Doha – matka arabikulttuurin lähteille

Kolmas kohteemme risteilyllä oli Doha Qatarissa.

Retkellämme Dohassa meillä oli erittäin innokas opas. Hän tutustutti meitä Dohaan ja samalla kertoi paljon perinteistä, arabikulttuurista ja menneestä ajasta.

Souk Waqif

Pääasiassa opaskierroksella kuljimme vanhan kaupungin soukin alueella. Kierros oli mielenkiintoinen katsaus perinteisiin ja islamilaisen kulttuurin alkulähteille.

Ensin kävelimme kamelitallien (kamelit olivat poissa) kautta hevostallille. Sieltä jatkoimme haukkojen kasvatuspihalle ja haukkojen sairaalaan. Pääsimme sairaalaan jopa sisään. Lisäksi piipahdimme kaupassa, missä myytiin metsästyshaukkoja. Metsästyshaukan hinta on noin 2000-4000 euroa riippuen haukan iästä ja osaamisesta.

Sitten jatkoimme matkaa lintutorille ja vielä muille toreille. Melkoisen laaja alue ja tarjolla jos minkälaista myytävää. Mutta myös ravintoloita.

Miesten maailma näkyy selvästikin. Kävimme mm miesten omassa kokoontumispaikassa. Naisilla ei sinne siis asiaa ollut. Paitsi turisteilla.

Skyline, Al Cornice rantabulevardi

Bussimme vie meidät näköalapaikalle, missä saimme ihailla uuden kaupungin skylinea. Samasta paikasta sai ihastella islamin taiteen museota. Siellä emme käyneet. Itse kävelytielle, jonka varrella kaupunkilaiset viettävät paljon aikaa, ei oikein ole asiaa, koska siellä on menossa mittavat korjaustyöt. Tyydymme katselemaan näkymiä bussin ikkunoista. Selvästikin jalkapallon mm kisat ovat tekemässä tuloaan kaupunkiin, koska joka paikassa oli rakennustyömaita.

Museum of Islamic art

Islamilaisen taiteen museo on keinotekoisella saarella Dohassa, Qatarissa toimiva taidemuseo. Kalkkikivestä tehdyn rakennuksen suunnitteli arkkitehti I. M. Pei. Museo avattiin vuonna 2008, jolloin siellä oli esillä 800 taiteellista työtä ja historiallista esinettä kolmesta maanosasta

Islamic cultural center

Opaskierroksella ehdimme piipahtaa islamilaisessa kulttuurikeskuksessa. Nähtävillä oli mm perinteinen islamilainen asunto. Ja tietysti näytäntö öljyn löytämisen alkuajoista.

Öljytuotantoon liittyvää vanhaa esineistöä
Perinteinen asumus

Dhow veneet

Kaupunkikuvassa on paljon perinneveneitä.

23 vastausta artikkeliin “Doha – matka arabikulttuurin lähteille

1. Kiva nähdä mitä risteilyllä ehtii nähdä Dohasta! Hienoa, että pääsitte näkemään myös haukkasoukin ja sairaalan. Vietimme aikoinaan muutaman päivän tuolla ja näiden paikkojen lisäksi näimme lähinnä Kataran ja The Pearlin alueen, ja taisimme me jollain dyyniretkelläkin käydä, mutta ihan hyvin risteilypäivänäkin kaupungista saa käsityksen. Huomenna taas Dohaan – mutta vaan lentokentälle transitin verran matkalla Sri Lankaan 🙂

1. Tuo juuri onkin, mitä jo ennen matkaa pohdimme, ehdimmekö nähdä tarpeeksi. No Dohassa kyllä. Voi ei Sri Lankaan! Mukavaa reissua! Se oli meille kakkosvaihtoehtona. Vielä sinne kyllä mennään.

2. Ohhoh, kaikkea sitä onkin myynnissä 😀 Kuulostaa kyllä todella mielenkiintoiselta, ja kuten Pirkko tuossa aiemmin kommentoi, niin paljon olette ehtineet nähdä 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos! Tämä oli laivalta ostamista me retkistä paras.

3. Ehtipä risteilypysähdyksellä nähdä paljon Dohasta. Mielenkiintoinen yksityiskohta tuo metsästyshaukan hinta. Ilmeisesti linnut ovat siellä suosittuja lemmikkejä, kun ohjelmaan kuului myös vierailu lintutorilla.

