. On taas vaikeaa valita vain yksi kuva, kun voisi ottaa tähän ainakin tusinan. Tällä hetkellä kun katselen vesisadetta ja odotan näkeväni auringon jo ties kuinka monetta päivää voin todeta, että kevät ja ensimmäiset lämpimät kevätpäivät auringonpaisteineen olisi ihan paras kokemus tällä hetkellä. Siksi keväinen kuva rannalla Hollannissa , missä vietimme iltapäivää, on ihan parasta terapiaa tällä hetkellä.

EKSOOTTISIN KOHDE JA HETKI

Vuoden matkakohteista vuonna 2019 Etäisin ja elämänmenoltaan oudoin sekä eksoottinen oli Vietnam. Siitä huolimatta koen, että viettämäni talkooviikko Märketin majakkaluodolla keskellä Itämerta oli täynnä eksotiikkaa ja siksi eksoottisin. Luoto täynnä luontonäytelmää ja elämää oli ihan parasta terapiaa sillä hetkellä. Oli ilo ja kunnia saada olla osa tätä hyvää.

PARAS HOTELLI

Käväisimme erilaisissa hotelleissa vuoden aikana jotka olivat teemaltaankin hyvin erilaisia. FUSION DA NANG oli kuitenkin hotelli, joka saa vieläkin muistamaan sitä paikkana, missä turistin tarpeet oli hyvin otettu huomioon.

Näköala huoneestamme oli niin kaupunkiin kuin merelle

PARAS AAMUHETKI

Vuoden 2019 matkoilla upein aamuhetki valkeni Portugalissa viinitilan Quinta de la Rosan Dourojoen mutkalla Pinhaossa. Aurinko oli jo ehtinyt nousta rinteen takana, kun käväisin aamukävelyllä viljelysten lomassa. Aurinko heijasti ensi säteitään vastarannalle. Linnut lauloivat ja muuten oli hiljaista. Hiljaisuutta kuunnelleen kävelin lumoutuneena viiniköynnösten lomassa. Tänne olisi voinut jäädä pidemmäksikin aikaa.

aamuviinitilalla

HAUSKIN MATKAMUISTO

Vietimme uuden vuoden juhlaa Da Nangissa hotellin kattoravintolassa. Aamulla herättyämme päätimme viimeisenä Da Nang päivänä tehdä retken Ba Na – hillille. Arvoimme lähtöämme melko pitkään, koska olimme selkeästi juoneet edellisenä iltana ehkä hieman liikaa ja valvoneet liian pitkään. Vuoden ensimmäinen päivä oli siis myös vuoden ensimmäinen krapula-aamu. Päänsäryn paras hellittäjä olikin sitten gondolimatka ylös kukkuloille. Päänsärky unohtui kuin tuhka tuuleen sillä hetkellä, kun astuin gondoliin ja sormien lomasta välillä tirkistelin, että joko ollaan kohta perillä. Matka ylös oli melkoisen pitkä mutta palkittiin  perille pääsyn jälkeen mielenkiintoisella kylällä, Golden Bridgellä ja upeilla näköaloilla. No se osa näköaloista, joka usvan lävitse oli nähtävissä.

VUODEN KESÄKUVA

Lumpeenkukat, jos mitkä ovat kukkiessaan niin täynnä kesää.

Nämä Lumpeenkukat kukkivat Matildejärvellä. Siellä retkeilimme yhtenä kauniina kesäpäivänä.

PARAS AURINGONNOUSU JA/TAI -LASKU

Auringon nousujen ja – laskujen ihailu on ihan parasta. Joka aamu ja ilta luonto näyttää toisestaan poikkeavia näytelmiä. Portossa päätimme ihan varta vasten mennä ihailemaan auringonlaskua hotellin lähellä olevalle aallonmurtajalle. Käväisimme lähikaupassa ostamassa evästä matkaan mukaan. Paikalliset kalastajat kokoontuivat paikalle joka ilta kaloja narraamaan. Eväitä syödessämme seurasimme heidän puuhia samalla kun aurinko laski taivaanrannan taakse.

VUODEN 2019 PARAS RAVINTOLAELÄMYS

Herkuttelu on yksi matkojemme kohokohdista. Ennen kohteeseen menoa pyrimme jo selvittämään, mistä löytyy parhaat ruokapaikat. Leidenista, missä käymme vuosittain, löytyy yksi kestosuosikkini kiinalais-mongolialainen ravintola Alexander Leiden.

