Vaasa ja Merenkurkun alue päivässä

Kun on aikaa, on koti – Suomessa mukava tehdä spontaanisti päiväretkiä jonnekin lähelle. Tällä kertaa kohteeksemme valikoituu Vaasa. Jostain kumman syystä Porista ylöspäin oleva rannikko on jäänyt melko vähäiselle. Ohi on ajettu ja jossain kahvilla pikaisesti pistäydytty mutta ei sitten muuta.

Olin jo keväällä koronan vuoksi varamatkakohteeksi Norjan matkalle valinnut reissun Kokkola-Vaasa-Pori reitille. Norja avautui ja kyseinen rannikkoreitti siirtyi hamaan tulevaisuuteen. Tai siis aivan hamaan, koska Vaasaan sentään pääsimme. Ja vaikka Vaasassa olimme,  jäi meille sillä seudulla vielä paljon nähtävää.

Vaasan torialue ja keskusta

Ihan lähimatka Vaasa ei meille ole vaikka alussa niin mainitsinkin😃. Vaasaan meiltä on 347 km. Yhteensä reissumme teki reilut 800 km.

Ja kun illalla päätöksen teimme, niin ei kun aamulla kamat kassiin ja menoksi.

Ajelemme 8 tietä pitkin. Alkumatkalla kulkua hidastaa tietyöt. Tie on suora ja suht tylsä. Nähtävää tämän tien varrella on ja onneksi muitakin kahvipaikkoja kuin tylsä ABC.

Me pysähdymme kahville Lankosken vanhan sillan kupeeseen.

Lankosken vanha silta vuodelta 1885

Takaisin kotiin mentäessä pysähdymme Kristiinankaupungissa. Tämä pysähdys vie enemmän aikaa. Äkkiä katsastamme kaupungin päänähtävyydet. Siitä lisää myöhemmin.

Mitä sitten tehdä Vaasassa?

Meillä oli rajatusti aikaa olla Vaasassa. Tarkkaan katsastimme Visit Vaasan -sivuston, instan ja muun sosiaalisen median saadaksemme tietoa, minne kannattaa Vaasassa ehdottomasti poiketa. Tässä siis meidän valintamme:

Vanha Vaasa

Me päädyimme valitsemaan kohteeksemme vanhan Vaasan alueen.

Vaasan tarina alkaa 1300-luvulta, kun Norrlannista saapuneet merenkävijät nousivat maihin Merenkurkun itäpuolisilla metsäisillä saarilla.

Vuonna 1776 Kustaa III perusti Vaasaan maan toisen hovioikeuden. Talo, jonka suunnitteli yli-intendentti Carl Fredrik Adelcrantz, valmistui 1786. Hovioikeuden perustamisen jälkeen kaupungin merkitys kasvoi ja elämä vilkastui. Vuonna 1794 aloitti Suomen ensimmäinen lukukirjasto toimintansa Vaasassa. Vaasassa oli kylpylaitos, seurahuone ja useita krouveja. Maamme toiseksi vanhin lääninsairaala, nykyisin Vanhan Vaasan sairaala, aloitti toimintansa jo 1768. Päärakennus on arkkitehti Carl Ludvig Engelin suunnittelema.

Vauras kauppias Abraham Falander (1746-1815) omisti Vaasassa tupakkakehräämön, laivaveistämön ja kauppahuoneen. Kustaa IV Aadolf aateloi hänet 1809, jolloin hän sai nimen Wasastjerna. Vuonna 1782 rakennetussa Wasastjernan talossa on nykyisin Vanhan Vaasan museo, jossa on laivanvarustajan konttori vuodelta 1850.

