Yhteenveto Norjan road tripistä

Kesäkuussa, kun korona antoi myöden, olimme Norjan rajalla ensimmäisinä norkoomassa Norjan rajan ylitystä. Nyt on jo syyskuun alku. Matkasta on juttua riittänyt mutta olisiko siis aika tehdä tilinpäätös matkasta ja todeta mm. mitä matkamme oikein maksoikaan.

Reitti

Matkareitistämme ja -suunnittelusta kirjoitin jo aikaisemmin:

Norjan road trip -reittisuunnitelmat

Lähdimme matkaan Naantalista. Omalla autolla raskainta ehkä on ajomatkat Suomen läpi kohteeseen. Yövyimme mennessä ja tullessa Torniossa eri paikoissa. Siitä sitten ajoimme läpi Ruotsin, olematta tekemisissä kenenkään kanssa Norjaan. Norjassa ensimmäisen yön vietimme Narvikissa.

Narvikista jatkoimme Lofooteille, missä ekat kaksi yötä vietimme Henningsværissa. Sieltä sitten ajoimme juhannuksen viettoon Åhon, Lofoottien kärkeen. Juhannus ja yöttömän yön kokeminen oli upeaa. Eteläisessä Suomessa sitä ei koe lähestulkoonkaan samanlaisena. Melkein jonkinlainen Lapin tai pohjoisen hulluus iski tällä matkalla.

Yhteenvetojuttu Lofooteilta:

Road trip Lofooteilla – kyliä, rantoja ja luontoreittejä

Lofooteilta jatkoimme vielä matkaa Helgelandin upealle rannikkoreitille fv17 – tielle. Tästä reitistä voi lukea:

Fv17 Helgelandskysten – Norjan kauneimpia maisemareittejä

Sitten olikin aika ajaa kotiin. Alun perin meidän olisi pitänyt jatkaa vielä Atlantic roadille ja Geirangerin vuonolle. Sitä pätkää emme toteuttaneet.

Majoitus

Majoituskohteista en ole juurikaan kirjoittanut mitään. Majoitusvalintamme Lofooteilla olivat täyskymppejä. Yllättävää koronasta johtuvaa oli se, että respaa ja henkilökuntaa emme juurikaan tavanneet taikka edes nähneet. Taisimme jopa joissakin hotelleissa olla ainoat asiakkaat.

Narvikissa yövyimme Breidablikk -nimisessä hotellissa. Hotelli oli kiva pieni hotelli sijaiten rinteessä tarjoten mahtavat näköalat vuonolle. Saimme näin ensi kosketuksen siitä, mitä lähipäivinä oli tulossa. Huone oli pieni mutta riittävä. Hotelli sijaitsi aivan keskustan tuntumassa. Aamiaishuoneesta oli upeat näköalat kaupunkiin. Aamiainen tarjoiltiin pöytiin koronasta johtuen. Hinta kahdelle yhdeltä yöltä oli 116 euroa.

Narvik
Hotellin aamiaishuone

Henningsværissa yövyimme aivan keskustassa Tobiasbryggassa. Huoneistomme oli juuri remontoitu, kaikki varusteet sisältävä kahden huoneen ja terassin kokonaisuus. Se sijaitsi kalasatamassa. Aurinko paistoi lämmittäen kuistillemme iltapäivisin. Siellä viihdyimmekin katselemassa laivojen tuloja ja menoja sekä paikallista elämää. Paikalliselle elämälle selkeästi näytti kuuluvan se, että heti kun aurinko paistaa, on aika riisua takit yltä ja asettautua aurinkoa palvomaan jonnekin tuulensuojaiseen paikkaan. Me siis sovimme mainiosti paikalliseen elämään! Hinta kahdelle yölle 317 euroa. Ei siis mitenkään halpa, koska aamiaisenkin saimme itse kokata! Mutta sanotaanko niin, että hintansa arvoinen. Ja parasta balsamia ensimmäisille lomapäiville.

Kuva kuistilta yöllä kolmen aikaan

Åssa majoituimme sen historiallisissa maisemissa Å Hamna rorbuerissa. Kyse on perinteisistä Lofoottien kalamajoista. Kalamajamme sijaitsi aivan satamassa meren äärellä. Meillä oli oma kuisti, missä nautimme näköaloista ja auringonpaisteesta. Totesin, että mökin upeimmat näköalat avautuivat eteen ikkunasta tiskatessa. Onneksi koronan vuoksi kylässä ei ollut kovin ruuhkaista. Melko rauhassa saimme päiviämme kalamajassa viettää. Hinta kolmelta yöltä juhannuksena oli 422 euroa.