Ravintolan ruoka on vaan niin uskomattoman hyvää. Ilmankos se on noteerattu Michelin tähti oppaassakin mutta tähteä sillä ei ole.

fb_img_1554540704621

PARAS LENTOKONEKUVA

Tykkään ottaa kuvia lennoilla. Ainakin jos on jotain mielenkiintoista näkyvissä. Usein jo ennen lentoa tutkin lentoreitin ja sen, onko matkan varrella jotain mielenkiintoista. Vuoden aikana upeita näkymiä lentokoneesta on tarjonnutt Islannin matka, jolloin lensimme jäätikön yläpuolella ja toinen upea näkymä tuli eteen Portugaliin lentäessä, kun olimme Pariisin yllä. Sitten vielä lennon päätteeksi Portugaliin laskeutuessamme eteemme avautui pilven yläpuolella upea auringonlasku ja pilven alapuolella kaupungin valot. Siitä huolimatta valitsen tähän vuoden upeimmaksi kuvaksi tämän pilvipoudan samalta lentomatkalta. Pilvet kun ovat kuvassa jotenkin hauskasti.

VUODEN LUONTOKUVA

Olen vuoden 2019 saanut nähdä upeita luontokohteita niin kotimaassa kuin ulkomailla. Islanti on kieltämättä täynnä maailman upeimpia luontokohteita. Eikä etukäteen hehkutetut lupaukset pettäneet. Matkantekoa ei haitannut edes kova tuuli ja sade. Viiden päivän aikana tuli nähtyä jos mitäkin luontoihmeitä. Yksi ihmeellisimmistä tällä kertaa olivat geysirit, joita kävin ihastelemassa. Itse geysir ei enää suihkuttele vettä maan uumenista mutta viereinen Strokkur pullauttaa vettä noin 10 minuutin välein.

geysir

IKIMUISTOISIN MATKAHETKI

yksi ikimuistoisin matkahetki oli, kun pääsin valassafarille Islannissa. Luulin, että niitä ei juuri sillä hetkellä ole tarjolla. Mutta kuinka ollakaan, kun päädyin satamaan, oli juuri yksi alus lähdössä safarille.  Valaita saimme nähdä useita. Ainakin neljä valasta hyppeli aluksen ympärillä. Kuvassa yksi niistä. Ihan siis siisteintä saada täyttymään toive nähdä valas livenä omassa ympäristössään.

valas7

VUODEN RISTEILY

Syksyllä meillä ei ollut aikaa pitkiin reissuihin. Katkaisimme arjen lähtemällä risteilemään Viking Gracella. Risteily tietää aina hyvää ruokaa, rentoa olemista ja shoppailua. Tällä kertaa tutustuimme myös spa-osastoon. Esiintyjänä Laivalla oli Popeda. Kunnon poppimenoa siis myös.

PARAS NÄHTÄVYYS

Pitää tehdä lista siitä, mitä vuoden aikana on tullut nähtyä. Vuoden ensimmäisenä päivänä kuljimme siis kaapelihissillä Ba Na – hillille katselemaan kuuluisaa Golden bridgeä, Saigonissa vierailimme setä Minhin hallintorakennuksessa, Islannissa käväisin hienoissa luontokohteissa, Portugalissa vierailimme Sintrassa, Lissabonissa ja Portossa upeissa vanhoissa kaupungeissa ja sitten vielä vietimme viikonloppua Pietarissa, missä käväisimme mm verikirkossa ja Eremitaasissa. Eremitaasi on kieltämättä yksi hämmästyttävimmistä paikoista ja siksi listaan sen parhaana nähtävyytenä. Siellä on uskomaton määrä erilaisia maailman aarteita puhumattakaan loistosta, mikä itse rakennuksessa on.

KAUIMPANA KOTOA

Vuonna 2019 olimme fyysisesti kaukana kotoa ollessamme Vietnamissa. Siksi siis kuva Saigonin kadulta.

VUODEN 2019 MAISEMA, JOTA EN UNOHDA

Kun saavuimme Pinhaoon ja astuimme ulos junasta, henkeni oli salpaantua nähdessäni kauniin näyn: jokiuoma ja sen varrella kumpuilevat kukkulat, jotka olivat täynnä viiniviljelyksiä. Vierailimme yhden yön viinitilalla Douro-joen varrella. Olisin voinut jäädä katsomaan pidemmäksikin aikaa näitä maisemia. Tämä maisema on työkoneeni taustakuvanakin. Fyysisestikään en siis pääse maisemaa unohtamaan😆. Toki en haluakaan.

VUODEN SUOSIKKIKUVA, JOHON AINA PALAAN

Edellinen kuva on niitä joita en unohda ja johon väistämättä koneelle kirjautuessa palaan mutta toki suosikkeja on olemassa enemmänkin. Vuoden suosikkikuva, johon myös palaan, on otettu Jökusaerlonin jäätikön laitamilta. Vaikka ilma oli sateinen ja synkkä, heijastuu jäätiköstä kaunis turkoosi väri.

jokusarlon88

Tässä minun matkahetkiä kuvina.