Kertomus Vaasan reissustamme Vanhassa Vaasassa ja Merenkurkun alueelle.
Museon pihalla on Vaasan lähiseudulta tuotuja vanhoja rakennuksia

Mutta sitten yhtenä elokuun aamuna 1852 pääsi Vaasassa tuli valloilleen. Ainoastaan muutamat talot säilyivät, mm. hovioikeus. Pystyssä olivat myös Falander – Wasastjernantalon kiviseinät, sairaala ja pappila. Uusi kaupunki päätettiin rakentaa noin 7 km:n päähän rannikolle ja kaupunkioikeuksien, siirto tapahtui vuonna 1862.

Raunioalue tulee autolla Vanhaan Vaasaan ajettaessa ensimmäisenä. Alueelta löytyy raatihuoneen torin laidalla ovat keskiaikaisen Mustasaaren Pyhän Marian kirkon ja tapulin sekä Vaasan triviaalikoulun rauniot. Kirkon vieressä on 1671 rakennetun kellotapulin harmaakivinen makasiinina toiminut pohjakerros.

Vanhan Vaasan raunioalue
Vanhan Vaasan raunioalueen kirkko

Kierrämme ensin raunioalueen ja siitä lähdemme tietä pitkin ohitse Wasastjernatalon Vaasan hovioikeuden rakennukselle, joka on nykyään kirkko. Vaasan hovioikeuden rakennus oli palossa säilynyt vaurioitta. Talo seisoi käyttämättömänä, koska hovioikeus sai uuden rakennuksen uudessa Vaasassa. Keisari lahjoitti vanhan hovioikeusrakennuksen seurakunnalle kirkoksi muutettavaksi. Hovioikeuden ulkoasu jätettiin entiselleen. Rakennuksen ulkopuolelle rakennettiin kellotapuli 1870-luvulla. Pyhään käyttöön kirkko vihittiin 1863.

Vanha Vaasa vanha hovioikeus ja sen lehmuskuja

Hovioikeuden talolta lähtevä puukujanne johtaa Korsholman linnan paikalla olevalle kumpareelle, jossa on 1700-luvulla sijainnut maaherran residenssi. Vanhan Vaasan lehmuskuja on Suomen vanhin julkisessa käytössä oleva puistokatu.

Sisällä kirkossa emme ymmärrä pistäytyä. En edes tajua tarkistaa pääsisikö sinne sisään. Kävelemme tuota upeaa lehmuskujaa pitkin kirkolle nauttien kauniista näkymistä. Sataa tihuttaa vettä mutta se ei haittaa lämpimällä säällä.

Vanha hovioikeus nykyään kirkko
Kirkon kellotapuli

Vaasan keskusta

Hotellimme Sokos hotelli Vaakuna Vaasa  sijaitsee Vaasan keskustassa torin laitamilla. Auton ajamme parkkiin torin alle parkkihalliin. Kesätori oli vielä auki, kun kaupunkiin saavuimme. Myös kauppahalli olisi ollut auki mutta sinne emme harmiksemme ehtineet.

Yllätykseksemme keskustassa oli paljon viheralueita ja kävelykatuja, jonka varrella sijaitsi useita kahviloita ja ravintoloita. Keskusta oli erittäin viihtyisä paljon viheralueita ja patsaita sekä vanhoja taloja. Siellä on sateen hieman lakatessa, miellyttävää kulkea.

Kulinaristin Vaasa

Me löysimme hiukan vahingossa ns kulinaristin Vaasan. Etsin ruokapaikkaa ja kalasataman alue alkoi kovin kiinnostamaan. Siellä toimii mm kalasataman puoti, joka Koronan vuoksi oli suljettu mutta myös ruokapaikkoja. mm. Hejm noin vuoden vanha ja gelateria ravintola Faros.  Me päädyimme Hejmiin vaikka sisätilat olivat täynnä. Kuistilla oli sentään tilaa. Hejmin suosio yllätti mutta jälkeenpäin tajusin miksi. Yhtenä syynä tietysti erinomainen ruoka, toisena se, että ravintolan omistaja on Strömsö -ohjelmasta tuttu Micke, jolla on ravintola Smakby Ahvenanmaalla.