Glomfjordissa majoituimme Svartisen Apartmentissa. Sunnuntai-illalla, kun paikalle saavuimme, oli melko hiljaista. Respan kaveri tuli avaamaan ovet ja ottamaan maksun. Myös kylä oli hiljainen. Jouduimme nälkäisinä palaamaan parikymmentä kilometriä takaisin päin saadaksemme ruokaa. Jonkinmoinen keittiö makuuhuoneen yhdistelmä hotellimme oli. Keittiössä ei ihan täyttä varustusta. Esimerkiksi kahvinkeitin puuttui. No aamupalan saimme tästä huolimatta tehtyä. Hintaa majoituksella oli 122 euroa per yö. Taisimme olla hotellin ainoat asiakkaat. Melkoisen hiljaista ja aavemaista hotellissa oli.

Svartisen jäätikkö

Møsjoenissa majoituimme hieman etäämpänä kaupungin keskustasta hotellissa Froken Skjolds and Hotel Lyngengårdenissa. Aamiaisen kera majoituksesta maksoimme noin 100 euroa. Meillä oli vaikeuksia kirjautmisessa, koska tekstarilla piti tulla ovikoodinumero maksumme jälkeen. Mitään numeroa emme saaneet, emmekä maksulinkkiäkään. Ne olivat lähteneet väärään numeroon. Kun sitten soittelimme hotellin ovessa olevaan numeroon, meni puhelu sisälle respaan, missä ei ollut ketään. Vihdoin päivystysnumerosta saimme kiinni henkilön, joka tuli avaamaan meille ovet. Aamiainen tuotiin oven taakse. Mutta sekin piti erikseen pyytää.

Mosjoenin vanha bensis

Torghattenissa yövyimme Bed and Breakfest paikassa nimeltä Torghaugen. Hinta yöltä oli 120 euroa. Hintaan ei kuulunut aamiainen. Siitä maksoimme erikseen 14 euroa. Erikoisuutena mainittakoon yhteiskeittiö. Huoneessa oli vain pieni ikkuna. Näköalasta olisi pitänyt maksaa erikseen. Muuten hotelli oli aivan uusi. Todella tyylikäs ja lähellä hienoa luontokohdetta.

Torniossa yövyimme kahdessa eri paikassa: Hotelli Joentalossa (85 euroa per yö aamiaisella) ja palatessamme boutique hotelli Mustaparrassa (noin 129 euroa per yö). Joentalo sijaitsi hyvin rauhallisessa ympäristössä Tornionjoen läheisyydessä. Respa ei ollut paikalla sunnuntaisin. Hieman meni aikaa kunnes löysimme oikean oven, mistä mennä sisään etukäteen annetuilla ohjeilla. Hotellissa oli jaettu keittiö. Mustaparta -hotelli oli taas raikas tuulahdus jotain erilaista. Siellä oli tarjolla maukasta a`la carte ruokaa ja aamiainen. Eli illalla kun kirjauduimme, ei tarvinnut lähteä minnekään hakemaan ruokapaikkaa.

Paljonko euroa kuluikaan?

Hotellit yhteensä maksoivat 1 439 euroa

Muut kulut

Auton polttoöljy

Autolla ajettiin noin 4000 km. Autossa istuttiin 54 tuntia. Bensaan rahaa kului (dieseliä) noin 260 e.

Lauttamatkat ja tiemaksut

Lofooteilta Moskenesista hyppäsimme Bodooseen vievään autolauttaan, jonka olin varannut etukäteen. Autolautalle hintaa tuli noin 100 euroa. Muista lauttaylityksistä Helgelandin rannikolla (viisi lauttaa) maksoimme 55 euroa. Yhteensä 155 euroa.

Taustalla Lofootit

Viikinkimuseo

Museon pääsymaksu oli yllättävän hintava 20 e per nokka. Mutta hintansa arvoinen.

Viikinkimuseon läheisyydessä on upea metsä

Kylämaksut Lofooteilla

Joissakin kylissä peritään vierailumaksu. Me emme sellaisia joutuneet maksamaan. Varmaankin, koska ei ollut sesonkiaika.

Ruokailu

Meillä oli autossa kylmälaukku, jonka kävimme tullessa täyttämässä Torniossa. Toki kävimme tankkaamassa ruokaa lisää paikallisista kaupoista. Tällä reissulla aika paljon kokkailimme itse. Loppumatkalla kävimme syömässä. Ruoka Norjassa on samassa hintatasossa kuin meillä. Ehkä aavistuksen kalliimpaa.

Yhteensä matkallemme hintaa tuli 1 894 euroa.

muut Jutut reissultamme:

Torghatten Brønnøysundissa

Pakolliset porot

18 vastausta artikkeliin “Yhteenveto Norjan road tripistä

1. Oli kiva lukea tämä yhteenveto ja muistella samalla omaakin elokuista reissua. Pohjois-Norja ei missään tapauksessa ole ihan halpa paikka matkustaa, mutta mielestäni se on kuitenkin ehkä mainettaan edullisempi. Ja todella kauniita paikkojahan sieltä löytyy!

