Kuusamo toukokuussa

metsän näen jämäkän

ja vaaran sinertävän

Kuusamo, nyt kutsuu mua Kuusamo

sieltä vaan mä rauhani saan.”

Dannyn laulu soi päässäni, kun matkamme Kuusamoon alkaa.

Lomaviikosta Kuusamossa Holiday Clubin loma-asunnossa on jo vuosi aikaa. Jutun haluan kirjoitan oikeastaan siksi, että haluan kertoa kokemuksistamme, kun ollaan siellä sesonkiajan ulkopuolella keväällä. Reissumme ei ollut ehkä se parhain. Osasyynä olivat ehkä odotukset, joita tuli mielikuvissa rakennettua vaikka toukokuun kerrottiin olevan ehkä se ei paras matka-ajankohta Varsinkin, jos aikoi retkeillä, kuten meillä oli aikomus. Sen lisäksi osasyynä oli korona ja erilaiset siitä aiheutuneet sulut. Mutta silti viikko lomailua on aina lomaa!

Kuusamo lähestyy

Matka johonkin kohteeseen tuo tiettyjä mielikuvia. Miten opetella olemaan joustava ja olemaan rakentamatta pilvilinnoja :)?

No kuinka meidän sitten kävikään?

Ennen matkaa

Kun matkaa varasimme, emme oikein tarkkaa tulleet pohtineet, mikä onkaan tilanne Kuusamossa toukokuun puolessa välissä ja vielä korona-aikaan. Kuusamossa toisella toukokuun viikolla sesonki on ohitse ja moni yritys sulkee ovensa hetkeksi. Tämä johtunee pitkälle keliolosuhteista. Lumet sulaa vauhdilla ja se hetkellisesti vaikeuttaa kulkua luonnossa. Rinteisiin ei ole asiaa saatikka sitten vaelluksiin. Luontoreiteille me kun olimme kaavailleet menevämme ainakin Valtavaaralle, Pienelle Karhunkierrokselle ja Riisitunturille. Ja välillä viettävämme kylpyläpäivää Holiday Clubissa.

Muutama viikko ennen matkaa tulee sähköpostiimme ilmoitus Holiday clubilta, että allasosasto ja muutkin paikat hotellissa ovat suljettuna huoltotöiden vuoksi. Se saa meidät hetkeksi pysähtymään. Harmittaa hieman, olimmehan jo ajatelleet, että uidaan sitten, jos ei muuta. Koska kohta vuoden olimme lähestulkoon koronasulkujen vuoksi olleet sohvaperunana, päätämme lähteä siitä huolimatta. Loma on loma aina kun pääsee omista ympyröistä pois.. Eihän tuo viikkomme hintakaan hirveä ole. Olisikos ollut 350 euroa viikosta.

Auringonlaskun ihailua kuistiltamme

Loma on lomaa aina silloin kun hetkeksi pääsee omista ympyröistä etäämmäs

Päätämme siis lähteä matkaan.
Kuopiossa torilla ja kauppahallissa
Puijon tornin näköalat
Ja se ruoka. Kuvassa vain pääruoka.

Matkalla

Turun seudulla on jo kevät pitkällä lähtöaikanamme. Ennustetaan lämpimiä ilmoja. Päivää ennen matkamme alkua Kuusamoon sataa noin 40 senttiä lunta. Kelikameroista huomaamme, kuinka tiet ovat lumen peitossa. Meillä on kesärenkaat. Lykkäämme lähtöä päivällä.

Matkalla Kuusamoon yövymme Kuopiossa, käväisemme pikimmiten kauppahallissa ja torilla. Paluumatkalla pysähdymme Puijon tornissa lounaalla. Myös hiljainen kansa tuijottaa meitä tien varressa.

Ajomatkaa Turun suunnasta on melkoisesti. Yövymme mennessä Kuopiossa. Aamulla käväisemme Kuopion torilla ja kauppahallissa ostamassa evästä. Tänne olisi syytä palata kesällä, totean huokaisten. Kaupunki vakuuttaa minut suuresti. Viime käynnistäkin on todella paljon aikaa. Olisinko ollut silloin peräti 15 v ja nyt……paljon vanhempi.

