Brugge

Lukijoiden toiveesta palaan muutamia vuosia sitten tapahtuneeseen reissuumme. Sinä kesänä emme perinteen mukaan lähteneet Välimerelle vaan otimme Ryanairin lennot Turusta ja lähdimme katsomaan tytärtämme, joka oli työharjoittelussa Hollannissa. Samalla matkalla kiertelimme hiukan muuallakin.

Yksi päivämatkakohteemme oli Brugge. Olin talvella lukenut lehdestä kyseisestä kaupungista. Ihastuin kovin lukemaani. Mielenkiintoa Bruggea kohtaan herätti myös elokuva in Bruges. Elokuva kertoo palkkamurhaajista, ei ehkä niin hirveän miellyttävä aiheeltaan mutta miljöö on esitelty elokuvassa todella hyvin. Varatessa lentoja Brysseliin (ei siis ihan hollantia mutta sopi suunnitelmiimme) tajusin, että nyt taitaa tilaisuutemme tulleen. Googlettamalla ja karttaa katsoessa totesin, että eihän sinne Brysselistä olisi matkaa junalla kuin reilu tunti. Päätimme, että katsotaan asiaa uudelleen, kun olemme Brysselissä.

Kuinka ollakaan toisen reissupäivän aamuna vähän kuin vahingossa eksyimme juna-asemalle. Kävimme tiedustelemassa lähtöaikoja. Junia Bruggeen ja takaisin kulki noin tunnin välein. Ei kun matkaan. Lippujen hintoja en muista mutta niitä löytyy netistäkin.

Bruggen juna-asema oli hieman syrjässä sen vanhasta kaupungista. Asemalta lähti tasaisin väliajoin busseja keskustaan. Hyppäsimme bussiin. Takaisin juna-asemalle tulimme kävellen.

Se, mitä me näimme päivän aikana ei ollut paljon (tai miten sen ottaa). Vierailua varten emme hirveän ihmeellisiä suunnitelmia olleet tehneet. Ainoastaan olin selvittänyt, että minne ylipäätään siellä kannattaa pistäytyä ja vastaus oli, että vanhakaupunkiin. Kaupungista  olen jälkeenpäin lukenut, että siellä olisi ollut mm. mielenkiintoisia suklaapuoteja.  Sinne olisi syytä joskus palata.

Belfort. Ylös torniin voi kiivetä katsomaan näköaloja

Lähestytään kaupunkia ensin tutustumalla sen historiaan.

Bruggessa vuoden 2012 tiedon mukaan asuu noin 112 000 asukasta. Brugge on Belgian merkittävimpiä matkailunähtävyyksiä, sillä sen keskusta on lähes kokonaisuudessaan säilytetty keskiaikaisessa asussaan. Kaupungissa on useita kanavia, ja sitä kutsutaankin Pohjoisen Venetsiaksi. Keskusta-alue kuuluu UNESCOnmaailmanperintöluetteloon. Kaupungin nimi tulee todennäköisesti vanhasta hollannin kielen siltaa merkitsevästä sanasta. Maailman ensimmäiseksi väitetty pörssi aloitti toimintansa Bruggessa vuonna 1309. Sana pörssi onkin saanut nimensä bruggelaisesta van de Borse -kauppiassuvusta, jonka vaakunassa oli kolme rahapussia (burse).

Bruggessa sijaitsee College of Europe, jossa monet merkittävät Euroopan parlamentin jäsenet ja virkamiehet ovat opiskelleet. Oppilaitos antaa perustutkinnon jälkeistä opetusta eurooppalaisessa talous-, oikeus- ja valtiotieteessä.

561258_3848399841732_731897047_n

Bussi jätti meidät keskusaukiolle. Keskusaukiota ympäröi kauniit tyypilliset eurooppalaiset hansatalot. Torikin oli vielä auki. Aukio kuin nieli meidät mukaansa. Kauniita rakennuksia ja vierivieressä ravintoloita.  Hetken vaeltelun jälkeen löysimme torin rantamilta ravintolan johon istahdimme juomaan yhdet loman alkamisen kunniaksi.

Komeet on tuopit

Torilta jatkoimme kulkua ensin valtiotalolle. Sieltä suuntasimme eteenpäin vanhan kaupungin kaduille. Yhtäkkiä olimme kanaalin äärellä ja sillalla. Sieltä lähti kanaaliristeilyjä. Kävimme ostamassa liput ja jäimme odottamaan vuoroamme, ihastellen samalla lähiseutua.

Risteily kannattaa ehdottomasti tehdä. Se avaa kaupunkia eri tavalla.

img_1479img_1480img_1486img_1487img_1490img_1514

Risteilyn jälkeen vatsa alkoi huutaa ruokaa. Ruokapaikkoja ja hyviä kaupungissa on paljon. Me valitsimme torin vierustalta (ei ehkä halvin paikka) ravintolan, missä söimme Belgialaista lihapataa. Tarjoilija oli ystävällinen, hän oli käynyt Suomessa. Halusi puhua kanssamme kotimaastamme.

Oli Brysseliin paluun aika. Kaunista puistoreittiä pitkin kävelimme juna-asemalle.

Vinkkejä Bruggeen

Oletko sinä vieraillut Bruggessa? Mikä oli sinun paras matkakokemuksesi siellä?

541633_3848399521724_170364137_n

Lähellä rautatieasemaa on vanha luostari

25 vastausta artikkeliin “Brugge

1. Brugge on kyllä hieno kohde ja upea myös iltavalaistuksessa. On myös vihreämpi kuin vaikkapa läheinen Oostende. Menin bussilla Bruggeen ja se maksoi vain pari euroa. Tosin Oostenden hintataso oli edullisempi kuin Bruggen, suklaata, salmiakkia yms. löysi usein eurolla ja tarjouksia oli usein

1. Kiitti kommentista! Kai Bruggen suosio vaikuttaa hintatasoonkin. Eli tuliaiset kannattaa ostaa muualta. Harmi en tuota iltavalaistusta päässyt katsomaan. Uskon niin. Mistä bussilla pääsi 2€:lla?

