Taas se kesä meni. Nyt fiiliksissä, koska k…….

Kohta on lokakuu ja voi taas todeta ties monennenko, että joko taas se kesä meni jo? Tämä kesä jää varmasti kaikkien mieleemme, kuten koko vuosi, erikoisena ja poikkeuksellisena vuotena. Vuotena jolloin pidettiin etäisyyttä, vältettiin ihmismassoja ja uskaltauduttiin kenties hieman liikkumaan edes kotimaassa vältellen matkustamista. Pieni virus tuli ja muutti koko maailmaa. Pitää paikkansa väite, että yksikin pikku juttu voi muuttaa maailmaa.

Keväisiä hetkiä luontopolulla

Vieläkin muistan elävästi helmi-maaliskuun, kun epidemia puhkesi. Se loi epätavallisen olon. Oikein ei tiedetty, mitä tässä oikein alkaa tapahtumaan. Koko maailma sulkeutui. Istuttiin iltoja kotona kaksin, päivät tehtiin etätöitä ja käytiin kaupasta hamstraamassa vessapaperia. Kotoilun rinnalle ja matkailun tilalle ainakin meille tuli pitkät päiväretket lähialueen metsiin. Myös lintujen bongaaminen alkoi kiinnostaa.

Punaajalkaviklo

Kevään hötäkässä alkoi matkojen peruuttaminen ja odotus, pitääkö taas seuraavakin reissu peruuttaa. Olimme tammikuussa varanneet lennot Wieniin, kesäksi suunnittelimme reissua Norjaan ja jouluksi olin ostanut lennot Dubaihin ja varanneet Persianlahden risteilyn.

Keväällä peruuntui matka Wieniin. Peruuntuneihin lentoihin tarjottiin tilalle vouchereita. Rahojen palautusta sai odottaa pitkään. Rahat lennoista saimme takaisin elokuun lopulla.

Arjen pikku hetkistä ja retkistä tulee tärkeitä

Tuuria meillä oli kesän matkalla Norjaan. Ihan viime hetkelle asti jännitimme kuinka tämän matkan kanssa käy. Pikkuhiljaa valmistelimme matkaa. Päätimme, että jos rajat aukeaa, olemme heti valmiita ja Sitten pe 13.6. Kerrottiin rajojen avaamisesta Norjaan seuraavalla viikolla. Ou jee olimmekin heti 15.6. Norjan rajalla nokka kohti Lofootteja.

Auringonlaskun hetki Rymättylässä
Norjan road trip

Norja road trip

Tästä reissusta tuli se meidän kesän the matka. 10 päivää kiertäen Lofootteja ja Helgelandin rannikkoreittiä. Juhannus Lofoottien Åssa yöttömässä yössä oli kevään eristysten jälkeen parasta terapiaa. Autossa saatiin istua ihan loputtomiin. Ajokilometrejä kertyi noin 4 000 km mutta se ei tuntunut pahalta, koska näimme matkallamme kerrassaan upeaa ja kaunista luontoa.

Yhteenveto reissusta

Road trip Lofooteilla – kyliä, rantoja ja luontoreittejä

Yhteenveto Norjan road tripistä

Lofootit

Muu kesä – Kotimaan matkoja

Loppukesämme meni kotikamaralla joitakin päiväretkiä tehden. Kävimme mm. erilaisilla Luontopoluilla, Alpo Jaakolan patsaspuistossa, Nauvossa, Vaasassa ja Merenkurkun alueella.

Kesän juttuja

Vaasa ja Merenkurkun alue päivässä

Pikavisiitti Kristiinankaupunkiin, joka olisi ansainnut enemmän

Kullaanpolun reitti – lähimatkalla #retkihaaste2020 OSA 2

Alpo Jaakolan patsaspuisto – kulttuuria Loimaalta

Alpo Jaakolan taidetta

Alkukesästä koronaepidemiatilanne alkoi näyttää hyvältä. Elimme toivossa, että Josko jo uskallamme höllentää ja alkaa elämään normaalisti. No ei. Syksyn tullen tilanne näyttää pahenevan uudelleen.