Matkan varrella Kuusamoon on paljon nähtävää ja hyviä pysähdyspaikkoja. Hiljainen kansakin seisoo hyvin hiljaa lähestulkoon aavemaisesti pyytäen pysähtymään hetkeksi. Kotiinpäin mennessä taas pysähdymme Puijon tornissa business lounaalla. Lounaasta meinaa tulla liian pitkä. Tarjoilija unohtaa meidät jälkiruoan kohdalla. No onneksi pääsemme hyvin syöneenä matkaan ja ehdimme ennen pimeää kotiin.

Hiljainen kansa

Kuusamo

Vihdoin perillä. Asuntomme on mitä parhain 2 makuuhuonetta, olohuone ja keittiöyhdistelmä, sauna, wc ja parveke. Paljon tilaa sotkettavaksi kahdelle. Holiday club ei ole aivan Kuusamon keskustassa. Se sijaitsee järven rannalla luonnon ympäristössä. Lähistöltä löytyy mm juustotehdas, leipomo ja kauppa.

Toukokuussa lumien suliessa alkaa kelirikkoaika. Se ei ole ehkä paras retkeilyajankohta.

Valtavaara

Olemme etukäteen tutkineet, että Valtavaaralle pääsee hyvin lumikenkäilijöiden tamppaamaa reittiä pitkin mutta ylläpitoa reitille ei enää ole. Päätämme lähteä kokeilemaan onneamme. Sää on aurinkoinen. Pakkaamme eväät reppuun. On sunnuntai ja äitienpäivä.

Pelkkää ylämäkeä on alkumatka mutta mitä muutakaan voi vaatia. Alkumatkan polkua on kuljettu. Sitä on helppo kavuta ylös välillä ihastellen näköaloja.

Puolessa välissä matkaa on laavu. Siinä päätämme pitää tauon. Ja oikeastaan kulkummekin päättyy siihen, koska polkua ei ole kuljettu siitä eteenpäin. Pohdimme aikataulujamme hetken. Paljonko veisi aikaa rämpiä umpihangessa. Meidän kun pitäisi olla illalla karhukopilla. Tyydymme siis puoliväliin ja evästelyn jälkeen laskeudumme alas Saarua Winter Trailia pitkin autolle. Retkestä kävi tämäkin. Hyvä sää, näköaloja jo tälläkin reitillä, mikäs siinä ulkoillessa. Eli huom! Winter Trail reitit sopivat myös kävelyyn.

Retken päätteeksi käymme Rukalla syömässä. Ruokaravintolat kun ovat viimeistä päivää avoinna.

Kuusamo toukokuussa kelirikon aikaan. Mitä tekemistä silloin Kuusamossa onkaan? Käy katsomassa, mitä me teimme.
Skumpalla äitienpäivän kunniaksi

Karhukopeilla

Tästä jo kirjoitinkin. Yhden illan istumme ihastelemassa luonnon ihmeitä kopilla. Juttulinkki.

Yksi karhukuva. Niitä löytyy!

Riisitunturi

Olimme lukeneet kelirikoista yms. Sen vuoksi arvomme etenemisjärjestyksen. Riisitunturi ennen karhunkierrosta. Yöllä kun on pakkasta, on hankikantoa ainakin aamupäivä ja niin pääsemme kulkemaan. Juttulinkki kierroksellemme.

Oulangan kansallispuisto on kaunis kaikkina vuoden aikoina.

Siitä huolimatta jätän Pienen Karhunkierroksen ja liukastelun jäisillä ja vetisillä poluilla väliin. Ja minua harmittaa suunnattomasti. Tilannetta korjaa Kiutaköngäs ja Käylänkoski.