Liked by 1 henkilö

1. Juurikin maan kauneus lisää vetovoimaa niin, että Hintataso hieman unohtuu.

2. Näistä tulee kyllä niin Norja-kuume! Tuo yötön yö on todellakin ihan eri juttu noilla korkeuksilla kuin täällä Helsingissä. Se pitäisi saada kokea joka kesä ❤

Liked by 1 henkilö

1. Itsellekin tulee Norja-kuume kuvia kattellessa. Yötön yö on siisti juttu!

3. Anna | Muuttolintu.com 7 syyskuun, 2020 — 6:25 am

Lofooteilla on kyllä hurjan kaunista, ehdottomasti haluan sinne joskus! Jännä tuo, että olitte monessa paikassa ainoat asiakkaat, nimittäin sosiaalisen median perusteella tuntui että koko Suomi oli kesällä Lofooteilla 😀 Kiitos hyödyllisestä postauksesta!

Liked by 1 henkilö

1. Eipä ollut vielä kesäkuussa. Me olimme matkalla heti, kun sinne pääsi.

4. 54 tuntia autossa! Ei olisi meiltä onnistunut, tai ehkä olisi, jos olisi ollut ihan pakko jostain syystä, mutta vaikka pitkiä ajomatkoja usein ajammekin puoliksi, niin kumpikin meistä kyllästyy kyllä ajettuaan max 200 km per päivä 🙂
    Piti tarkistaa muutama vuosi sitten Lofooteille tyyliin lennot Bodöhön (ja takaisin) ja sieltä vuokra-auto alle ja viikko Lofooteilla matkan hinta ja melko tasan tuplahan se näytti olleen teidän reissuunne verrattuna, isoimmat yksittäiset kuluerät lennot ja siihen liittyen lentokenttäpaikoitus n. 800 euroa, vuokra-auto n. 800 euroa ja yksittäisenä retkenä melko kallis auringonlaskuretki mm. merikotkia ja hylkeitä katsomaan n. 200 euroa.

Liked by 1 henkilö

1. Sanotaanko, että ajomatka etelästä pohjoiseen ja siitä Norjaan lisää rutkasti kilometrejä!

5. Hyvä yhteenveto! Minullakin Norja-kuume näiden upeiden kuvien ansiosta. Oliko teillä kaikki majoitukset etukäteen varattuna? Olen miettinyt samantapaista reissua ensi kesälle (ellei etelän lämpöön pääse) mutta sillä ajatuksella että varaisi majoitukset vasta paikan päällä. Kesäkuussa varmaan voisi onnistua, mutta heinäkuussa hotellit taitavat olla täynnä. Kuinka kauan teidän reissu muuten kesti?

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos! Kaikki majoitukset oli varattu etukäteen. Lofooteilla sen vuoksi, että etukäteen jostain luin, että sesonkiaikaan voi olla vaikeaa löytää majoitusta. Nythän oli eri tilanne 🙂

6. Kerrankin oli hotelleissa tilaa, kovin edullisia eivät majoitukset kuitenkaan mielestäni olleet, mutta Norjassahan ne odotetusti maksavat.

Liked by 1 henkilö

1. Kyllä tilaa oli sittenkin. Totta edullista ei ollut, kun ajattelee, ettei tuohon hintaan saanut edes aamupalaa.

7. Norjassa olisi kyllä todella hulppeat maisemat kuten näistäkin kuvista näkyy, se houkuttaisi. Mutta hintaa reissulle kertyy niin paljon, että se syö kiinnostavuutta. Toisekseen sinne matkustaminen vie jo itsessään niin paljon aikaa, että parin viikon kesälomasta ei raaski laittaa montaa päivää autossa istumiseen. Kyllä olette tekin saaneet autossa istua tällä reissulla 😀
    Tykkäsin tässä postauksessa erityisesti kulujen avaamisesta ja mieleen jäi myös tuo Tornion buotique-hotelli, sen voisi testata jos Lappiin joskus tulee lähdettyä 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos! Hinnoista huolimatta voin Norjaa suositella. Ja muuten toiset reissaa maahan lentäen ja vuokraa auton. Näin säästää aikaa.

8. Lofootit on kyllä vähintäänkin kerran elämässä -kohde, Suomesta sinne pitäisi mennä kyllä useamminkin.

Liked by 1 henkilö

9. Eihän nuo hotellien hinnat nyt ihan mahdottomia Norjassa ole Ts. olen kuullut pahemmistakin. Tulee mieleen Hollannin rantakohteiden hotellihinnat. Nekin oli aikanaan aika suolaisia ja ei niin kamalasti ollut palveluita.

Aikanaan mulla oli pieni vedenkeitin mukana autossa + pikakahvi ja UHT maito, että sai aamukahvin keitettyä miltei missä vaan. Nykyisin vedenkeitin sentään on jo liki jokaisessa majoituspaikassa.

1. Mielestäni majoitusta saa ihan edullisestikin, jos haluaa. Tuo meidän eka paikka oli kallis mutta oli sen arvoinen. Totta on, että Hollannin rantakohteet ovat hintavia mutta melkoisen hienoilla paikoilla. Itsekin niitä joskus olen katsellut. Onneksi vedenkeitin tosiaan jo löytyy, pystyy siitä jo kahviakin tekemään.