Kuksat ahkerassa käytössä

Lokakuun lopulla pitäisi perhesyistä matkustaa Hollantiin. Aika näyttää pääsemmekö matkaan. Lisäksi pikkuhiljaa katseemme on kohdistunut joulun matkaan. Todennäköistä on (vaikka salaa mielessä toivon toista), että tuo matka peruuntuu ja vietämme joulun perhepiirissä kuten muinakin vuosina. Toivoa vaan voi, että jo ensi kesänä voimme alkaa elämään normaalia elämää. Ja kenties haaveilla vaikka matkoista.

Merenkurkun alueen luontopolulla

Miten sinun kesäsi meni?

Turun käsityöläismuseolla
Seilin saaren upea kirkko

13 vastausta artikkeliin “Taas se kesä meni. Nyt fiiliksissä, koska k…….

1. Tänä vuonna on joutunut tekemään suunnitelmia hyvin lyhyellä aikajänteellä. Kesällä Euroopassa koronatilanne oli tosiaan rauhallinen ja aika moni Euroopan maa oli jonkin aikaa Suomen hallituksen vihreällä listalla. Todella hienoa, että teidän jo alkujaan suunnittelema Norjan matka sitten kesällä toteutui.

Liked by 1 henkilö

2. Selkeästi näki ajan vaikutukset ihmisten somepäivityksistä. Tänä kesänä ihmiset painoivat Norjaan, Riikaan ja kansallispuistoihin. Täällä jännitetään toteutuuko ensi viikon Kuusamo.

Hyvää alkanutta viikkoa!

3. Mekin sentään parin suunnittelukierroksen jälkeen pääsimme kesällä toteuttamaan edes matkan Norjaan. Jos sekin olisi jäänyt tekemättä, niin korostuisi varmaan entuudestaan tämä vangittuna olemisen tunne.
    Vähän alkaa jo olla sellainen olo, että pitäisikö lähteä selvittämään jotain kohdetta, jonne voisi suht turvallisesti matkustaa, siis sellainen, jossa tartuntamäärät olisivat Suomen tasoa tai alle, riippumatta siitä, mitkä nämä Suomen matkustussuositukset ovat – meillä kun ei paluukaranteeni olisi mikään ongelma, mutta odotellaan nyt vielä.

Liked by 1 henkilö

4. Tämä kesä todellakin jää muistiin erilaisena kesänä (ja toivottavasti ainoana koronakesänä…). Koska reissuun ei päässyt (me emme ole vielä saaneet edes peruuntuneista lennoista rahoja takaisin), tuntui kesän mittaisen loman pitäminenkin turhalta ja päädyin koko kesän työskentelemään Savonlinnan matkailulle. Mutta saipahan ainakin koluta mielin määrin Savonlinnan seudun ja Saimaan luontokohteita. Ja ei se oikeastaan hassumpi kesä lopulta ollutkaan. Nyt tehdään pitkästä aikaa reissu pois Savonlinnan seudulta, peräti Nurmekseen saakka – ja nyt tämäkin tuntuu jo melkein eksoottiselta! Oikeasti kotimaassakin on vielä niin paljon ihania paikkoja kokematta, että ehkä minä selviän, vaikken Suomen rajojen toiselle puolelle vielä pitkiin pääsisikään. Mutta toki toivon, että pian Suomeen jääminen ja Suomessa reissaaminen olisi vain yksi vaihtoehto monien muiden joukossa.

5. Norjan reissu oli varmasti upea! Itselläni ei tällä hetkellä edes tee mieli matkustaa, sillä en nauttisi siitä, jos koko ajan joutuisin miettimään ihmismassoja ja turvavälejä. Lähden mieluusti reissuun sitten, kun se taas on ns. turvallista ja voin olla taas Hulda Huoleton. Siihen asti tallataan polkuja täällä Suomessa. Viime kesänä tuli ruksittua kotimaan listalta monta toivekohdetta.