Pieni karhunkierros

Kuusamossa sijaitsee Oulangan kansallispuisto, joka on hyvin suosittu retkeilyalue. Siellä kuuluisimmat reitit ovat Karhunkierros (80 km) ja pieni Karhunkierros (10km). Tätä retkeä olin odottanut kai eniten.

koska päivät olivat lämpimiä ja yöt kylmiä, koko alkumatkan polku ennen ensimmäistä riippusiltaa on niin jäässä, että puhtini loppui siihen. En edes sen ensimmäisen sillan yli enää mene. Reitillä kun on korkeuseroja. Ei ehkä ole mielekästä lähteä liukastelemaan poluille. Olen varovainen, koska muistissani on vielä parin vuoden takainen liukastuminen ja kolmen kuukauden jalkakipu. Mieheni lähtee kierrokselle. Minä jään hengailemaan lähinurkkiin. Myllykosken pihallekaan ei pääse autolla kelirikon vuoksi. Tässä kohdin harmittaa hieman.

Tallottu polku voi olla lumen sulamisten aikaan hyvinkin jäinen ja liukas. Tulvia myös paikka paikoin.

Kiutaköngäs

Kiutaköngäs on Oulankajokeen(Patoniva) kuuluva, noin sadan metrin mittainen koski Oulangan kansallispuistossa Kuusamossa. Koski sijaitsee noin kilometrin päässä Oulangan luontokeskuksesta ja lähimmältä tieltä. Kosken korkeus on 13,7 metriä. Kerrotaan, että Kosken kuohut ovat kerrassaan upeat lumien sulaessa. Lämpötila kipuaa pitkälle yli 15 asteen. On ihan T-paita keli. Ennen lähtöpaikkaa on retki-opaskeskus ja ravintola Talonpöytä, josta saa myös kahvia ja muuta syömistä sekä matkamuistoja.

Polku Könkään kuohuille on melkoisen vetinen, jäinen ja liukas. Siitä huolimatta liukastellen(edes nastat eivät auta) köpöttelemme kuohuja ihastelemaan. Totta, kuohut ovat upeat, kerrassaan upeat.

Panoraamakuvaa Kiutakönkäältä

Käylänkoski

Kierroksen jälkeen ajamme majapaikkaamme eri reittiä. Matkanvarrella huomamme upean alueen aivan tien vierellä. Pysähdymme Käylänkoskelle ihastelemaan joen muovaamaa aluetta. Se on koskenlaskun alkupaikkoja. Koskea pääsee ihastelemaan käyskentelemällä joen varrelle tehdyillä poluilla. Kesäisin kuuluu myös vieressä sijaitsevan kahvilan olevan avoinna. Alueella on myös laavu.

Iltapäivällä onkin hienoa chillailla auringon paahteessa oman talon edustalla.

Aina välillä matkantekoon kuuluu myös pettymyksiä ja sattumuksia. Siitä huolimatta Kuusamo oli hieno kokemus.

Loman alussa lunta on melkoisesti verrattaessa loppuviikkoon kun ilmat lämpenee.

Lopuksi

Vaikka kaikki retkemme eivät onnistuneet, olen silti tyytyväinen reissuumme. Kuusamon maisemat ovat upeat. Niistä sai nauttia ilman karhunkierrostakin. Ja muuten vielä me tapaamme. Kyllä Pienelle Karhunkierrokselle on syytä päästä kesällä.

Suomessa matkailusta opimme tällä reissulla jotakin. Tarkista aina etukäteen, milloin matkustat ja miten valittu ajankohta voi vaikuttaa paikan päällä tarjolla oleviin aktiviteetteihin. Olemme lähdössä viikon päästä Saariselälle ja tietysti nyt olemme tarkistaneet, että palveluita on tarjolla. Onneksi tuolloin on pääsiäinen, joka on vielä matkailun sesonkiaikaan, joten eiköhän ladut ole kunnossa, kylpylä ja ravintolat avoinna jne. Eikä koronankaan vuoksi ole sulkuja ainakaan heti tulossa.

