Päiväretki pyöräillen Visbystä etelään

Olimme vuokranneet kahdeksi päiväksi sähköpyörät. Etukäteen luin, että pyörät on hyvä varata ennen matkaa, koska ajoittain voi olla niin, ettei pyöriä ole tarjolla juuri silloin kun niitä tarvitset. Tiedä sitten häntä. Me vuokrasimme pyörät etukäteen. Tarkoituksena oli tehdä pyöräretkiä Visbystä käsin.

Polkupyörillä huilaustauko

Visbyn satamassa näytti olevan kaksi polkupyörävuokraamoa. Netistä löysimme tuon toisen eli Gotlans Cykeluthyringin. Toki hotellistamme (Scandic Visby) olisi saanut myös tavallisia pyöriä lainaksi.

Sivuilta oli helppo etsiä pyöriä. Me löysimme seitsemän vaihteiset Monarkit ja kypärät. Pyöräkoria ei tarvinnut vuokrata, se niissä oli. Niihin sai tavarat kätevästi. Itse pyörä oli mielenkiintoinen. Akku kesti todella pitkään, lisäksi sen teho oli erilainen kuin omani. Oma pyörä vain avustaa hieman polkiessa, Monark taas tuntui lähtevän liitoon. Kun laittoi poweria, yhdellä polkaisulla sai melko kovan vauhdin. Tuli tunne, että sen olisi voinut saada jopa ”keulimaan” :). Kun vuokranantaja oli antanut ohjeita, oli aika lähteä matkaan.

Kukkia ja perhosia tienpientareilla ja pelloilla

Mars matkaan

Pyörät saatuamme ensin hieman harjoittelimme. Aikomuksenamme oli suunnata etelän suuntaan Tofta beachille (no kuinkas meidän sitten kävikään….) ja katsoa matkan varrella olevat nähtävyydet. Säätiedotteet lupailivat yhä lämpenevä ilmaa ja hellettä. Pyörien vuokrauspisteestä sai hyvän paperisen kartan. Toki mainostivat jotain appia mutta se ei ollut omassa puhelimessa ainakaan toimiva.

Toftaan visbystä oli 16 km. Ennen lähtöämme kävimme paikallisessa marketissa ostamassa juomista ja matkaevästä. Nyt oikeastaan turhaan. Matkan varrella oli kauppa ja kahviloita. Myös rannan lähellä oli kahvila.

Kaikenlaista ihmeteltävää polkupyörän selässä. Tässä eesvalistusta nykyiseen maailman tilanteeseen.

Matkan teko oli helppoa. Toftaan sai kulkea koko matkan pyörätiellä ja maasto oli melkoisen tasaista. Pyörätie mutkitteli ajotien läheisyydessä. Siinä pyöräillessä ihailimme Gotlannille tyypillistä maalaismaisemaa; kukkaniittyjä, lampaita, hevosia ja pieniä kyliä. Muuten ensimmäisen kerran näin pelkästään pyöräilijöille tarkoitetun P-paikan. Se oli pyörätien varressa. Yhteensä kilometrejä päivälle tuli 40. Ei paha. Kilometrejä tuli enemmän, koska käväisimme keskustassa ennen lähtöä ja Högklintin kautta kierto toi myös kilometrejä lisää.

Toftan kirkko

Gnisvärd beach

Emme tarkkaa tutkineet karttaa ja siksi päädyimme eri rannalle kuin oli aikomus. Jostain olin lukenut Gnisvärdistä, joten luulin, että on mentävä siihen suuntaan. Ja siten päädyimme Gnisvärdin rannalle, joka sijaitsee Tofta beachin vieressä.

No oikeastaan tämä ei haitannut. Hiekkarantaa löytyi täältäkin ja nyt olimme lähempänä kehuttua Gnisvärdin vanhaa satamaa. Sinne evästelyjen jälkeen kävelin ihmettelemään.

Ennen beachia sijaitsi rantakahvila. Sieltä saimme lisää juomista ja kahvia mukaamme rannalle.

Niin lomalla! Ja pilvetön taivas! Ranta oli erittäin matala. Kahlata sai melko pitkälle ja sitten tuli eteen kylmää Itämerta!