Hejm

Alkupalat ennen Hejmiä söimme Niskassa. Kuinka ollakaan Niskakin on Ahvenanmaalta lähtöisin.

Kyseisen ruokakierroksen jälkeen vatsa täynnä kelpaa pujahtaa takaisin hotellille ja sujahtaa puhtaille lakanoille. Ja muuten, että voi herätä mahtavalle aamiaiselle!

Hotellin käytävillä on upeita kuvia. Aamiaiskuvaa tai huonekuvaa ei nyt tähän hätään ole tarjolla!
Hotellin kattoterassilta avautuu upeat maisemat kaupunkiin

Merenkurkun saaristo Björköby

Seuraavan aamuna sataa tihuttaa vettä yhä mutta siitä huolimatta lähdemme tutustumaan Merenkurkun alueeseen. Merenkurkun aluehan kuuluu Unescon maailmanperintökohteeseen. Ajelemme yli Raippaluodon kuuluisan sillan (Suomen pisin silta  kohti Björköbyn Svedjehamnia, mistä löytyy vanha kalasatama, Saltkaretin näköalatorni sekä Bodvattnetin 3,5 km luontopolku. Tämä paikka antaa ehkä selkeimmän kuvan rannikon muovautumisesta (ns De Geer -muodostelmat) vuosien saatossa.

Vanhassa kalasatamassa on parkkipaikka. Onneksemme olemme siellä niin varhaan aamulla, että saamme auton hyvin parkkiin. Kävelemme ensimmäiseksi Saltkaretin näköalatornille. Kipuamme ylös. Tuuli tuivertaa, mitä ylemmäs menemme. Mutta onneksemme sade lakkaa juuri. Ihastelemme upeita maisemia. Ihan sopiva Unesco-kohteeksi.

Svedjehamn
Näköalatorni

Aikamme ihmeteltyämme maan kohoumia, lähdemme jatkamaan luontopolulle. Reitti on miellyttävä ja reitin puolessa välistä löytyy mm Bodbackin vanha satama, missä on muutamia vanhoja kalamajoja. Sieltä vielä 100 vuotta sitten lähti postisoutuveneet kohti Ruotsia. Reitiltä löytyy myös Rantaniittyjä, joita hoitaa kesällä laiduntava ylämaankarja.

Lisää Merenkurkun alueen luontopoluista voi lukea:

Ja Merenkurkun alueesta:

Lopuksi pistäydymme vielä kahville Salterietiin vanhaan kalasuolaamoon kahville.

Kesäinen seikkailumme Vaasassa ja Merenkurkun alueella.

Vaasassa olisi varmasti ollut muutakin nähtävää ja Merenkurkun alueella. Jos olisimme olleet useamman päivän, olisimme varmasti tehneet jonkun majakkaretkenkin.

Kerro sinä, mikä Vaasassa on sinun lempikohteesi.

25 vastausta artikkeliin “Vaasa ja Merenkurkun alue päivässä

1. Ehdoton lempikohde Vaasas on kyllä oma koti. 😊 Mutta muuten eniten käytetty on koko rantareitti Suvilahdesta siitä Faroksen ohi tähän meidän kotirantaan Kuntsin kohtaan ja edelleen tuonne Palosaarta kiertämään. Mukava lukea ja nähdä kokemuksia omista kotikulmista vierailijan silmin.

Liked by 1 henkilö

2. Lomailin länsirannikolla ja ajelin myös kasitietä pitkin. Tällä kertaa Vaasan kaupunki jäi tutkimatta ja siellä näyttää olevan paljonkin mielenkiintoisia paikkoja. Kävin kanssa Merenkurkussa ja nyt olin onnekas, sillä sain nauttia auringosta viimeksi sade varjosti vierailua. Viihdyin tornissa kauan ja ihailin upeita maisemia. Pitkän päivän päätteeksi luontopolku jäi kiertämättä. Me kävimme Strömsössä ja se oli aivan mahtava paikka, ihastuin siihen tosissani. Ohjelmaa tulee seurattua harvakseltaan, mutta nyt ehkä enempi!