12 vastausta artikkeliin “Kuusamo toukokuussa

1. Suomi-matkailu on kyllä mukavaa ja paljon uskomattoman kaunista nähtävää löytyy täältä kotimaan kamaralta. Mutta se on totta, että ajankohdalla on merkitystä. Joskus olen todennut, että Suomessa on joko talvikohteita tai kesäkohteita, mutta ei sellaisia välikausi kohteita.
    Nämä kaikki mainitsemasi Kuusamon nähtävyydet ovat minulla vielä näkemättä, hienoa olisi noissa maisemissa joskus patikoida tykkylumien aikaan. 🙂
    T: Virpi / Hätälasku matkablogi

1. Tykkylumi aikaan, kesällä tai Ruska aikaan. Jee

2. Itse(kään?) en ole oikein uskonut Suomen talvimatkailuun – paitsi jos pitää hiihtämisestä/laskettelemisesta, mutta silloinkin riskinä voi sitten toisaalta olla, että pakkasta on liikaakin. Jotenkin tämän jutun fiiliksestä tulee mieleen aikoinaan paljon luontoretkeilyä harrastanut isäni, joka sitten äitini kuoleman jälkeen löysi uuden naisystävän ja yritti sitten viedä häntäkin juurikin vaikka Kuusamon metsiin, telttaan, aika aikaisinkin keväällä. Me, lapset, pohdimme kyllä tuolloin, että aika sitkeä sissi, tuo isän uusi ystävä – me emme olisi lähteneet 🙂

Liked by 1 henkilö

1. Kohta ollaan menossa Saariselälle. Saa kattoo kuinka nyt käy. Vitsit mikä stoori😆. Kaikkea sitä saa tehdä rakkauden eteen.

3. elinanmatkalaukussa 14 huhtikuun, 2022 — 6:13 pm

Meille kävi viime vuonna samoin, lähdettiin Paljakkaan ja todettiin että kaikki oli siltä keväältä just suljettu. Saatiin silti kokea paikkoja suluista huolimatta. Kiitos taas tästä fiilistelystä! Me tosiaan lähetään nyt samoihin aikoihin Kuusamoon, eikä odotukset ole korkealla kun on niin haastavaa aikaa olla maastossa. Rinteet pitäis olla vielä auki, joten sinne pääsemme mutta esim. patikoinnit taidamme jättää kesälle. En tiiä kyllä mitä me siellä nyt aiotaan tehdä, ehkä sitten vain olla! Kuvista päätellen, ei meillä ole enää asiaa edes järven jäälle 🙂

1. Onneksi sentään korona ei kurita niin kuten vuosi sitten. Ja retkille voi mennä kun vaan pysyy tampatulta polulla. Mukavaa reissua!

4. Anna | Muuttolintu.com 15 huhtikuun, 2022 — 12:11 am

Hurjan kaunis pala Suomea, Kuusamoon pitää ehdottomasti päästä tulevaisuudessa ja viedä aussisiippaa ihailemaan Suomen luontoa. Hyvä ettei mennyt koko loma pieleen vaikka ajankohta ei ollutkaan se parhain!

Liked by 2 people

1. Loma on aina loma. Kun vaan oppii olemaan asettamatta tavoitteita. Ehdottomasti elämys ulkomaalaisille!

5. Vaikka ajankohta ei välttämättä ollutkaan paras mahdollinen, niin kelit muuten näyttävät suosineen, kun aurinko näyttää paistaneen päivittäin. Ja upea tuo keväinen Kiutaköngäs, itse olen päässyt näkemään sen muina vuodenaikoina, mutta en keväällä. Olisi mukavaa nähdä se myös keväällä ja kuulla sen pauhu.

1. No totta, oli Kuusamo silti jees. Piti vain lennossa vaihtaa aktiviteetit.

6. Olipa harmi ettei kaikki mennyt suunnitellusti. Onnistuitte silti rakentamaan ihan kivan loman ja näkemäänkin vaikka mitä. Tuo Hiljainen kansa on kyllä jotenkin niin pysäyttävä näky. Enpä ole vielä sitä itse päässyt näkemään.

Liked by 1 henkilö

1. Kiitos! Ei voi mitään sille, ettei aina mene suunnitelmien mukaan. Tuo hiljainen kansa on mahtava. Ehdottomasti on pysähdyttävä sen varrella.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close