Kerro sinä, mikä on ollut sinun paras matka hetkesi vuonna 2019?

Jos haluat tietää enemmän matka vuodesta, lue myös tämä:

Vuosi 2019 -Kaukomailta Suomen upeisiin kohteisiin

23 vastausta artikkeliin “Vuoden 2019 parhaita matkahetkiä

1. Sinulla on ollut todella monipuolinen matkavuosi!

Omaa parasta matkahetkeä on vaikeaa valita, sillä niitä on niin paljon ja ne ovat keskenään erilaisia. Joku luontohetki se varmasti on kuitenkin ollut. Ehkä simpanssien katselu Ugandassa, ruokailevan leopardin tai gepardiperheen katselu Namibiassa, ruokailevien jaguaariveljesten katselu Brasilian Pantanalissa tai karettikilpikonnan kanssa uiminen Raja Ampatissa värikkäiden korallien seassa.

Liked by 1 henkilö

2. Ihania kuvia ja muistoja. Tuo viimeinen on tosi upea, synkkä taivas luo hienon kontrastin jäätiköihin. Paras matkahetki itsellä hmm… No ehkä Malediiveilla resorttisaarella yöpyminen oli yksi unelman toteutuminen.

3. Nämä on kyllä vaikeita, nämä parhaat, oli sarja sitten mikä tahansa.
    Eckerön Käringsundin satama on kyllä yksi elämäni merkittäviä paikkoja! Märketkin oli kiva, vaikka kävin siellä vaan kerran.
    Togon fetissimarkkinat ovat erilaisuudessaan jääneet ainakin mieleeni tältä vuodelta. Samoin antiikin olympialaisten syntypaikka Olympian stadion Peloponnesoksen niemimaalla. Tai Uzbekistanin ja Turkmenistanin välinen parin kilometrin raja-alue.
    Olisihan näitä 🙂

Liked by 1 henkilö

4. Minulle taisi käydä myös niin, että ne pienet hetket ovat olleet tärkeämpiä kuin itse joku yksittäinen matka. Mutta toki aina joku matkakin jää mieleen. Me jätimme suvun iso-isoäidille hyvästit Utahin vuorilla aivan mielettömän upeassa paikassa. Se oli sellainen surullinen mutta silti kaunis hetki. Sitten on tietysti sellaisia juttuja mitä on odottanut monta vuotta, kuten Arizonan Antelope Canyon ja Kööpenhaminan matka. Tuo Miradouro da Graca näyttää muuten todella kauniilta.

5. Todella monipuolinen matkavuosi sinulla takana ja hienosti kiteytetty kohokohtiin eri kategorioissa! Näitä matkakoosteita on kiva lueskella, sillä niistä saa itselleen uusia reissuideoita ja toisaalta joistain kohteista palaa omat hyvät muistot mieleen omilta reissuilta.Joka tapauksessa Vietnam kiehtoisi näistä kohteista kaikista eniten Porton kanssa.

6. Näitä tämän vuoden matkakoosteita on kiva lukea. Tämä oli vielä hauskasti koottu. Oma on vielä tekemättä, mutta tarkoitus ottaa viikonloppuna työn alle. Siinä tulee samalla käytyä koko vuosi läpi ja muisteltua mitä kaikkea sitä onkaan vuoden aikana ehtinyt tekemään.

Liked by 1 henkilö

7. Voi että, ihania matkahetkiä on täälläkin listalla. Näitä on niin hauskaa ja mielekästä lukea aina ja toki omiakin listoja on aina mukava tehdä. Näiden äärellä pääsee leppoisasti miettimään, mitä kaikkea onkaan päässyt kokemaan vuoden sisällä. Tuo Porton kaupunki ja Lissabon jäivät tältä listalta parhaiten mieleen, sillä haluaisin viedä äitini hänen 60 -vuotislahjaksi Portugaliin ensi vuonna. Hän on sinne aina halunnut ja tässä oli hyviä vinkkejä. 🙂 Kauniita kuvia ja upeita muistoja, tulevaa reissuvuotta odotellen!

8. Kiva listaus sinulla ja tunnelmallisia kuvia menneestä reissuvuodesta.
    Vaikka olen nyt meneillään olevan Aasian reissuviikkojen aikana ja syyskuisella Ranskan reissulla kokenut paljon ja nähnyt upean huikeita paikkoja, on vuoden paras matkamuistoni kiipeäminen Valtavaaran huipulle aurinkoisena heinäkuisena iltana siskoni ja hänen lasten kanssa.