Gnisvärdin kalastajakylä ja satama

Gnisvärdin kalastajakylä oli ihastuttava, kuten ne kaikki kylät. Kiertelin hetken ihmettelemässä ja palasin takaisin rannalle.

Gnisvärdin laivalatomukset ja riimukivi

Pois lähtiessämme halusin poiketa viikinkiaikaisilla laivalatomuksilla ja katsastaa riimukiven. Laivalatomuksia on kaksi mutta toinen ei taida olla aito? Onko riimukivikään, joka sijaitsee tuon epäaidon vieressä. EDIT. Kumpikin latomus on aito. Samoin riimukivi. Rannan suunnalta tullessa ennen ensimmäistä latomusta, näkyy kesämökin pihallakin hautakiviä. Alueella pitäisi löytyä hautaröykkiöitä ja hiidenkirnu. Melkoista historian havinaa. Onhan saarelta löytynyt kuva kiviäkin (vanhempia kuin riimukivet) ja aarrekätköjä!

Aikamme hautoja ihmeteltyämme jatkoimme matkaa.

Miten me sitten löysimme paikat? Siinä olikin hieman pohtimista. Olimme tulleet rannalle Ansvaren -kylän jälkeen kääntymällä oikealle, missä luki Gnisvärd ja beach. Kun lähdimme rannalta jatkoimme tätä Gnisvärdin tietä (joka on ympyräreitti) kalamajojen lävitse ja jatkamalla, kunnen kyseinen tie kääntyy 90 astetta oikealle. Matkan varrella on hieno kirjasto ja kun tietä jatkaa eteenpäin et voi olla huomaamatta näitä hautoja. Ne kun ovat aivan tien vieressä. Jos olisimme tutkineet google mapsia, olisi nuo paikat näkyneet kartalla….

Gnisvärdin kirjasto. Onnistuisiko tämä Suomessa?
Se feikki laivalatomus? oli rannalta pois päin lähtiessä ensin ja sitten….EDIT, ON AITO MUTTA YKSITYINEN
….se oikea. Se suurin. Mikä tuuri meillä kävi. Kun olimme lähdössä pois ajoi paikalle bussilastillinen turisteja ihmettelemään latomusta.

Laivalatomus

Laivalatomuksia tunnetaan Gotlannissa noin 380. Niistä on joitakin tutkittu hyvin tarkkaan. Tutkimusten perusteella laivalatomukseen on yleensä haudattu yksi henkilö, joissakin on useita tai sitten latomuksesta ei ole löytynyt ollenkaan hautaa.

Useimmat on tehty lähelle merenrantaa, paikkoihin, joissa oli aiemmin käytössä muitakin hautatapoja. Laivalatomuksia tehtiin samaan aikaan kuin hautaröykkiöitä eli hiidenkiukaita. Latomusten rakenne vaihtelee suuresti, mutta syytä ei toistaiseksi tiedetä. Osa latomuksista on muodostettu pikkukiviriveistä, toisissa on käytetty suuria lohkareita. Suuret laivalatomukset ovat kymmeniä metrejä pitkiä, kun pienet ovat vain parimetrisiä.

Tutkimusten mukaan laivalatomuksia alettiin tehdä pronssikauden aikana eli noin 1100−500 eaa. Viikinkiaikana tapa heräsi uudelleen eloon. Gotlannissa laivat olivat tärkeitä merenkulun takia. Laivalatomuksia on tiheämmin kuin missään muualla.

Gotlannin suurin laivalatomus sijaitsee Gnisvärdin kalmistossa.

Oli aika palata kaupunkiin. Seuraavaksi pysähdyimme tien varrella olevaan kahvilaan kahville.

Riimukivi
Paluumatkalla poikkesimme sievässä kahvilassa (vessahätä)

Högklint -näköalapaikka (luonnonsuojelualue)

Meillä oli vielä yksi paikka, jonka halusimme nähdä; Högklint. Sinne pääsimme kääntymällä Västerhedje Ygnevägenille ja jatkamalla sitä niin kauan, että tuli eteen myös opasteita näköalapaikasta. Google maps on paras apuri näiden paikkojen etsinnässä.

