Päiväretki Fårön saarelle – raukkeja, lampaita ja kalamajoja

Olimme Gotlannin reissulla toiseksi päiväksi vuokranneet auton. Ajatuksena oli käväistä kehutulla Fårön saarella ja katsella muutakin pohjoisen suunnalla eteen tulevaa. No loppujen lopuksi. Koska saimme auton vasta 11 aikaan, paljon aikaa ei sitten ollutkaan kaikkeen.

Muutama sana auton vuokrauksesta

Sesonkiaikaan auton vuokrauksen kanssa kannattaa olla ajoissa liikenteessä, jos mielii saada omannäköisen auton. Lisäksi pitää varautua maksamaan vuokrauksesta ekstrahintaa. Me varasimme auton heti kun matkasuunnitelmat teimme ja varasimme lennot.

Auto oli noudettavissa lentokentältä. En edes tajunnut, että olisi voinut yrittää jotain hotellille tuontia. Ekstramaksusta ainakin joillakin vuokrausyhtiöillä on sellainen palvelu. No Lentokentälle mars lähdimme tappelemaan automaattinoudon kanssa. Eli ketään henkilöä emme koko vuokrauksen aikana nähneet missään. Ruotsissa passi tai henkilökortti riittää vuokrauksessa. Ulkomaalaisten ajokortit eivät käy. Ainakaan auton noudossa automaatilta. Hiukan sählinkiä tästä tuli, koska minulla on edelleen vanha pahvinen ajokortti ja miehen ajokortti oli jäänyt kotiin.

Ja ei se ihan sujunut avaimen saaminen automaatista kuin strömsössä. Sen verran tumpelo olen, että piti sitä kerran soittaa ja pyytää apua.

Jukella oli hyvä ajella. Auto oli uusi automaattivaihteinen.

Matkalla Fårön saarelle

Sitten mars matkaan. Me ajoimme lyhyinä reittiä Fårön suuntaan pysähtyen muutaman kerran. Mitään hirveän ihmeellistä matkalla ei ollut. Peltoja, maataloja ja lampaita laitumilla. Toki maisemallisesti erilaista kuin mitä esimerkiksi Suomessa. Ehkä jollain tavoin tanskalaistyylistä. Keskustaajaman erotti jo kauas kirkon tornista. Kirkot täällä ovat oman tyylisiä. Tulee hieman mieleen Ahvenanmaan kirkot. Ennen lautalle menoa käväisimme kahvilla Fårösundissa Cafe Maffenissa (sijaitsee ICAA vastapäätä tien toisella puolen. Samalla kävimme kaupasta tankkaamassa juomista mukaan.

Onneksemme lautalla ei ollut ruuhkaa. Pääsimme heti ylittämään merenlahden.

Lautalla. Matka oli todella lyhyt ja ilmainen.

Fårö

Olin etukäteen lukenut paikoista, minne saarella kannatti mennä. Halusimme nähdä raukkeja ja vanhoja kalastajakyliä. Itse asiassa kaikki löytyy saman ajoreitin varrelta. Ensin ajoimme vanhaan satamaan Raukkeja katselemaan. Vanhassa satamassa sijaitsi myös vanhan kirkon (pyhä Olof. Norjan kuninkaan mukaan nimetty kappeli) rauniot. Niistä ei juurikaan mitään ollut jäljellä. Sen jälkeen Lauters hamniin. Siitä sitten eteenpäin rannikkotietä. Meinasimme jopa missata tuon reitin mutta onneksi opaskyltti maisematiestä sai toisiin aatoksiin. Kyseiselle tielle pääset kääntymällä Fårön keskustassa vasemmalle kohti vanhaa satamaa ja Lauters hamnia.

Vanhan sataman raukkialue ja aluuen koira.
Lauters hamn. Suurin osa vanhoista kalastajamajoista on kunnostettu ja otettu käyttöön.

Tuo reitti, jolle jatkoimme Lauters hamnista oli kerrassaan upea 7 km, jonka varrella oli useita raukkialueita ja upea Helgumannen vanha kalastajakylä. Tie kiemurtelee pitkin rannikkoa ja on juuri asfaltoitu. Hienoa on myös se, että jokaiselle raukki -alueelle, joita tällä reitillä on useita sekä tuo kalastajakylä, on varustettu isoin parkkipaikoin ja opaskyltein.