3. Björköbyn luontopolun mekin kiersimme jokunen vuosi sitten! Lähdimme sieltä myös veneretkelle Valassaarten majakalle, mikä olikin hyvä idea myös maannousun havainnointia ajatellen, sillä matalaahan tuo venereitti Björköbystä ulos nyttemmin jo alkaa olla. Salterietin bataattiranskalaisetkin muistuvat mieleen, symppis paikka ja hyvät bataattiranskalaiset!

4. Kyllä se Merenkurkku ja Raippaluoto ovat upeimmasta päästä. Suosikkipaikkani kaupungissa on Bragen ulkoilmamuseo, poikani piti lapsena kovasti torin vapaudenpatsaasta ties mistä syystä. Strömsö on paikka minne olen jo monta vuotta halunnut mennä käymään, mutta enpä ole saanut aikaiseksi.

Liked by 1 henkilö

5. Mukava lukea omasta lähiseudusta, Vaasa on aina kuulunut minun lähimpiin suurempiin kaupunkeihin, johon matkaa on ollut semmonen 60-70km. Vähän siellä silti on tullut itse seikkailtua, vaikka suht lähellä onkin. Vanhan Vaasan raunioilla on tullut käytyä ja blogiinkin siitä olen kirjoitellut. Tuo Merenkurkun alue on sellaista johon pitäisi itsekin tutustua paremmin.

6. Vaasa on entinen kotikaupunkini, sillä olen opiskellut siellä. Edelleen tulee kesäisin käytyä siellä ystäviä moikkaamassa. Keskusta ei kyllä säväytä juurikaan mutta onhan Vaasassa muuta nähtävää. Esimerkiksi juuri tuo Vanha Vaasa. Me kävimme toissa kesänä myös sisällä kirkossa, ja kanttori kajautti juuri harjoituksena Prinsessa Ruususen. Ihan kylmät väreet meni. Ja kaunis oli kirkkokin.

Kävimme myös Strömsössä,siis siellä kuvauspaikalla. Ja sitten siellä on sellainenkin mielenkiintoinen paikka kuin Meteoriihi. Molemmista voi lukea lisää blogistani.

Liked by 1 henkilö

7. Itsekin kuulun siihen joukkoon, joka käy Vaasassa säännöllisesti, mutta keskusta ei ole koskaan juurikaan säväyttänyt. Mutta mutta. Hjemin ja muiden uusien juttujen myötä ehkä Vaasakin on alkamassa nousta siivilleen. Ja kaupungin ympäristöstä löytyykin jo sitten monenlaista koettavaa.

8. Me kävimme Vaasassa lapsena paljonkin, kun siellä oli Vaasalandia ja Tropiclandia. Sittemmin ystäväni opiskeli kaupungissa ja silloinkin minun tuli käytyä siellä muutaman kerran. Mutta viimeisimmästä kerrasta onkin todella pitkä aika – siis oikeasti vuosikymmeniä, huh!
    Mukavaa päästä näin lukemaan sieltä juttua!

Liked by 1 henkilö

9. Olipas mukavan miniloman oloinen tämä! 🙂 Kotimaassa on ihana välillä lähteä vain tutkimaan jotakin johonkin, jotakin uutta, isoa tai pientä. Jos on oma auto niin sehän on vielä helpompaa. Vaasa vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, en ole koskaan käynyt. Myös merenkurkun alue on kokematta ja se kyllä kiinnostaisi, joten ehkä ensi kesänä suuntaamme sinne. 🙂 Norja vei tosiaan meilläkin tänä kesänä sen voiton, joten kotimaan kauempana sijaitsevat kohteet jäivät tältä kesältä vähemmälle.