1. Linnut kuuluvat kai niihin perinteisiin. Pakko oli hintaa kaupassa kysyä😆

4. Mari / Kodinvaihtaja 24 helmikuun, 2022 — 4:40 am

Varmasti ilman retkeä suurkaupungista ei olisi ehtinyt nähdä mitään. Doha on itselle vielä vieras kohde.

1. Kyllä ja pari päivää ennen tuli vielä ilmoitus, ettei koronan vuoksi Dohaan pääse ilman ostettua retkeä!

5. Olipa mielenkiintoista kurkistaa Dohaan. Onhan sielläkin toki vanhaa arkkitehtuuria ja kulttuuria, itselle tuttuja vain lentokenttä Sri Lankaan mennessä ja lentokoneen ikkunasta nähdyt maisemat, lähinnä keinotekoiset ökysaaret 🙂

1. Maasta käsin keinotekoisia saaria ei huomaakaan. Sri Lankaan kun pääsisi!

6. Dohan vierailuni ovat aina jääneet lentokenttätasolle, mutta tuollainen vähän pidempi piipahdus olisi kyllä paikallaan.

Liked by 1 henkilö

1. Voisin suositella. Olen ymmärtänyt, että kiertoja on jopa tarjolla?

1. Kunhan nyt tästä päästään vauhtiin😄

7. On varmasti ollut tosi mielenkiintoinen kulttuuripläjäys kaikkinensa. Oppaan turvin oppii ja näkee kyllä aina enemmän. Minulla on Doha kokonaan käymättä. Ehkä juuri risteily olisi kätevä ja helppo tapa nähdä se.

1. Juurikin opaskierros hyöty on se, että aina kerrotaan jotain sellaista spesiaalia, jota ilman oppaita tajuaisi.

8. Kävin Dohassa aikoinaan kun Qatar Airways tarjosi ilmaisen stop-overin kaupungissa kun olin tulossa Bangkokista. Pakettiin sisältyi ilmainen majoitus ”vanhassa kaupungissa” viiden tähden hotellissa. Olin Dohassa muistaakseni 18 tuntia, ja siinä ajassa ehti kyllä näkemään sen Soukin hyvin. Sinällään Qatarin tarjous oli ihan hyvä, mutta en niin viihtynyt tuolla alueella. Ihmiset olivat kyllä ystävällisiä mutta jotenkin teennäinen tämä alue on kuten moni muukin Arabian niemimaalla (esiim. Dubai). Kannattaa hyödyntää tuo stop-over, jos/kun Dohan kautta lentää.

Liked by 1 henkilö

1. Teennäisyys johtunee siitä, että kaikki on rakennettu ymmärtääkseni hiljattain. Dubain museot yms oli mielestäni enemmän teennäisiä kuin nuo ratsastus- tai kamelitallit. Kameleista harjoitettiin juuri meidän siellä vieraillessa. Tiedä sitten paljonko kaikki on juuri turisteja varten.

9. En ole koskaan käynyt Dohassa, en siis edes lentokentällä, kuten moni kommentoija tuossa edellä. 🙂 Mutta hyvin olette ennättäneet päivässä nähdä, eli oikein perusteltua käyttää opasta ja valmisretkeä.

1. Opasretki on parasta silloin, kun aikaa maissa käymiseen on vähän ja kyseessä eka kerta.

10. Doha oli ehdottomasti 48 tunnin stopoverin arvoinen, kun palasimme Seychelleiltä kotiin kolme vuotta sitten ja Qatar Airwaysin tarjouksella sai ensimmäisen majoitusyön veloituksetta ja seuraava maksoi vain 100,- USD. Paljon tekin ehditte nähdä ja kokea yhden päivän aikana.

11. Mahtavaa että ehdit tutustua myös kulttuuriin ja historiaan. Tuo kun on helposti kohde, jossa tulee vain ihailleeksi sitä uutta arkkitehtuuria.
    Omakin reissuni jäi vain pintapuoliseksi raapaisuksi ja arabikulttuuriin tutustuminen on onnistunut muualla paremmin.

1. Olen itsekin tyytyväinen, että koko reissulla näin muutakin kuin niitä pilvenpiirtäjiä.

Liked by 1 henkilö

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close