Ruotsin upeimpia rantareittejä?
Pysähdymme usealla (lähes jokaisella pysäköintialueella) raukkialueella. Tai oikeastaan koko rannikko on niitä täynnä!
Helgumannen kalastajakylä

Mitä sitten ovat raukit?

Raukki on vaihtelevan muotoinen kalkkikivipaasi tai -kumpare, joka on säästynyt meren aaltojen pitkäaikaiselta kulutukselta sitä ympäröivän heikomman kiven jauhautuessa ja huuhtoutuessa veteen. Nimitystä käytetään erityisesti Gotlannissa Ruotsissa olevista rantamuodostumista. Raukkien muodot saavat mielikuvituksen laukkaamaan. Me näimme hyvin erinmuotoisia raukkeja, jotka muistuttivat milloin mitäkin. Itse asiassa raukkien kerrotaan olevan vanhaa koralliriuttaa.

Tämän reitin jälkeen matkaa olisi voinut vielä jatkaa ihan saaren toiseen päähän, missä olisi sijainnut yksi saaren majakoista. Me emme tehneet sitä. Nälkä alkoi kurnia vatsassa. Ajattelimme ensin, että ajaisimme saaren toiseen päähän sen majakalle. Matkan varrella esiin tuli oudon näköinen cafee, vanha bensis, joka oli pullollaan vanhoja autoja. Creperie Tatin. Paikassa myytiin lettuja erilaisilla täytteillä.

Suolainen lettu oli melkoisen täyttävä.

Huomasimme, että kello on melkoisesti. Olimme ajatellut mantereella tutustua vielä Blue laguuniin. Emme siis ajaneetkaan majakalle vaan palasimme lautalla yli.

Onneksi näin. Kun pääsimme lautalle, oli takanamme melkoinen autoletka odottamassa lautalle pääsyä.

Tyypillistä saaren maisemaa.

Tiesitkö, että saari on Ingmar Bergmanin kotipaikka? Fårön kylästä löytyy mm Bergman -keskus.

Maisemareitti, joka ainakin kannattaa Fårössä ajaa. Ja siitä sitten jatkaa vielä majakalle.

Blue Lagon

Löysimme Blue Lagoonin. Se on vanha kalkkikivilouhos. Juuri silloin alkoi näyttää sateiselta. Blue Lagoon ei hirveän ihmeelliseltä näyttänyt. Mutta tulipa siellä käytyä. Sateesta johtuen viivähdimme siellä vain hetken.

Blue Lagoonin rannalla

Myös Elinan matkalaukussa -blogin on käynyt hiljattain Fårössä ja kiertänyt pohjois-Gotlannissa: Gotlanti, ihastuttavan idyllinen saari.

Ja matkamme jatkuu. Seuraavaksi meillä onkin allamme polkupyörät ja pyöräilemme niin eteläiseen kuin pohjoiseen päiväretkille Visbystä polkupyörillä.

22 vastausta artikkeliin “Päiväretki Fårön saarelle – raukkeja, lampaita ja kalamajoja

1. Hienon näköistä. Kuulin ensimmäistä kertaa auton automaattinoudosta enkä ole sellaiseen koskaan aiemmin törmännyt vaikka olen kymmeniä autoja vuokrannut eri maissa (49 maassa jos tarkkoja ollaan). Oliko palautus automaattinen tapahtuma?

2. Tietääkseni Lars Svensson, lintumaalari, asustaa Gotlannissa, mutta en tiedä, missä. hyvin sellaisia maisemia näkyy olevan, mitä olen hänen maalauksissaan nähnyt. Myös oma äitini aikoinaan asui Gotlannissa, mutta ei hän paljoa ole kertonut siitä.

3. Tekin meinasitte ajaa tuon maisematien ohi, jännä miten yllättäen se kaikille tulee ja osa missaa sen siksi. Muistaakseni meilläkin mies tokaisi Blue lagoonista jotenkin ”eipä tämä nyt kovin kummoinen paikka ollut” tms 😀 jos on pilvinen sää, oliskohan se vaikuttanut vaikuttanut vaikutelmaan, auringonpaisteessa vesi siellä oli vihertävää 🙂