Näköalapaikka yllätti. Kerrassaan upeat näköalat niin kaupunkiin kuin muualle. Jos meillä olisi ollut aikaa, olisimme kiertäneet myös luonnonsuojelualueelle tehdyn retkeilypolun. nyt tyydyimme ihastelemaan hetken maisemia ja jatkoimme matkaa. Nälkä kun alkoi vaivaamaan. Lähellä näköalapaikkaa olikin sitten jo Kneippbyn (Peppi Pitkätossun kylä). Siellä emme käyneet.

Kneippbystä ei ollut enää kovin pitkä matka hotellillemme. Jälkipyykkinä voin todeta, että päivä oli upea. Uimaranta oli ehdottomasti vaivan arvoinen paikka käydä. Lisäksi matkan varrella oli paljon mielenkiintoista nähtävää.

Näköala Högklintin näköalapaikalta Visbyn suuntaan

15 vastausta artikkeliin “Päiväretki pyöräillen Visbystä etelään

1. Kuulostipa huippukivalta retkeltä, jonka aikana ehditte nähdä paljon. Ilmeiseti myös pyörät toimivat hyvin ja olivat huollettuja? Joskus nimittäin on tullut saatua varsin huonojakin vuokrapyöriä, joiden huonous selviää vasta pidemmän aikaa ajettua. Ja olen kyllä samaa mieltä, että pyörät on usein hyvä varata etukäteen, tuolla päin usein on varmasti paljon halukkaita pyöräilijöitä.

2. Mainion kuuloinen retki, ja (sähkö)pyörä vaikuttaa olevan oiva väline alueeseen tutustumiseen. Vuokrapyörien tarjonta on kyllä yleistynyt monessa paikassa, ja monesti ne on varmasti järkevämpi vaihtoehto kuin hotellien tms lainapyörät, vaikka sitten vähän maksavatkin. Meille on sattunut kohdalle melkoisia rämäpyöriä, siis näitä maksutta lainattavia; hyvin on jäänyt mieleen esim. Meksikon Tulumissa pyörä, josta tippui ketjut varmaan 17 kertaa päivän aikana 😀

3. Varsin onnistunut päivä kaikin puolin. Itsekin tykkään, kun retkeen yhdistyy sekä luontoa että historiaa tai kulttuuria. Upeita rantoja siellä on, ja kahvilatarjonta on näköjään varsin hyvä.

4. Hieno pyöräilypäivä teillä! Kiva lukea Visbystä artikkeleita, kun se saari kiinnostaa kyllä kovasti, joskaan ei taideta saada sitä vielä tulevaan reissuun yhdistettyä, mutta ehkä seuraavaan tai sitten erikoisristeilyn kautta.

5. Ihanat Gnisvärd ja Tofta, suosikkejamme Gotlannin saarella, joka koko saarikin on kyllä suosikkikohteitamme – ja se on paljon maabongareiden sanomana 🙂
    Sähköpyörät oli varmaan hyvä vaihtoehto, vaikka olemme me joskus ihan tavallisillakin pyöräilleet Visbystä Toftaan ja takaisin, mutta siitä on jo vuosikymmeniä, eli olimme reilusti nuorempia.

6. Näyttää tosi kauniille. Mielenkiintoisia nuo latomukset, en ole koskaan sellaisista kuullut. Jotenkin mielenkiintoista tuo viikinki -aikainen historia. Tuo kirjasto on aika hauska! Meillä Kaliforniassa on paljon sellaisia yksityisten ihmisten omia kirjastoja joka kodin edessä oleva pieni kaappi. Sieltä voi sitten kuka vaan hakea kirjan kunhan tuo jotain samalla tilalle.

Liked by 1 henkilö

7. Visby on ollu mulla kauan haaveissa. Vaikka se on melko lähellä, sinne on hankalaa ja kallista mennä. Vitsi miten paljon ehditte näkemään pyöräretkellä! Upee toi ranta ja ihana kalastajakylä. Sähköpyörää haluaisin kokeilla myös!

8. Oi, mikä paikka!! Pyöräily on loistava tapa kohottaa kuntoa ja liikkua riittävän hitaasti, jotta ehtii pysähtyä ja nähdä upeita luonnon ja kylien yksityiskohtia. Ahvenanmaalla olen ollut vuokrapyörillä liikenteessä ja se oli muistaakseni yllättävän kallista. Hotellien ilmaisista lainapyöristä ei kuitenkaan usein ole kymmenien kilometrien ajoihin, joten piti vain kärsiä hinta nahoissaan.