2. Mä tykkäsin niin paljon siitä in Bruges -elokuvasta että olen halunnut sen katsomisen jälkeen käydä Bruggessa. En ole vieläkään sinne ajautunut, mutta mielessä on usein. Hyvältä näyttää ja tämä postaus oli kiva lukea!

1. Kiitti kommentista! Itsekin voisin uudelleen käydä Bruggessa. Nyt jouluna mennään Hollantiin ja Leideniin mutta ei ehditä Belgian vierailulle. Ehkäpä joskus.

3. Belgia ❤ Brugge ❤ Ei vitsit tuli ikävä. Vietin vaihtolukuvuoden Belgiassa 2009 ja kaipuu sinne on aina kova. Pitääkin taas katsoa tuo elokuva, se helpottaa ikävää vähän, vaikka onkin aiheeltaan kovin negis.

1. Kiitos kommentista! No sinulle varmaan koko Belgia on tuttu ja sen eri kaupungit?

4. Brugge on aivan ihana kaupunki. Kävin siellä 2,5 vuotta sitten. Se oli ensimmäinen ”virallinen” sooloreissuni (ulkomaille muuttoja lukuun ottamatta), enkä voinut Bruggessa vieraillessani ajatella muuta kuin että voisinpa jakaa sen kokemuksen itselle rakkaan ja läheisen ihmisen kanssa. Oli huutava vääryys käydä näin romanttisessa kaupungissa yksin! 🙂

5. En ole käynyt Bruggessa, mutta viehättävältä näyttää! Juuri noin minäkin tykkään tutustua paikkoihin; ilman sen tarkempia suunnitelmia. Jotkut jutut saattaa näin kylläkin näkemättä, mutta varmasti monta muuta juttua kokee sen sijaan 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Tuo näkökulmasi pitää paikkaansa. Koitamme reissussa ainakin muutaman päivän järjestää aikaa haahuiluun.

6. Bruggea on niin monesta suunnasta kehuttu, että kaipa siellä ”pitää” jossain vaiheessa pistäytyä!

7. Olen käynyt kaksi kertaa päiväretkellä Bruggessä, ensimmäisellä kertaa Gentistä junalla ja toisella Ranskan puolelta Lillestä autolla. Mun mielestä toimii hyvin tuollaisena omatoimisen päiväretken kohteena. Ohjelmaksi ei tartte kuin haahuilua kauniissa vanhassa kaupungissa ja pysähtelyä silloin kuin löytää jotain kivaa 😀

1. Kiitti kommentista! Juuri tuonne Genttiin itsekin haluaisin päästä. Niin kai se on saada kävellä Bruggen kaduilla ja nauttia näkymästä ja tunnelmasta!

8. En ole vielä käynyt, mutta suunnitelmissa kyllä on, etenkin kun sinne pääsee niin helposti sekä Amsterdamista että Brysselistä! Aivan uskomattoman suloisia nuo vanhat talot ja kanaalit. Pitäisi etsiä käsiin myös tuo leffa!

1. Kiitti kommentista! Täytyy sanoa, että yllätys itselle oli se, että ei pelkästään Amsterdam ole kanaalikaupunki. Vaan niitä on tuolla alueella enemmänkin.

9. Teppo | Tämä matka 9 joulukuun, 2016 — 12:02 pm

Siellä niitä riittää idyllisiä keskiaikaisia kaupunkeja. Viime kesänä käytiin Groningenissa Pohjois-Hollannissa, mainio pyöräilijöiden kaupunki. Suuri osa keskustaa oli pyhitetty kevyelle liikenteelle.

1. Kiitti kommentista! Totta Belgiassa on paljon kauniita kyliä ja Hollannissa myös. Me vietämme joulua Leidenissa. Usein Hollannissa ollessamme tutustumme muihinkin kyliin.

10. Ootko käynyt Belgian Ghentissä? Vähän samanlainen tunnelma näyttää molemmissa kaupungeissa olevan. Ghentin kauneuteen ja tunnelmaan ihastuin ikihyväksi, kun sinne muutama vuosi sitten tuli tehtyä päiväreissu. Bruggekin olisi kiinnostanut, mutta sille ei valitettavasti sillä reissulla ollut aikaa. Joskus haluan kyllä tehdä Benelux-maiden kiertoreissun ja käydä kaikissa somissa kaupungeissa, joita sillä suunnalla riittää!

1. Kiitti kommentista! En ole ollut Ghentissä mutta kiinnostaa kovin. Me teimme tuona kesänä seuraavanlaisen matkan: Bryssel, Brugge, vlissingen, Leiden ja Amsterdam

11. En ole käynyt, mutta haluaisin kyllä. Juuri ne suklaapuodit houkuttavat. Risteily näytti myös kivalta sekä sinun tuoppi 🙂

1. Kiitti kommentista! Tuoppi oli melkoinen, siksi siitä kuvakin tuli otettua. Ja huom minä en edes juo olutta!

12. En ole koskaan käynyt, mutta näyttää kyllä tosi kivalle paikalle. Aika hauska muuten tuo oluttuoppi. 🙂 En itse juo olutta, mutta tuon voisi melkein jo tilata siinä innossa, että saisi kuvata itsensä sen kanssa.

1. Kiitti kommentista! En minäkään juo olutta….mutta pitihän sitä itsensä kuvauttaa tuolla hienolla tuopilla.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close